Menjadi Isukah?

January 15, 2010



Assalamualaikum w.b.t


Tujuan entri ini dihasilkan adalah untuk memperbetulkan tanggapan segelintir masyarakat terhadap blog aku. Aku buat blog ini hanya suka-suka ( masa mula-mula buat dulu ). Tapi lama-kelamaan aku rasa aku perlu menulis untuk memanfaatkan bersama. Apa yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman, pemerhatian, cetusan idea, pendapat spontan dan nukilan di hati.


Sebelum tu, ingin memberitahu entri kali ini memang panjang. Mungkin entri paling panjang pernah aku hasilkan. Tetapi luangkan sedikit masa anda untuk membaca entri ini sekaligus aku akan cuba mengupas sesuatu isu yang kebanyakkan orang terlepas pandang. Saya akan cuba membawa anda dan saya berfikir tentang isu ini. Hanya demi mencari sebuah kebenaran.


Aku ada post entri sebelum ni yang bertajuk 'Persoalan Terjawab'. Oh entri itu memang hanya untuk suka-suka. Sekadar sesuatu 'jenaka' yang dicipta secara tak sengaja. Tertarik akan satu komen dari seorang hamba Allah yang juga memakai nick name sebagai 'hamba Allah'. Komen beliau berbunyi begini :

salam....bleh bg komen. x bermksd ape2 pon dsini...dan maaflh klu penulis mrh @ terasa.
trus terang sya kta, penulis mmpunyai paras yg sdap mata memndg. begitu indah ciptaan Allah... klu kite prsn, perempuan x bleh nk siarkn gmbr2 mrka. sbnrnyer, lelaki pon sme. apetah lg gmbr2 yg indah. ckplh tatapn kite shje. bkn ape, scare x lgsg kite dh m'goda org. tp x th lh kot2 penulis ada niat yg lbh baek yg sya x th. scra x lgsg, niat utk bce blog nie dh terbatas... maaf yea penulis.....

Dan aku membalas :

hamba Allah --> waalaikumussalam w.b.t. terlebih dahulu terima kasih banyak-banyak saya ucapkan. ingin saya katakan di sini lagsung tiada perasaan marah atau terasa. bahkan saya rasa bersyukur yang amat sangat kerana menegur. menegur diri ini yang jahil. terima kasih. kadang kala teguran itu membuat kita mengenali siapa kita. minta maaf banyak-banyak sekiranya dengan letak gambar-gambar itu membawa maksud 'menggoda' para wanita. langsung tiada tersinggah akan agenda itu dalam hati dan minda. harap tak salah faham k. saya dah deleted picture on the right side. tapi mohon saya kekalkan gambar primary header saya. thanks a lot again. moga Allah merahmati kamu ya! pesan Nabi "SAMPAIKAN WALAUPUN SATU AYAT" saya bersyukur. wallahualam.

Ingatkan apabila aku dah balas komen beliau, aku dah rasa tenang, selesa. Rupanya tidak. Entah kenapa aku rasa sesuatu perasaan yang bersalah. Dan aku tegaskan sekali lagi di sini. Tujuan aku letak gambar-gambar aku tak lain dan tak bukan hanya untuk suka-suka atau bahasa kasar yang selalu orang cakap, "BLOG AKU, AKU PUNYA SUKA LA". Tetapi aku bukan seorang yang cepat melatah dan melenting dengan sesuatu teguran. Aku akan cuba buat penilaian terhadap teguran-teguran tersebut. Sebab itulah aku menulis entri ini.


Lantas aku cuba bertanyakan pendapat mengenai isu ini dari sahabat-sahabat YM aku. Aku takkan mengupas sesuatu isu itu tanpa soal selidik. Aku masih jahil dalam pelbagai perkara. 3 orang cuba memberi buah fikiran.




Pendapat 1 : Me ismail

Pendapat dari ustaznya : ini pendapat saya la.. kalau niat kita letak gambar sebagai pengenalan diri kita bagi menyatakan kitalah yg tuan empunya blog saya rasa x jadi masalah.. ianya sama seperti penulis2 buku di kulit belakang buku tersebut diletakkan gambar penulis sebagai pengenalan bahawa itulah penulisnya (biasanya kita hanya letak gambar kecil seperti gambar pasport).....tetapi kalau niat kita letakkan gambar dengan niat nak menunjuk2 @ riak itu bagi saya tidak boleh la...dalam satu lagi konteks biasanya apabila kita membuat penulisan tentang sesuatu peristiwa kita akan letakkan gambar sebagai menguatkan fakta kepada penulisan kita.. jadi sekiranya is bagi tujuan penceritaan peristiwa dan gambar tersebut tidak mengandungi unsur2 maksiat seperti pembukaan aurat dan unsur2 maksiat lain bagi saya tidaklah salah.





Pendapat 2 : nur kasih

ntahlah bg saya kalau ada pic tu lagi senang untuk mengenali sesorg teman itu. bukan sbb niat lain. tapi bila ada niat/nafsu tu kot yg jadi salah.... kalau mcm pmpn tu ia d kire sbgai zina2 kecil lah kot. sbb menarik perhatian kaum wanita yg melihatnya. Bila berbicara soal fotografi ni, teringat dulu-dulu ada belajar tentang hukum bergambar atau di dalam bahasa arabnya di panggil taswir dan kebanyakan ulama2 terdahulu menghukumkan bahawa bergambar ini adalah haram berdasarkan kepada hadith Rasulullah SAW yang bermaksud : "Sesungguhnya orang yang paling berat siksaannya nanti di hari kiamat ialah orang-orang yang menggambar" ( Riwayat Muslim )






Pendapat 3 : Insan Tinggi



( pendapat paling tak boleh blah ) : mmg pmpuan tergoda pn. saya pn tergoda. ekekeke. Adei ~ Tapi aku tahu Insan Tinggi hanya bergurau. :-)

Ayat-ayat sahabat yang 'berbual' di YM. Langsung tiada tokok tambah di sini walaupun short form ( aku tak suka buat short form ). Kalau anda meragui kenyataan aku, silalah klik pada nama mereka dan terus ke link blog diorang. Boleh bertanya mereka betul ke tak. Dipersilakan.


Persoalan bermain di tubir minda saya.

  1. Salahkah saya meletakkan gambar-gambar sedemikian rupa?
  2. Adakah aksi saya di dalam gambar keterlaluan/seksi ( tak menutup aurat )?
  3. Adakah wanita-wanita yang tengok 'tergoda'? ( without Insan Tinggi )
  4. Bagaimana pula dengan gambar-gambar wanita lain yang disiarkan dalam blog mereka? Yang tidak menutup aurat? Ada teguran berlaku seperti ini?

Mungkin persepsi masyarakat dan orang ramai ramai berbeza. Memberi pendapat dan pandangan. Tetapi perlulah diingatkan di sini sebaik mana pun kebaikan yang anda taburi pasti nampak salah di mana segelintir orang. Menjadi sesuatu perkara yang biasa dalam masyarakat. Walhal ianya sesuatu yang luar biasa.


Mengenai isu yang cuba saya ketengahkan, bukan nak cari publisiti atau kontroversi ( ceh ingat artis ke? ) tapi membawa anda dan saya berfikir akan hakikat ini. Ingin mencari sebuah kepastian yang tak kunjung tiba. Ramai orang terlepas pandang. Mari berfikir dan terus berfikir.


Sekiranya anda ada info dan pengetahuan mengenai ini, silalah berkongsi di sini. Aku bukan ustaz. Tapi aku seorang yang akan mencari akan hakikat kebenaran. Sila beri tunjuk ajar dan pandangan supaya kita tak tersasar dari landasan syariat.


Aku menyeru kepada blogger yang mempunyai follower yang ramai, cubalah ketengahkan isu yang membawa para pembaca berfikir. Berfikir mencari sebuah kebenaran dan kepastian. Agama diletakkan sebagai tunjang perbincangan. Bukanlah hiburan dan artis yang menjadi perbualan.


Diharap anda dapat memberi sedikit pandangan. Kalau boleh silalah jawab empat soalan yang aku utarakan. Sangat-sangat berharap. Mungkin buah fikiran anda dapat memperbetulkan diri yang jahil ini. Mungkin dengan pandangan anda dapat memberi kesan positif kepada diri ini.


Juga kepada 'hamba Allah' terima kasih banyak-banyak sekali lagi menegur saya. Mungkin tanpa teguran anda, saya masih lalai dan leka. Diharap pandangan anda menyusul jua dalam entri kali ini. Berilah peluang pada diri sendiri dan orang lain menilai diri anda. Mungkin penilaian itu baik untuk anda. Yang baik hanya dari ALLAH SWT jua, yang jahil tentang pelbagai perkara hanya dari insan kerdil lagi khilaf ini - HAMI ASRAFF -


You Might Also Like

76 Comments

  1. Great.. Truskan..aku tetap menyokongmu!!! heheh

    ReplyDelete
  2. ini pendapat lala...
    mula2 tgk gmbr awk lala tertarik jugak..maksud tertarik disini bukan minat atau suka pada awk..tertarik dengan ciptaan ALLAH yg maha hebat...
    lala rasa tidak salah awk letak gmbr awk dekat blog sendiri...terpulang pada orang yg menjenguk blog awk...
    terpulang pd niat mereka...lala rs dgn meletak gmbr owner blog itu sendiri senang utk org mengenali...
    awk pon tak berniat kan nk letak gmbr supaya org tergoda..kan???

    so..keep up the good work...
    selamat berblogging...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum wbt..
    saya rasa entri kali ni cukup menarik..especially ttg isu yg dikupaskan..huhu

    pertama sekali sy pn nk mintak maafla ye..kalau saudara akan terasa dgn komen yg sy akn berikan..semoga Allah ampunkan dosa2 kt smada yg kt sedar atau pn tak..

    sy jg suka membaca blog awk,sbb entri2 awk menyentuh ttg isu2 yg bernas and ditulis secara santai n ada unsur humor plk tu..sy mmg suka baca...btul3x (ipin pn setuju)hehe

    sy harap awk akn teruskan menulis & usaha dakwah awk utk menyedarkan masyarakat melalui blog nie. diharapkn saudara xberasa lemah semangat atau putus asa dgn teguran yg diberikan la ye..

    sy xnafikan sebenarnya ada 'truth' gak la pada kata2 saudari 'hamba Allah'..sbbnya sy sendiri pn di klgn kaum hawa...n pd pndgn saya, mmg saudara mempunyai paras rupa yg baik..very good-looking la..heh.jd gmbr2 tersebut walaupun tiada salahnya (n gmbr tu mmg xbersalah pn..huhu) tp mgkn akan menarik hati org yg melihatnya baik perempuan ataupun lelaki terhadap diri anda..atau menimbulkan perasaan2 tertentu yg mendekatkan diri pada zina hati..nauzubillah..

    saya minta maaf sekali lagi andai ada terkasar bahasa atau tersalah fakta..sesungguhnya yg baik itu dtgnya dppd Allah dan yang buruk itu dr kelemahan sy sendiri..
    hakikatnya kedua2nya dtg dpd Allah..wallahualam

    Fight-oh Hami Asraff!!^^,

    ReplyDelete
  4. Salam,

    ceh perasan la plak (adeh~ ntah kenapa aku rase entry kali ni buat aku rasa mcm nk termuntah.. bluek!) haha gurau2. Diingatkan, tiada langsung perasaan cemburu wpun muka ini biasa2 saja. haha

    sebenarnya, konsepnye begini, bergantung kpd niat seseorang. kadang2 perkara sebegini juga boleh mengundang kpd yg lebih jauh. pertama, risau kalau2 lebih ramai memuji kita akan menjadi lebih riak dan meletakkan gamba dgn lebih bnyak. senang cita, SS la (syok sendiri) sbb tau muke kita lawa. ok, di situ dah timbul rasa riak.

    sbb riak itu paling senang dan dekat dgn manusia. dan kedua, takut2 ia akan menimbulkan rasa 'suka' pada golongan yg belainan jantina.

    nilai2 kan dan selamat beramal.

    wassalam.

    ReplyDelete
  5. terbaik!
    jawapan untuk persoalan yg bermain di tubir minda awak.

    1. tak salah
    2. seksi di mata insan tinggi walaupun menutup aurat. hahahah
    3. TERGODA!
    4. yang ini memang banyak gadis yang suka tayang gmbr syok sndiri. yang buka sana sini. lagi teruk dari awak. tp tataw la ada yang tegur ke tak..sll nya org tak tgur sbb suka tgok. T_T

    ReplyDelete
  6. aku takdelah tergoda sangat tengok wajah awak..biasa2 je.taraf2 farid kamil gitu je..ade ke perempuan sampai tergoda takley tido malam tengok gambar awak..???klo zack tu aku caya la..

    ReplyDelete
  7. tipu la kan kalu aien kate kan pompuan xtergoda dgn wajah muka hami. (nseb bek saye dh berpunya hehe ) gurau je. ok mcm nie jela. bg aien plak xsalahkn kalu kite meletakkn gmbar kite sbgai pngenalan diri, sbgai tnda ni blog kite, and xslh jugak kite lex pict kite yg mmg tip top cantek , unik dgn photo nye, almaklumlah camera dslr kan, mybe dowang yg sibuk memberi nasihat tu mgkin ade pndangan lain. tp pelik nape pompuan yg xtutup aurat(mcm hami kate) xditegur cara dowang juge. xadil tuk laki kan kalu ikutkan tgok je la dunia skunk mcm ne dgn aurat wanita. aien pon xlah sempurna tp insyaallah perbaiki jugak diri nie

    papehal chill je k. =p
    teruskan dgn penulisan di blog yg mntap

    ReplyDelete
  8. salam....

    aku tak nak lagak pandai jatuhkan hukum
    sebab aku tak tahu hukum
    dan bukan hak menghukum

    so my point of view ;

    terpulang dengan diri
    siapa yg pandang nak terasa sesuatu melebihi sepatutnya
    itu pilihan siapa? itu pilihan yang memandang.
    kalau dia(sesiapapun) merasakan niatnya tersasar, dan tak suka apa yang dia pandang, bagi aku as simple as this = JANGAN PANDANG

    kita terpandang sekali, kalau tak suka, jangan pandang buat yang ke-2 kali... tapi kalau kita pandang juga ke-2, ke-3, seterusnya...itu pilihan siapa? siapa yang punya mata?

    manusia dibekalkan lengkap dengan hati dan akal untuk mengawal segala tindak tanduk...
    kawallah hati dari berniat sesuatu yang melebihi batas
    kawallah akal dari berfikir yang tidak elok

    jika tidak dapat kawal? don't blame others rather than ourself...

    sebab maksiat atau dosa itu memang sudah tertera di sekeliling,
    dari hati individu sendiri mahu terlibat atau tidak ...


    dan untuk yang berparas cantik kurniaan yang Esa, lengkap kejadiannya, jangan bermegah untuk sesuatu yg sementara ...

    dan untuk kamu yang mengalami dilema letak gambar
    itu juga dari hati sendiri,
    apa niat kamu?
    dan apa mahu kamu?


    apapun, semua itu nawaitu ...


    minta maaf agak panjang ne..,
    dan jika kata-kata ini salah,
    aku tahu, aku juga jahil dlm agama ...
    walau sejahil aku dalam agama ..
    tapi aku tak menjatuhkan hukum .
    dan aku tak riak .

    sebab aku tahu Dia yg Kuasa tak bagi aku lengkap sempurna
    dan tiada hak aku bermegah


    ~salam...
    semoga kau temui jawapan dalam pencarianmu

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wbt..

    Antara jawapan saya di sini ialah:

    1. Salahkah saya meletakkan gambar-gambar sedemikian rupa?
    - tak salah, sebab gambar2 awak tak melampaui batas dan x mengandungi aksi2 ganas

    2.Adakah aksi saya di dalam gambar keterlaluan/seksi ( tak menutup aurat )?
    - smestinya tidak, setakat ni x penah tgk lagi gmbr awk bukak aurat

    3. Adakah wanita-wanita yang tengok 'tergoda'? ( without Insan Tinggi )
    - x tergoda lgsg. cuma mmg awk hensem, puji dari hati =)

    4.Bagaimana pula dengan gambar-gambar wanita lain yang disiarkan dalam blog mereka? Yang tidak menutup aurat? Ada teguran berlaku seperti ini?
    - saya rasa x salah kalau perempuan letak gmbr TETAPI gambar2 yg mereka letak tu perlu lah sopan, sekadar utk mengenal diri, tutup aurat dan tidak menunjukkan kat org yg dirinya cantik. kalau sekadar utk menarik perhatian lelaki, saya rasa itu lebih simpan utk suami saja. wallahualam

    ReplyDelete
  10. salam alaik..wat pertama kalinya tngglkan komen kat sni...emm..sy pun pnah kena tegur fasal letak pict kat blog...tpi sy perempuan mmg spatutnya kna tgur camtu..then sy tringt sy pnah baca 1 artikel tntng 'muslmah & gmbar' dkt http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1043 ...bila pikir2 balik betul gak apa yg dtgur 2... khususnya pict2 perempuan la.. pape pun stiap sesuatu tu berdsarkan nawaitu...

    ReplyDelete
  11. Allahuakbar. mcm ni pn ada ka. haha. arr drpd dia tgk dan rasa tergoda, baik dia tgk dan dlm hati memuji ciptaan Allah. lg satu, drpd dia fokus kt pic, baik fokus kt entry yg bagus-bagus neh. kan? hehe. tp apa pn, mungkin ada benarnya kata-kata dia. ntah la. ada hukum tak psl neh eh? kalau ada, inform eh. thanx :)

    ReplyDelete
  12. إنما الأعمال بالنيات
    Apa-apa pun semuanya bermula dari niat kita..baik niat kita, baiklah ia..tapi kadang-kadang kita leka (nama pun manusia, dari perkataan nisyan*lupa*), sebaiknya niat kita pun akan mengundangkan fitnah..hmm..
    Contoh paling senang
    Seorang wanita berniat baik untuk berjemaah ke masjid, tetapi eanya akan mengundang fitnah jua..
    hehehe..
    Lebih kurang macam tu lah hami... & saya percaya niat hami baekkk punyaaa..kalau tak baik masakan punyai blog yang berunsur kepada muhasabah diri dan mengupas isu-isu yang kurang dikupas.. Ok hami if ada salah & silap & kekurangan dalam komen ne, Minta maaf ye!

    ReplyDelete
  13. INSYALLAH..Jika kita rasa kita berada dlm suatu landas yg betul..teruskanlah..kerana blog kita hak kita..selagi blog kita masih dalam atur hidup yang kita rasa tidak salah..No hal..

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum....pertama skali, sya btl2 mnta maaf. x sgka isu nie jd p'bncgn yg pnjg. niat dhati bkn nk buat kacau di blog penulis tp skadar teguran ikhlas dari insan biase. berkaitan dengan soaln penulis...
    1. mmg penulis berhak untuk letak gambar ape2 pun (suke ati akulh blog aku kn).tp cba penulis lihat keperluannya...apelh sgt dgn teguran hamba kerdil nie,btl x?...
    2. smmgnyer gmbr2 penulis menutup aurat.
    3. mgkn...@ penulis nak orang tergoda dulu baru nk anbik tindakn...
    4. entah...klu mereka mmg dh cmtu tntu mrka x buat blog yg ada unsur2 dakwah. btl x?

    xsalah sebenarnyer nak letak gambar, cma biarlah berkadar. klu penulis mmg nk perknl diri, ckplh ltk 1 @ 2 kn...
    mcm crita Nabi Yusuf, penulis tahu kan mcm mane perempuan boleh tergodakan. itupun bkn niat nabi yusuf untuk mmpamerkan wajahnyer...mgkn perkataan tergoda 2 keterlaluan digunakn di blog penulis... mgkn sesuai menarik ati...

    sya x nafi blog penulis mmg mnrk, jd hrp bkn disbbkn gmbr2 itu...sya tkt niat utk mbca blog penulis tersasar jd utk melihat gmbr2 penulis lak...

    skali lg sya mohon maaf... jika tersalah kta...tersilap bicara... smuanyer terpulang pada penulis...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum wbt..
    Salam sejahtera...
    Salam 1 Malaysia...

    Ada kebenarannya disebalik komen2 yg diberikan.Smuanya saling berkaitan..
    Bermula niat dgn fikir.Datangnya fikir melalui renungan.Datangnya renungan dr muhasabah diri. Bermula muhasabah diri dgn syarahan yg didengar atau dibaca..

    Apabila kita memaparkan gambar contohnya biarlah di dahulukan dgn niat yg betul..tidak salah meletak gambar asalkn tidak melampaui batas yg disyariatkan..biarlah secara bersederhana...
    Mengenai bab aurat, kita kena memahami apa yg telah dinyatakan di dalam agama kita..kita org Melayu ada budaya ketimuran yg tinggi..kesopanan di titik beratkan..setakat ni awk masih mjaga aurat awk..
    Setiap org mempunyai cara pandangan sendiri sama ada mudah tergoda atau tidak..sudah menjadi fitrah manusia utk tertarik kpd kecantikan dan ingin menjadi lebih menarik..yg penting keimanan seseorang itu menjadi kayu pengukur..
    Bg wanita yg meletakkan gambar tanpa menutup aurat yg sepatut nya adalah perlu di elakkan..Kadang kala utk kelihatan menarik..Mereka mungkin menarik secara fizikal, tetapi definisi menarik lebih drpd sekadar kecantikan fizikal..Ada yg berpakaian atau berperwatakan seksi utk menjadi menarik..namun mereka tidak sedar semua itu hny sekadar mjadi modal utk dihumban ke dlm api neraka...Sy berasa malu apabila sahabat sy beragama Kristian bertanya "kenapa perempuan Melayu tu x pkai tudung?".."kenapa dia bertudung sedangkan pakaian dia ketat dan menampakkan susuk tubuh?"..bayangkan pndangan penganut agama lain terhadap kita..jikalau sahabat sy itu yg beragam kristian sedar akan batas2 pemakaian bg seorang wanita Islam,apatah lg wanita Islam itu sendiri...renung2kn lah..bkn la sy ingin menyatakan sy sempurna..sy jg insan biasa..melalui komen di dlm blog ini sy mendpt mklumat yg amat bernilai..maafkan sy jika kanyataan sy ini akan menyakitkan hati sesiapa shj di luar sn..sy mencari keredhaan Allah swt...sy mencari permata yg bernilai sebelum akhirat menjelma..
    wallahualam..sekian..(^_^)

    ReplyDelete
  16. salam..

    erm..mudahnye,selagi xde yg melanggar syariat Allah,teruskanlah..memang,ana sndiri dapat rasa,niat enta x terpesong sejak mula enta berblog...(berdasarkan pada pemerhatian dan pembacaan ana di blog ni la...)..

    buktinya, sume entri menarik dan ade faedahnye tuk dibaca..bukan penulisan yang kosong...seperti kebanyakan blog lain (mungkin blog ana pun kosong..huhu..)

    last skali..jeles gak pompuan duk puji2 owner blog nih..adeyyaiii..

    ...teruskan menulis... :)

    wallahu a'lam..wassalamu'alaykun

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum...

    ana x mahu komen ape2...
    cume, ada satu benda yg ana ingin nak sampaikan terutama sekali kpd 'hamba Allah'..

    mgkin benar, niat enta/ enti untuk menegur, "menyampaikan walau satu ayat", tetapi nampaknya di sini perlulah ada kaedah yg lebih halus dan lebih murni agar orang yg ditegur tidak terasa atau jatuh maruahnya..

    bukankan dalam islam itu sendiri menjaga aib seseorang yg lain..

    bkn maksud ana ingin membela sesiapa, atau mengkritik sesiapa, kerana mana mungkin hamba yg lemah dan hina ini melakukan sedemikian, kerna diri ini masih terlalu jahil...

    cuma apa yg lahir dari hati ana, andai ingin menegur atau memberi nasihat, lebih eloklah 'hamba Allah' menghantar emel trus kpd org yg hendak ditegur..

    bukankah kaedah dakwah itu ada peringkat2nya?

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum...

    ana x mahu komen ape2...
    cume, ada satu benda yg ana ingin nak sampaikan terutama sekali kpd 'hamba Allah'..

    mgkin benar, niat enta/ enti untuk menegur, "menyampaikan walau satu ayat", tetapi nampaknya di sini perlulah ada kaedah yg lebih halus dan lebih murni agar orang yg ditegur tidak terasa atau jatuh maruahnya..

    bukankan dalam islam itu sendiri menjaga aib seseorang yg lain..

    bkn maksud ana ingin membela sesiapa, atau mengkritik sesiapa, kerana mana mungkin hamba yg lemah dan hina ini melakukan sedemikian, kerna diri ini masih terlalu jahil...

    cuma apa yg lahir dari hati ana, andai ingin menegur atau memberi nasihat, lebih eloklah 'hamba Allah' menghantar emel trus kpd org yg hendak ditegur..

    bukankah kaedah dakwah itu ada peringkat2nya?

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum...

    ana x mahu komen ape2...
    cume, ada satu benda yg ana ingin nak sampaikan terutama sekali kpd 'hamba Allah'..

    mgkin benar, niat enta/ enti untuk menegur, "menyampaikan walau satu ayat", tetapi nampaknya di sini perlulah ada kaedah yg lebih halus dan lebih murni agar orang yg ditegur tidak terasa atau jatuh maruahnya..

    bukankan dalam islam itu sendiri menjaga aib seseorang yg lain..

    bkn maksud ana ingin membela sesiapa, atau mengkritik sesiapa, kerana mana mungkin hamba yg lemah dan hina ini melakukan sedemikian, kerna diri ini masih terlalu jahil...

    cuma apa yg lahir dari hati ana, andai ingin menegur atau memberi nasihat, lebih eloklah 'hamba Allah' menghantar emel trus kpd org yg hendak ditegur..

    bukankah kaedah dakwah itu ada peringkat2nya?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbt..

    Pada Hami..setiap pe yang terjadi dalam hidup kita nie ada hkmahnya cuma kte sbg hambaNya perlu byk bersabar..

    Sesungguhnya ujian dri Allah dtg dlam plbagai bntuk Allah xkan uji hambanya kalau hambaNya tidak mampu utk menghadapinya..hami adalah insan yg dipilih oleh Allah utk menghadapi tue maknanya Allah masih sayang kan hambanya kalau ujian dtg padanya..

    kat cni saya xniat nak sblah kan sape2 tpi nak critakan kt cni sume yg berlaku ada hkmahnya..mngkin 'hamba Allah'adalah insan yg dipilih olehNya untuk saling tegur menegur..sesungguhnya Allah lbih mengetahui..

    smge kita termsuk dalam pemerhatian Allah swt dan naungan ksih sayangNya..amin Ya Rabbal Alamin..

    ReplyDelete
  21. pesanan untuk 'hamba Allah' --> saya dah delete gambar header saya. oh tidak bermaksud di sini merajuk. cuma nak beri keadilan kepada semua. dengan rasa rendah dirinya saya sekali lagi ucap terima kasih ya. tapi petang tadi memang saya ada bagi emel saya dekat anda. maybe teguran melalui emel lebih efektif. tak mengapalah benda dah terjadi. cuma benda ni jadi pengajaran buat saya yang baru menapak dalam arena blog. sekiranya diizinkan, bolehkah saya bertandang ke blog anda? ( sekiranya anda mempunyai blog ) tiada misi membalas dendam di sini. mungkin cuba menjalin ukhwah barangkali. insyaALLAH. salam perjunangan dari saya. wassalam ~

    ReplyDelete
  22. salam,
    fuhh byk btul komen,br nak komen tp takde ape pun.saya pun bukan sempurna mane pun,cuma tertarik dengan ulasan saudara mengenai gmbr prempuan yg di letakkan di blog,knape tak di tegur.mmg btul la kan,klau gmbr sopan ia tidak jd masalah,tp klu gmbr yg terlebih keseksian itu,bagaiman plak..hihi..klu tgur sure kena hambur dgn kata2 kesat.nauzubillah.
    actually sy pun mmg suka lepak kat ur blog,first masuk blog ni,otak sy trus berpikir,knape byk sgt gmbr?adakah anda seorang photographer...hehhehe...tp sy tak kisah sgt pn,mungkin org lain yg kisahkan..bukan nak tilik gmbr awk pn.hihi..tp ader btulnyer tegur menegur itu penting,sy jg mengharapkan kwn2 tegur if ader tersalah.itu lebih baik...cuma sy jgk pernah terbc,bergmbr itu haram tp tak sure,klu ader info,inform la k..sy jgk bkn seorang yg serba tahu.
    saudara,
    teruskan menulis,dan jgn terasa down sgt,itu asam garam yg mematangkan diri saudara.kupaskan isu2 yg boleh memberi kebaikan utk smua.sorry komen pnjng lak..mcm tulis surat cinta..hehehe..just kidding...salam...

    ReplyDelete
  23. salam.
    dah lame x singggah~
    entry ni mmg kontroversi =)

    rasenyer x salah jika kita ltk gmbr kt blog tp jgn la sampai gmbr 2 boleh memudaratkan diri sendirik..

    gambar yg mengggoda? xdek pong =) maybe ade sesetengah makhluk yg jrg melihat wajah kacak or cantik or ayu.so makhluk 2 akan melihat bahawa org yg cantik or kacak 2 menggoda.

    faktor kemungkinan hamba Allah tu hantar mcm 2 ?

    1.dia merasakan bahawa dia seorang yg sempurna dan mampu mengubah anda.dan ade kemungkinan besar hamba Allah itu meminatimu.(sy ppuan,sy tahulah)tapi kita ni boleh berubah tempat hanya krn 1 grisan halus.

    2.dia betol2 ikhlas tanpa ada niat walau sebesar zahrah pon.maybe hamba Allah seorang yg berterus terang.

    wahualam..

    dunia blog terlalu banyak provokasi~
    ingat tu cik hami asraff =)

    hehehehe..chow

    ReplyDelete
  24. okay hami.out of topic.

    ni peja, member nuar, amik kos hotel (err to be exact foodservice mgt) kat uitm penang. tatau la deme igt lagi ke dak.tp meme kawe igt deme ar.haha
    betol2 kecik dunia neh.

    add aku la weh. damfs85@y.c

    mu blaja lagi ke?kat shalam?

    ReplyDelete
  25. ramainya manusia2 yg sakit hati kat luar sana tu..relax je bro....buat apa yg kita suka...

    ReplyDelete
  26. smmgnyer jlas sya nie manusia biase yang x sempurna.... sya puji sikap penulis yang terbuka dan x cepat melatah. yelah, klu org laen mgkn sya dah kna hambur...namun penulis masih mempertmbgkannya. xde niat tersirat untuk m'yakiti mane2 phk. cma, skdar tgrn biase...
    mgkn cra sya x efektif spt kta dari komentar dan penulis...btl2 mohon maaf. tp, benda dah jadi. biarlah sya bermula disini dan berakhir disini....
    mgkn kelemahan diri ini, menyebabkan sestgh phk tersinggung...
    kpda penulis, truskan menulis...penulis ada bakat dan peluang luas utk berdakwah (buktinyer ramai btl follower penulis). sya hanya salah seorg dr pembaca, tiada lbh dan kurang... akan tetap m'yokong penulis...

    ReplyDelete
  27. letak pic xdahal bro
    aku rimas jenis blog yg byk sgt widget2 ni...
    kalendar la, jam la, lagu la
    berukband aku bukan laju sgt pun


    errr....cam dah lari topik jew
    erk888
    keep blogging bro


    erk888.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. heemmmmm....byk komen2 bernas..komen m'bina yg m'insafkn dri yg lemah ni...wlupn sy xde blog,tp sy fhm cbb sy dh lwt byk blog..n xbyk blog yg mnrik ati sy...mmg xd nafikn mula2 tgk blog ni,sy t'tarik ngn muka blogger ni cbb de iras2 adk sy...ank2 sdra pn ckp cm 2...tp bla dh tgk byk kli,byk kelainannya...hak33...klu xcaya,leh tgk friendster die,nm ahmad asyraf hurzaid(acap)...

    emm...nk komen pe g ek??suma org dh komen..hot btl en3 ni...hik3...xsngka la plak...pape pn,gud luck bt awk coz blog awk mmg mnarik..truskn usaha dkwh awk...mcm2 cra dkwh yg bleh d ketengahkn..4 xample like u..so,b urself,n don't look bck...yg lps 2,lps la kn...dr komennya,hamba Allah ni mmg xb'mksd nk kcilkn mn2 pihak,just komen m'bina...so,lps ni,hrp awk akn lbh tenang n lbh byk idea mnrik akn d p'sembahkan..n stip kte p'lu btulkn niat dlm ati yg kdng2 t'sasar...sy pn x t'kecuali,kdng2 tgurn org bt sy hangin,tp xsmpai nk sembur org 2 blk la cbb sy mmg jnis pnakut...so,sy akn fkr n cba ubah ikut acuan si pnegur,klu die xpuas ati gk,biar laa...kte bkn bt slh pn kn??
    almk...pjg sgt la plk...klu mr hami nk dlete kn pn xpe...heh3...;p

    ReplyDelete
  29. no comment..Hanya Allah yang tahu apa niat antum...saya xmau coment pa2..back to ur basic naper buat blog ni..jom muhasabah diri sebab kadang2 kita alpa, syaitan akan buat benda tu lagi menarik...terima kasih kat 'hamba Allah ' sebab telah mencanangkan satu isu yang kita semua terlepas pandang..itulah gunanya saudara seislam saling mengingati...saya pernah Ym ngan Hami..saya cukup terasa hami cakap saya xmatang...sesungguhnya hati manusia ini terlalu sensitif..n kata2 adalah doa...kadang2 apa yg kita doakan xtermakbul tetapi lau orang doakan untuk kita makbul lak..oleh itu berfikir dahulu sebelum berbahasa..itu adalah better..xda yang terasa n saling mendoakan yang terbaik untuk semua..semoga dipermudahkan-Nya..amin

    ReplyDelete
  30. Raja Norimie Raja Sulaiman --> first, kenapakah kamu keluarkan statement macam tu di blog saya? dengan ini saya beritahu, saya memang tak ingat saya pernah YM dengan saudari. betul! kalau andai kata saya pernah kata saudari tidak matang, maafkan saya. tapi perbualan itu hanya di YM sahaja. antara kita berdua dan Allah. apabila anda letak komen itu di blog saya, macam-macam tanggapan orang terhadap saya. adakah itu perlu menjadi isu? tujuan saya buat entri itu hendak sama-sama kita berfikir. astaghfirullahalazim. bukan menunjuk pandai. kalau ya pun tak berpuas hati dengan saya, itu bukan caranya. saya minta maaf banyak-banyak. memang saya tak ingat bila masa saya YM dengan saudari. YM la saya kembali untuk saya perbetulkan keadaan.

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum wbt,

    saudari Raja Norimie, utk menegurkan ssorg bukan caranya jika kita mengaibkan ssorg di depan org ramai. apatah lagi blog yg sememangnya ramai org baca. Sepatutnya jika saudari x puas hati dgn beliau, tgur lah di ym atau emailkan kat beliau. Hami boleh pilih utk tidak publishkan komen anda tp beliau tak buat. Dan betul pk dulu sebelum buat itu kita smua perlu mengamalkan, termasuk lah anda.


    Diingatkan bahawa setiap komen yg dilontarkan akan menunjukkan kematangan kita, bagaimana cara kita berfikir.

    Maaf, saya bukan lah org yg cerdik pandai, tp ini teguran dari saya kepada diri sendiri serta saudara seagama. Wallahualam

    ReplyDelete
  32. maafkan saya hami...saya tidak bermaksud demikian...astaghfirullah...
    saudara hami..maafkan saya...
    anggaplah saya xpernah berkata demikian...maafkan saya.

    ReplyDelete
  33. Assalammualaikum w.b.t...

    Pertama sekali maaf andai ada yg terasa dgn pandangan sy terutamanya tuan rumah dan raja norimie..

    Sungguh sy tertarik kpd penulisan di dalam blog ini dan lagu yg dihidangkan..Sesungguhnya Allah m'anugerahkan setiap hambanya dgn kecantikan tersendiri..Terpulang cara kita nk m'hargainya mcm mane..

    Sy mmg belajar tuk m'buat web dan pensyarah penah kata "sbg tanda kita b'tanggungjawab dgn apa yg kita lakukan dlm penulisan kita, lebih baik kita letak gambar dan sedikit pengenalan diri tuk org mengenali kita.."..sy rase xde mslh tp biarlah b'pada2 dan b'hati2 dgn hasad dengki manusia..

    Sy sendiri tidak gemar dikenali org tapi sbg memenuhi syarat, sy buat sedikit pengenalan diri sy..tapi biarlah niat yg baik..pic yg agak peribadi xperlu dilampirkan terlalu byk..

    Sy juga sedih bila ada pic yg diletakkan agak keterlaluan dlm sstgh blog yg sy kunjungi terutamanya p'puan..dan dgn isu yg xmunasabah spti dgn pasangan yg belum tentu yg psgn sah tu..

    Hal yg berlaku telah b'laku..jgn diungkit balik...sebarang ketidak puasan hati hendaklah berani berdepan dgn empunya badan..jgn mengaibkan insan dgn m'hentam di dlm blog dia..itu tindakan xberani..maruah dia hendaklah dijaga walaupun anda tak berpuas hati..

    Sepatutnya, bila hal tu b'laku, cepat2 ckp dgn dia tentang ketidakselesaan anda dgn apa yg dikatakan tu ketika itu juga..jgn nk memanjgkn keadaan..

    ~Sy b'cakap memalui pengalaman..sy m'beri peluang kpd insan ini meluah di depan sy, tpi malangnya dia m'hentam sy didepan org..sgt2 tidak adil..nmpk sgt tak berani...huhu

    ~Ambil iktibar dgn apa yg b'laku..nasihat menasihat tuk memperbaiki diri..

    ReplyDelete
  34. hami, as usual terlalu komentar di sini... siapa komen plg byk akan dpt hadiah... hehehehehehehehe... FYI, saya pun penah di"komen" secara direct di atas satu entri yg awal2 dulu... tapi bukanlah disebabkan muka yg biasa2 ni (hensem xde, manis ada)... hehehehehehe... disebabkan pemakaian saya yg agak mencolok mata ketika bercuti bersama keluarga... x sangka plak masa tu gmbar tersebut menjadi isu semasa... tapi xpe... kita mmg seharusnya saling mengingati...

    rasanya, xsalah hami letak gambar sebagai tanda pengenalan... cari la gambar2 yg x mengundang rasa gundah gulana pada mata wanita atau sesama jantina (gay)... semoga Allah melindungi hami setiap masa...

    ReplyDelete
  35. maaf..tindakan saya xbijak..maaf kat tuan blog n semua pembaca blog...teruskan sokongan terhadap ilmu ynag disampaikan..abaikan kata2 saya..anggaplah saya ini virus yang baru jer hingap n sudah discan..assalamualaikom..

    ReplyDelete
  36. ^^ mybe ana pengkomen last..

    pendek je kot..

    letak gamba tu xsalah jika niat untuk sesi taaruf diri..(tapi xyah la letak bnyk2)

    tapi, menjadi mslh apabila org y dtg blog awk ni bkn sbb nk bca info2 kt cni..tp sbb nk tgk pic awk..
    dlm kite smpaikan 'sesuatu'..kne pastikan org fokus pd ape y kte smpaikan.. bukan pengaruh2 luar, spt 'nk tgk org y smpaikan'.. bila itu terjadi, biasanya mesej y ingin disampaikan kurg berkesan..

    ape2pon..

    awk berhak memilih, selagi mn x bertentengan dengan syarak ^^

    ReplyDelete
  37. apa kau dapat cakap kat sini,aku setuju dengan kau..

    lagi satu aku nak cakap,ni biasa manusia..benda2 mcm ni memang akan dipertikaikan je..tahniah kau dpt menangkis semua tu dengan tenang aku kira..

    kau teruskan blogging tw..aku sokong..serius..

    ReplyDelete
  38. 1stly, nk mohon maaf jika ada tersalah pndapat n sbagainya. “Belajar terus belajar.” Assalamualaikum....byk sungguh pendapat yg d lontarkan oleh sahabat2 sekalian. inilah akal yg dkurniakan oleh Allah..untuk mjd muffakir(pemikir)& buah fikiran pula berbeza2 setiap individu. apapun pendapat yg belandaskn Al-Quran & Sunnah adalah yg terbaik.

    untuk kali ini ku jenguk http://hamiasraff.blogspot.com so shock sebab where d header pic of Hami Asyraff? its nope fair sehingga kan pic itu d remove. for me dats more important to put it back becoz its show siapa owner blog ini seperti MYKAD.bukankah islam itu suka pada keindahan??mengapa keindahan n kekemasan blog ini dikurangkan?at lez jika pic2 lain mjadi issue maka jgnlh smpi d header mjadi mgsa sekali.x salahkan sbb d header pic itu bukan terlalu clear untuk menunjukkn who's Hami Asraff?

    jika ingin menyentuh issue aurat lagilah aurat lelaki kan antara pusat sehingga lutut. adakah kamu menunjuk2kn aurat tersebut??? tidakkn? wlpn sedemikian jgnlah pula kaum adam mgunakn ksemptan itu untuk mperagakn tubuhbadan anda d mana2 lamanweb sosial. bukankh bpakaian dengan sopan itu lbh indah?urmm..especially to kaum hawa juga.jaga batas2 aurat kita.

    wanita tergoda?? itulah ujian buat kaum wanita yg melhat dirimu.ramai wanita yg mgatakn bahwa tergoda melihat paras rupamu itu, itu adalah kurniaan Tuhan kepadamu n gunakan sebaik mungkin agar tdak timbul sebarang riak n sombong, insyaAllah yea Hami Asraff? Wanita pula jagalah pandangn matamu jgn smpi tjatuh kpd zina hati,zina mata.cepat2 b'istighfar..sebaliknya pujilah ciptaan Tuhan itu. bukannya menyelitkn niat2 lain ;p “ISLAM ITU BUKAN AGAMA YG COMPLICATED”. kalau rajin bacalah kisah NAbi Yusof... mungkin juga kita boleh ambil pgajaran n renungan bsama ;p

    yeah!!!! sy sokong psoalan no4 nie. ramai lagi hamba2 Allah d luar sana yg mendedahkn aurat d sana sini terutama perempuan, mengapa kita x banteras mereka yg terang2an membuat dosa? secara x langsung menolong myedarkan mereka mgunakn cara yg pling baik. insyaAllah ;)!

    CONTINUE..PASAI X CUKUP SPACE....

    ReplyDelete
  39. okay..in ur blog terpaste apa yg ku katakn d YM ye.so terpksa gagahkn diri ini menaip n mkomen juga. sesungguhnya diri ini lbh senang untuk mmerhati smbil bfikir sndri."diam itu lbh baik" bgiku tapi bukan bdiam seprti manusia yg x tahu apa2. bila ada masa bsuara kita bsuara..lbh kurang bgtulah.

    oky lets go 2 d point....bkisahkn my opinion n research info2 this is d explaination
    “Sesungguhnya orang yang paling berat siksaannya nanti di hari kiamat ialah orang-orang yang menggambar.
    (Riwayat Muslim)
    Bersandarkan kepada hadith ini Lajnah Daimah Lil-Buhuth al-'Ilmiyah wa-al-Ifta'. telah mengharamkan bergambar. Bagaimanapun ada pengecualian untuk gambar-gambar penting yang perlu di ambil seperti untuk diletakkan di dalam kad pengenalan atau passport perjalanan.
    Namun bagi ulama Mujtahid yang lain seperti Yusuf al-Qaradhawi, beliau berpendapat bahawa gambar yang menggunakan kamera ialah hasil daripada gambar yang ditangkap dengan menggunakan sinar adalah tidak termasuk dari gambar yang diharamkan kerana menggambar, melukis, memahat objek yang dilarang dalam kebanyakan hadith ialah ingin menandingi atau melawan ciptaan Allah, dan pengertian itu sama sekali tidak wujud pada kamera. Dan ada juga di kalangan ulama yang menyatakan bahawa fotografi, scan dan printing bukanlah aktiviti yang diharamkan kerana ia berbeza dengan melukis atau menggambar dengan tangan sebagaimana yang dinyatakan dalam hadith di atas
    Walaupun Yusuf al-Qaradhawi membenarkan bergambar melalui fatwanya, tetapi beliau tetap meletakkan beberapa syarat dalam bergambar. Menurut beliau :
    “Oleh itu gambar-gambar perempuan telanjang, setengah telanjang, mempamerkan bahagian-bahagian anggota khas wanita dan tempat-tempat yang membawa fitnah, dan bergambar di tempat-tempat yang cukup membangkitkan syahwat dan menggairahkan kehidupan duniawi sebagaimana yang kita lihat di majalah-majalah, surat-surat khabar dan pangung wayang, semuanya itu diharamkan baik yang menggambar, yang menyiarkan ataupun yang memasangnya di rumah-rumah, pejabat-pejabat, kedai-kedai dan digantung di dinding-dinding. Termasuk juga haramnya kesengajaan untuk memperhatikan gambar-gambar tersebut. Termasuk yang sama dengan ini ialah gambar-gambar orang kafir, orang zalim dan orang-orang fasik yang seharusnya orang Islam perangi dan dibenci dengan niat semata-mata mencari keredhaan Allah. Setiap muslim tidak halal melukis atau menggambar pemimpin-pemimpin yang anti Tuhan, atau pemimpin yang menyekutukan Allah dengan lembu, api atau lainnya. Seperti orang-orang Yahudi, Nasrani yang ingkar akan kenabian Muhammad s.a.w, atau pemimpin yang beragama Islam tetapi tidak mahu berhukum dengan hukum Allah; atau orang-orang yang gemar menyiarkan keaiban dan kerosakan dalam masyarakat seperti bintang-bintang filem dan biduanita.”
    (Halal wa haram: Yusuf al-Qaradhawi)
    So, sama2 mencari jawapan untuk menggelakkn diri ini dari dmurkai Allah s.w.t. so buat HamiAsraff, go ahead in ur career(blog). N dun feel giveup dgn masalah ini. Pandanglah ia sebagai satu semangat & permulaan perjalanan yg membawa diri ini lbh kepada keredhaan Allah s.w.t kerna itulah tujuan kita hidup..being a blogger n being a “muffakir” tooooo =) gudluck to u...Wallahhua’lam.. Sesungguhnya yg baik itu dri Allah s.w.t n yg buruk itu from me. ~nurkasih~

    ReplyDelete
  40. " JANGANLAH ENGKAU BERPUTUS ASA KERANA PUTUS ASA ITU BUKANLAH AKHLAK SEORANG MUSLIM. KETAHUILAH BAHAWA KENYATAAN HARI INI ADALAH MIMPI HARI KELMARIN DAN IMPIAN HARI INI ADALAH KENYATAAN HARI ESOK " - IMAM HASSAN AL-BANNA -

    ReplyDelete
  41. Salam..
    tertarik ngan isu nih sbb ianya byk berlaku and mnjadi persoalan kpd byk bloggers x kira lelaki atau pmpn.

    Bg saya,meletakkan gmba di blog sbg pngenalan dri x adew masalahnye..cuma ianya mnjadi mnyimpang cket atau tersasar bila gmbar2 syok sndri para blogger terpampang di kiri kanan blog or n bersepah2 di dlm blog(maaf yer..jgn terasa eh..huhu)..ia seolah2 mcam nak mnunjuk2 atau secara jujurnya mnyakitkan mata.ia jgak seolah2 mnarik minat readers lain utk melihat wajah n gayanye.

    iye saya tahu,rmai blogger beranggapan
    "ini blog aku,suka atu aku lah" saja juga beranggapan bgitu tp hanya dlm skop entry jer..

    if nak ltak gmbar bley jew..tp jgn la terlalu byk..ckupla satu dua gmbar jew..tu pown da ckup da utk org lain mngenali empunya blog..:)

    wassalam..

    ReplyDelete
  42. Salam..
    tertarik ngan isu nih sbb ianya byk berlaku and mnjadi persoalan kpd byk bloggers x kira lelaki atau pmpn.

    Bg saya,meletakkan gmba di blog sbg pngenalan dri x adew masalahnye..cuma ianya mnjadi mnyimpang cket atau tersasar bila gmbar2 syok sndri para blogger terpampang di kiri kanan blog or n bersepah2 di dlm blog(maaf yer..jgn terasa eh..huhu)..ia seolah2 mcam nak mnunjuk2 atau secara jujurnya mnyakitkan mata.ia jgak seolah2 mnarik minat readers lain utk melihat wajah n gayanye.

    iye saya tahu,rmai blogger beranggapan
    "ini blog aku,suka atu aku lah" saja juga beranggapan bgitu tp hanya dlm skop entry jer..

    if nak ltak gmbar bley jew..tp jgn la terlalu byk..ckupla satu dua gmbar jew..tu pown da ckup da utk org lain mngenali empunya blog..:)

    wassalam..

    ReplyDelete
  43. Salam..
    tertarik ngan isu nih sbb ianya byk berlaku and mnjadi persoalan kpd byk bloggers x kira lelaki atau pmpn.

    Bg saya,meletakkan gmba di blog sbg pngenalan dri x adew masalahnye..cuma ianya mnjadi mnyimpang cket atau tersasar bila gmbar2 syok sndri para blogger terpampang di kiri kanan blog or n bersepah2 di dlm blog(maaf yer..jgn terasa eh..huhu)..ia seolah2 mcam nak mnunjuk2 atau secara jujurnya mnyakitkan mata.ia jgak seolah2 mnarik minat readers lain utk melihat wajah n gayanye.

    iye saya tahu,rmai blogger beranggapan
    "ini blog aku,suka atu aku lah" saja juga beranggapan bgitu tp hanya dlm skop entry jer..

    if nak ltak gmbar bley jew..tp jgn la terlalu byk..ckupla satu dua gmbar jew..tu pown da ckup da utk org lain mngenali empunya blog..:)

    wassalam..

    ReplyDelete
  44. tahniah hami. blog anda skrg meletop dan femes. tahniah kerana berjaya membangkitkan isu. :)

    ReplyDelete
  45. pehh. hebat perbincangan di sini. tak sempat aku nak baca semua komen (macam laa blog aku pun).

    tapi aku akan cuba memberi juga jawapan kepada 4 soalan ala2 nujum pak belalang.

    1. tak salah

    2. tidak/tiada

    3. ya

    4. kadangkala

    sebenarnya sejak entri sebelum neh aku nak perbincangkan perkara ini. tapi aku kebuntuan ayat. sebab bagi aku hubungan antara manusia dan Allah bermula dengan nawaitu. apa niat anda sebenarnya dalam menjalani kehidupan? orang lain tak semestinya tahu. mereka cuma boleh meneka. Allah Yang Maha Besar juga Yang lebih Maha Mengetahui.

    di dalam kes ini, di mana persempadanan aurat yang perlu kau lindungi? andai ia sudah ditutupi, maka aku rasa tiada masalah. cuma dalam kes engko selaku seorang yang jambu batu (tidak seperti aku yang jambu air ini) maka tindakan ko untuk menghadkan gambar2 yang dirasakan menggoda para wanita itu, aku rasa tepat.

    kita juga kena ingat bahawa kita harus mengelakkan fitnah.

    kita ambil contoh seperti kes khalwat. kadang-kadang tiada apa pun yang berlaku antara seorang wanita dan seorang lelaki yang duduk berduaan. tapi orang di luar mungkin pandang serong, maka kita perlu elakkan/jangan buat.

    kalau gambar yang kau paparkan berniat untuk merujuk kepada sesuatu peristiwa/perbuatan. aku rasa okey. tapi macam aku cakap tadi, di pengakhirannya nawaitu juga yang akan menentukan hukum segala-gala.

    dan juga kena paham konsep ini, matlamat tak menghalalkan cara. heh heh!

    adeh, niat tanak berceloteh panjang sangat since komen ngko pun dah lebih 40 kat sini. tapi... nasib ko laa labu.

    ReplyDelete
  46. hami..
    saya tergoda jugak..
    hahaha
    saye x brani nak bagi hukum.
    tapi setakat ni saya x pernah tergoda dengan gambar sapa2.

    saya xtau hukum meletak gambar
    tapi pada saya
    wanita yang terpikat dengan gambar ni mungkin y jenis menilai dari segi fizikal
    fizikal y tidak kekal abadi

    hami...
    mana post y kamu janji???

    ReplyDelete
  47. salam semua...
    hmm..sorry to say Raja Norimie..mungkin kenyataan Hami Asraff dalam YM tu betul, nak tahu kenapa? Minta maaf ye, kerna Ketidak matangan anda terserlah dikomen anda yang mengaitkan tentang kat YM tu, sedangkan disini tentang isu gambar..so seri bagi raja norimie & hami asraff yang mana hami asraff bertanggapan komen anda akan mengundang 1001 andaian para pembaca blognya tentang dirinya, & Percuma juga untuk kamu Raja Norimie, saya tidak mengcondemnkan mana2 pihak..cuma memberi buah fikiran yang terlintas kerana macam-macam komen yang saya baca disini..tetapi semuanya tentang gambar..
    Apa yang ada kat YM biarlah ya nya diselesaikan kat YM juga lah ye, tunjukkan kematangan anda, anyway saya pun still belum matang :)
    Oh yah, kalau raja norimie mengatakan "oleh itu berfikir dahulu sebelum berbahasa"
    samalah juga seperti raja Norimie..
    "pimpinlah hati menggunakan akal. jangan memimpin akal dengan hati."

    & Jangan disimpan dalam hati apa yang saya katakan untuk hami & raja Norimie kay..& kemaafan yang raja norimie biarlah ttulus dan ikhlas, jangan masih ada simpan dalam hati..Macam tentang YM tu lah..hehehe..nampak sangat lah youuu..hehehe..oklah..

    Nak tahu kenapa blog hami ditegur tentang gambar?
    Mungkin bagi saya Blog Hami lebih terarah kepada Keislaman/ muhasabah diri & Mungkin ada yang rasa tidak sesuai..dan terus menegur..

    Tapi bagi yang blogger girl yang lebih terarah kepada keduniaan tak kesah nak taruk gambar apa pun..orang tak peduli..orang tak tegur pun..

    *mungkin teori saya salah...Minta maaf untuk semua..*

    Abdun KhaliQ

    ReplyDelete
  48. xterbaca den ngan comment2..haha.i think u got the answer. As 4me, N xpandai sgt bab2 agama nih, logik akal dan pandangan sendiri xleh diambil kira sekiranya tidak berpandukan al-quran dan hadith.

    I vote 4 conclusion from Dr Yusof Al-Qaradhawi(dari nurkasih), i agree...perkara yg mendtgkan fitnah dan menjurus kpd maksiat tentunya haram.

    As for hami,kamu xtunjuk aurat kan..xterlampau2 kan dlm gambar...so...?

    N simpulkan mcm ni la, seorg wanita yg sudah menutup seluruh auratnya, tetapi masih menarik perhatian lelaki dek kerana matanya sahaja yg menawan, perlukah dia xkeluar rumah langsung? Itu pasal ade ayat al-quran,Allah suh kita tundukkan pandangan...so yg terlihat terjaga,yg melihat pon terjaga jugak.

    "Jaga diri dan hiasi peribadi"

    ReplyDelete
  49. assalamu'alaikum 2 hami and fellow readers~

    thanks kpd sumer org yg menulis komen2 di atas. Byk menambahkan ilmu n membuka mata sy terhadap isu nie..arigatou minna..sronok bace komen2 korg ^^,

    satu je kata2 dari saya:
    buanglah yg keruh n ambillah yg jernih...hehe=)

    erm, mmg betulla semuanya bermula dgn niat kita. yg penting kt kena sentiasa berusaha utk mmperbaiki diri sendiri..like a friend once told me: ' be yourself, but also improve yourself..'huhu

    ok la, xley nk komen pjg2 sbb asgnmt pn pjg2 lg x siap..need to prioritize..hohoho..adeh

    So to hami: Sy rasa x salah nk letak gmbr n mgkn betulla 1 or two pics sudah memadai utk pengenalan diri..tp nie pndgn sy je..sy pn byk je gmbr2 yg sy upload dlm fb n fs..so entry ni sikit sebyk menyedarkn gak laa..sy ingt nak delete laa gmbr2 tuu..ahaks!

    anyways, sy lebih suka blog awk skrg.. sbb xbnyk sgt widget2 n so faster to access..entry2 pn mmg bagus2..keep up the good work!heh

    N to me n everyone,gambatte!!
    Marilah kt sm2 menuju kejayaan. sowie,ingt nk tulis simple2 je tp pjg la plak..hoho

    ReplyDelete
  50. kekekekekek

    >>______<<

    belasah jerr arr ...
    rilex2 sudahhhhh
    x luak mana pun
    lg pun x bniat nak menggoda
    ((kalau yer pun .. per salahnya))
    lu punya blog, lu punya ske lah

    erkk ~ ni pes time aku bg komen rasanya ... xoxoxoxoxo.

    ReplyDelete
  51. salam...
    sya x setuju dgn 'frodo baggins'... mmg x luak pon,malah mgkn saham naek lbh tinggi...klu smua berfkir mcm nie, x kemane lh kite...btl x?
    cth yg sng perempuan, kite pon tgur dia seksi n m'goda lelaki... perempuan 2 pon kta...
    "ello,i pkai krna fesyen,ok...i nk selesa n berkeyakinan...xde mse nk goda2 org nie...suke ati i lh nk pkai ape pon,body i...bkn gna duit korg pon"
    skrg...cmner???
    mmg kite bleh buat ape sjea yg kite suke, tp jika ada yg tgurn cba pertmbgkn baek buruk...
    klu x, org skeiling jgak yg dpt saham...

    oppsss....maaflh,ciap buat cerita lak...
    blog pon sme, ia kn dignakn utk tatapn umum...so jika ada komen perlulh dipertmbgkan...
    lg pula, blog nie ada unsur2 dakwah...so yg sesuainyer biarlh sederhana...

    ReplyDelete
  52. hamba allah ~

    ahaksz ... ok fine.


    >>____<<


    salam

    ReplyDelete
  53. keep writing teh, mcm sllu dok kata la lu pny blog lu pny suka la apa lu mau letak@post..dah tau nak tergoda dok p buka buat pa???

    sori arr, agak kasar sikit, lu pny jari lu pny laptop lu pny broadband tak suka teh pny blog klik je blog laen..apa susah..

    itu seumpama merampas hak kreativiti seorg insan lain..yg juga merupakan anugerah ILAHI (bukan semua org ada kreativiti taw) skali lagi sori..kasar sikit

    ReplyDelete
  54. ish,aku tak tahu nak cakap apa lah...
    ntah,aku nih jenis orang yang jarang amik port sangat(yer lah tu)
    hahaha
    entah,no komen dalam hal nih

    ReplyDelete
  55. btl...hak2 masing2...
    mmg tiada pksaan pon...
    itu hanya komen...terpulang nak ambl kisah @x.....

    ReplyDelete
  56. salam..

    post plg panjang dan komen plg byk dlm blg u ni. mmg hot stuff la blog u.
    hmm memandangkan i da bertandang, i pon nk komen jgk la..sebenarnye perkara pertama yg menarik i ke blog ni adalah lagu u. then bile tgk header nmpk paras u, buat i sejuk hati. sebenarnye kite berblogging ni ada mcm2 tujuan. x kire penulis ataupun pembaca. terpulanglah..itu hak masing2. kalau dtg dgn tujuan yg baik, maka baiklah, tp kalau sebaliknya, kita x berhak menghukum. salam ziarah.

    ReplyDelete
  57. btul kate cik aleng...entry yg pnjg dan komen yg panjang2 juge..heheh...

    pada sy,anda lelaki..rupa paras bukan aurat anda..
    itu kelebihan yg Allah beri pada anda..
    takkan anda nak pergi masuk 7e nak tutup dgn topi keledar ye tak sbb dlm tu takut2 akak cashier 7e dok usya..heheh (gurau jek)

    yg penting jgn sbb kelebihan itu menjadikan kita 'ujub dan takbur.. hiasi diri dgn sikap rendah diri..

    kepada wanita wanita dan wanita..ramai lelaki hensem dan lelaki cumel(opps) dalm dunia Allah ini.. berbalik pada hati kita..pada nafsu kita..itu yg kita kene jaga btul2..jgn sbb kelebihan yg Allah beri pada dia menjadikan dia susah nak mengekspresikan idea dan pendapat...

    renung2kan dan selamat beramal =)

    ReplyDelete
  58. Hami...

    Wutever the conclusion is..
    teruskan berdakwah mlalui pnulisan..
    i love to be here,reading all ur entries even pnjang berjela..hahaha..rather than baca entry2 yg x dew manfaat papew..

    thanks for sharing n i will alwayz jenguk ur blog..:)

    ReplyDelete
  59. Hami...

    Wutever the conclusion is..
    teruskan berdakwah mlalui pnulisan..
    i love to be here,reading all ur entries even pnjang berjela..hahaha..rather than baca entry2 yg x dew manfaat papew..

    thanks for sharing n i will alwayz jenguk ur blog..:)

    ReplyDelete
  60. well.. xmampu sy nak baca komen2 kat atas..

    kalau niat nak perkenalkan diri, cukup sekadar bilangan yang berkadar.

    dan tanya pada diri sndiri, perlukah dibuat begini dan begini?

    dan kalau ada yang menegur, bermakna ada lah tu elemen negatif. dari berterusan, baik hentikan. yang baik, didahulukan. kalau bimbang disusuli riak, jauhkan.

    niat tak menghalalkan cara.

    x bermaksud salah kalau letak gambar. cuma bila dah timbul isu ni, kira ape maksudnya?

    Allah sayang kamu. ada sesuatu nak disampaikan. kalau benda tu baik, kan semuanya dari Allah.

    xde pertikaian.

    kesimpulanya, kamu tahu sendiri apa yang sepatut dan x spatutnya..

    WAllahualam~

    ReplyDelete
  61. pesanan kepada semua komentar -->

    terima kasih memberi buah fikiran, pendapat, kritikan dan saranan. di sini juga banyak saya dapat ilmu baru yang saya tak tahu sebelum ni. thanks guy! korang rock! ( rock = best )

    pesanan kepada 'hamba Allah' --> dengan ini saya memaafkan awak. siapa saya untuk tidak memaafkan awak. cuma teguran awak jadi pedoman bersama. kalau ikutkan hati dan amarah saya dah lama saya delete komen awak dan buat donno je dan saya akan cakap macam ni " BIARLAH BLOG AKU, AKU PUNYA SUKA, NAK LETAK 40 GAMBAR PUN, SIAPA PEDULI ". tapi itu bukan jawapan seorang pemikir atau jawapan seorang yang matang dalam mencari hakikat kebenaran. cuma satu pesanan untuk masa akan datang, tegurlah dengan cara berhikmah. bukankah Islam telah menetapkan garis panduannya. ISLAM ITU MUDAH. tapi kita yang merumitkannya.

    sama-samalah kita berpesan pada kebaikan ya. wallahualam.

    ReplyDelete
  62. selamat petang..
    as the konklusinya banyak perkara yang boleh dipelajari daripada perbincangan ini terutama sekali "BERHATI-HATI APABILA MENEGUR,BERCAKAP,MELONTARKAN IDEA". sebelum membuahkan kata2 lebih baik berfikir akan impaknya dari setiap sudut. jikalau rasa ragu2 rujuklah pada yg sahih n senyap adalah sebaik mungkin.
    manusia ini bukan semua seperti diri kita, ada yang bisa menerima teguran dan ada pula yang pantang pada teguran. bagi yg jenis pantang pada teguran sebenarnya ada cara yang paling baik untuk menegurnya lebih2 lagi kepada orang yang kita belum kenal siapa dirinya.
    yea, betul tu.. ISLAM ITU BUKAN COMPLICATED. IM VERY DUN LIKE MANUSIA YG MEMBUATKN ISLAM ITU KELIHATAN RUMIT.
    apapun, dgn fenomena dunia yang melanda masyarakat islam sekarang ini pndai2 lah kita jaga diri,keluarga,sedara-mara dan sahabat2 daripda mudah terjelepos dengan tipu daya syaitan. sbb "selagi bnyawa,syaitan itu tidak akan berhenti membisikkan kejahatan kedalam hati setiap anak cucu adam" n perkara yg nmpak buruk pun akan menjadi indah.watch out!!! teguhkan diri dengan ilmu yg benar dan iman dan dekatkn diri dengan Allah nescaya n Allah akan melindungi kita semua,insyaAllah....sekian.
    wassalam..

    ReplyDelete
  63. mula2 aku baca blog ko aku pun cam tak senang gak tengok ko banyak sangat tempek gambar muka sendiri kat tepi tu. tapi aku diamkan je sebab banyak gak blogger lain wat camtu, tapi seyesly setakat ni hanya ko je blogger laki yg aku kenal banyak giler tempek gambo..haha.


    bagus gak ko dah delete gambo2 tepi tu, lagipun cam tak penting kan letak gambo bebanyak sangat. lambat load nanti. muahaha

    ReplyDelete
  64. nursarah --> kalau tak senang baca blog ini, tinggalkan ia dengan serta merta okey?

    ReplyDelete
  65. assalamualaikum..
    abgchik, releks ok..semua ni adalah dugaan..ada org x suka ngan kita n ada org suka or senang ngan kita..apa2 pun kita terima diri kita dengan seadanya..pendapat yg yg membawa kebaikan kita cuba terima dan pendapat yg x der kena mengena ngan diri dan keadaan hidup kita abaikan lah jika ia membawa persengketaan..

    ReplyDelete
  66. Ummi Asha --> eh gua rileks je. oh kamu tersilap tuh. bukan abgchik la. tapi abgteh. hehe ~ bydaway tukaq new template ek. cun2! *thumbsup*

    ReplyDelete
  67. hohoho..naper la suka sangat tertukar abgchik ngan abg teh ni..muka jauh x sama pun..ala..suka2 jer..x der benda nak wat..tq abg teh..

    ReplyDelete
  68. blog 2 amat luas n terbuka kpd sape2 yg melihatnya..
    so, dlm keadaan mcm ni cthnya seorg pompuan 2 mebi dy seorg yg x blh tgk lelaki yg lawa..asal tgk lelaki yg lawa msti dy akan jatuh ht..so scr x sengaja mesti blh membw kpd zina..e2 bru 1 cth tp mcm mn kalu pompuan 2 ada kwn dy yg lain..mesti dy bgth psl blog awk ni..then lps 2 mula la timbul nk berkenalan lbh dkt la,,nk cr awk la,,nk impikn suami mcm awk,,,etc..scr conclusionnya,pd pendpt sy, msh ada peluang utk awk berfikir scr mendalam..sama ada 4 ur kepentingan r all semua org yg sdg melihat blog awk skrg ni..awk masih ada wak2 lg,,,insyaALLAH, smoga ALLAH PERMUDAHKAN JLN UTK AWK MENDLMI PERKARA SPT..learn from da mistakes..although it's bitter but after this u'll feel it really really sweet...

    ReplyDelete
  69. SubhanAllah menjadikan Hami makhluk yeng hensem dan dapat menarik para gadis datang membaca blognya.. hawhawhaw...

    Sebenarnya dia sajer je.. gambar tu buat gula-gula penarik.. banyak cara lagi boleh digunakan sebagai penarik nie..

    Lucu, lucah, zina, konflik, fitnah, manipulasi, tipudaya, mengadu domba dan sebagainya.

    Sekadar gambar? Mana lagi penting? Isi yang nak disampaikan atau gambar mamat hensem kejadian Allah tu. Hanya kerana gambar dia terpampang kat luar rumah kita tak masuk dalam rumah yang penuh dengan kebaikan?

    Hanya kerana posmen selekeh kita tak baca kandungan surat yang disampaikan?

    Ambik kertas tutup gambar tu. Baca isinya.. hawhawhaw.. semoga ada manfaat yang bakal hadir bersama pengisiannya..

    Apapun jemput ke blog sy.
    http://faizalyusup.blogspot.com

    Samalah macam blog Hami ini, gambar penulis tu kena tutup.
    Tapi pengisiannya...

    Salam buat semua di sini..

    ReplyDelete
  70. salam dari Nurul.

    akhirnya habis juga baca komen2 dr pembaca. fuh.

    hmm, nurul ingat lagi, 1st time masuk blog ni atau blog2 yg lain, nurul suka utk melihat gambar tuan punya blog dulu. ^^,

    sama la dgn blog bro hami pun, 1st time masuk, nurul ckp dlm hati, bro mmg handsome, hahah. :p

    tp lepas tu nurul dh tak tgk dh gambar2 kt tepi tu, nurul masuk sini sbb entri2 bro yg best ni, serius. :D

    apa2pun, banyak komen dr pembaca ni semua buat nurul terfikir..rasa mcam nak tukar gambar kt profile tu je..hmph.

    hv a good day, bro.

    ReplyDelete
  71. Alhamdulillah...habis jgak akhirnye baca komen2 ni semua...banyak input2 baru yg boleh diambil,dihayati dan dikaji..syukran jaziilan semua...
    Buat saudara,Alhamdulillah syukur ramai yg ambik brat utk menegur,mengomen,membri pndapat dsb...

    ReplyDelete
  72. assalamualaikum...mmg btol pon..org yg dkurniakn rupe mmg slalu mndpt prhatian,,malahan kemungkinn boleh mnimbulkn zina contohnyee prsaan rindu brunsurkn nafsu..saudara mmg mmpunyai rupa prs yg mnarik(tp sy xde lah timbul prsaan spt saudri yg comnt anda 2..just hati brkata alhamdulillah saudara mndpt anugerah)..mngenai pndgn kwn ym anda 2,sy lbh trtrik pd no.2...sy pon prnh trdegr psl hukum haram mngenai gmbr.tp mngenai pndgn sy pula,kite hrus mngikuti zaman..pd pndgn ustaz saudara itu adalah benar juga..by d way,sy msih mncari kpstian mngenai hukum gmbr 2...

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum,
    sy cuma nk berkongsi cerita.dari seorang rakan.

    Suatu hari,bibik dia nk pergi buang sampah(ala,kat tong smpah MPKB yg besar tu.kaler hijau).dan memandangkan dekat je rumah dia dgn tmpat buang smpah tu,bibik dia pkai tshirt lengan pendek je la.tp pkai tdung style arini tu(labuh tutup dada).

    dia sebenarnya niat nk bergurau saja sambil tegur bibik tu.

    "bibik,tudung labuh tp lengan pendek.baik xpyh pakai tdung.hehehe"

    bibik tu bls ape,nk tau?bibik tu ckp.."mem jgn hina bangsa sndiri dong.sy lihat byk org melayu yg pkai tdung tp baju ketat2.buat malu je"

    rakan sy tu pun,ape lagi..
    AIYYAAAKKKKKKKKK!habis tu nk jwb ape lg kan?mmg terang lagi bersuluh!

    ReplyDelete
  74. up to niat letakk gmbar la..
    well,kalau tengok gmbar sndiri pastu ckp..
    "alhamdulillah,handsome/cantik nya ciptaan tuhan. SUBHANALLAH"
    takpe,kan?? ^^
    yang penting , ape2 krja buat pn, niat kerna ALLAh. :)

    ReplyDelete
  75. salam.. juz nak bagi pengalaman diri.
    saya ni seorang perempuan yang suka sangat pada keindahan. suka jugak tengok gambar wanita2 n lelaki cantik yang beraksi di depan kamera walaupun dyorang tu tak menutup aurat dengan sempurna (maksud di sini macam yang pakai tudung tapi tak tutup dada atau kata lain yang suka berfesyen tu tak ikut syariat) tapi rasa seronok je nak tengok gambar2 dyorang tuh. yang keterlauan seksi atau yang menunjukkan aurat yang haram dilihat tak la.

    so, nak sentuh yang ada kata kenapa tak tegur orang2 yang suka letak gambar banyak2 terutama kat blog sebabnya mungkin kebanyakan orang yang menfollow kat blog tu tak mampu nak tegur dengan perbuatan tapi hanya dalam hati. berdasarkan hadith Riwayat Muslim Rasulullah s.a.w. bersabda:

    "Barangsiapa di kalangan kamu melihat kemungkaran, maka cegahlah ia dengan tangan. Jika tidak tidak mampu, maka cegahlah ia dengan lisan. Jika itu juga di luar kemampuannya, maka cegahlah dengan hati. Sesungguhnya (mencegah dengan hati) selemah-lemah iman."

    point 2 mungkin takut nak dapat teguran/kritikan/cacian daripada geng2 blogger yang sangat meminati penulis blog tu sampai mungkin mereka akan cari kelemahan-kelemahan kita yang menegur untuk menolak niat baik kita tu.

    maaf jika tak dapat nak faham apa yang saya maksudkan di sini. tapi harap-harapnya faham la ye. terima kasih. =)

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe