Mari Berfikir Sejenak

January 11, 2010




Assalamualaikum w.b.t

' kau pergi... pergi... sepi tanpa kata, terdiam dan kaku tak daya kau lupa.. '. Oh terngiang lagi lagu mamat ni nyanyi tadi. Tahniah untuk Aizat. Eh siapa kata aku tak tengok. Awal-awal lagi dah tercegat kat Restoren Sani tu. Tapi tak berapa suka sangat lagu Aizat tu. Eh biarlah, janji dah menang.

Sebenarnya bukan aku nak cerita pasal AJL yang gilang gemilang ni. Rasanya ramai blogger di luar sana cuba mengulas pasal ni. Oh tidak mengapalah. Tetapi dengan ini aku ingin membangkitkan satu isu di sini. Masih berkisar mengenai AJL. Tapi sebelum tu nak beritahu apa yang bakal aku kupaskan di sini ialah atas cetusan idea aku sendiri. Tiada memplagiat di sini. Kalau ada persamaan dengan blogger lain yang membincangkan isu yang sama mungkin secara kebetulan.

Okey tanpa berselingkuh ( amboi ayat, tak boleh blah ) aku akan 'membawa' anda dan diriku supaya sama-sama kita berfikir pasal ni. Entri ini lebih kepada perbincangan dan bersikap ketebukaan. Harap kalian semua cuba memberi peluang pada diri ini dan anda untuk sama-sama berfikir dan renung apa yang bakal aku ketengahkan.

Isu SOLAT dan AJL. Beri peluang aku mengemukakan pendapat aku dulu ya. Pertama sekali ingin aku katakan di sini ialah sebagaimana kita sedia maklum AJL bermula pukul 9.00 malam. Siapa pergi Stadium Putra Bukit Jalil semestinya akan bertolak dari rumah awal dan sekurang-kurangnya kena ada dekat sana pukul 6.00 petang.

Soalan pertama. Adakah siapa yang pergi ke stadium menunaikan solat asar dan maghrib? Jawapan aku. Sekarang kita cuba berfikiran positif ya. Boleh jadi sebahagian daripada pengunjung akan solat di surau-surau yang disediakan. Alhamdulillah.

Soalan kedua. Lelaki tak ada masalah untuk solat. Janji berpakaian menutup aurat dan bersih. Bagaimana dengan pengunjung wanita? Sekarang kita cuba berfikiran positif ya. Mungkin mereka bawak telekung dari rumah atau pun menggunakan telekung di surau yang disediakan. Alhamdulillah.

Soalan ketiga. Bagaimana pula dengan artis-artis yang terlibat? Okey, mari kita berfikir sejenak. Acara bermula pukul 9.00 malam. Sebelum tu mestilah kena make-up semua satu badan. Artis perempuan lagilah. Artis lelaki pun kena make-up juga. Sekarang kita cuba berfikiran positif ya. Mungkin mereka akan solat dulu, pastu baru make-up. Boleh jadi. Tapi macam mana kalau diorang dah make-up dulu, pastu ambil air sembahyang dan make-up semula? Boleh jadi. Tetapi macam mana pula dengan mewarnakan rambut dan kuku? Memang terang-terangan tak sah solat. Maka, jawapannya sudah ada.

Tujuan entri ini bukan untuk mengutuk mana-mana pihak. Sebab tu kat atas tu aku dah siap cakap mari kita renung dan berfikir sejenak akan hakikat ini. Bukan membidas atau ingin mencantas. Langsung tak terlintas. Bukan juga ingin memberitahu aku telah sempurna solatku. Tidak sama sekali. Masih belajar membaiki. Masih jahil tentang banyak perkara lagi. Tapi bukankah kita diajar dengan berpesan-pesan pada kebaikan?

Habis buat apa kau tengok? Ada orang bertanya padaku. Islam tak pernah menghalang untuk berhibur. Tapi mestilah kena cara dan tempatnya. Diri ini pun terlalu banyak membuat kemungkaran. Cuma berpada-padalah untuk berhibur. Tak dinafikan rakyat Malaysia telah banyak disogok oleh hiburan. Mari kita berfikir dan terus berfikir. Fikirlah tentang kebaikan dan keburukannya.

Kalau anda semua tidak bersetuju dengan aku, silalah lampirkan komen anda di bawah. Kalau anda rasa aku ingin memberitahu bahawa aku ini bagus sangat, tanggapan anda salah sama sekali. Dan ingin ditegaskan sekali lagi insan ini masih belajar membaiki diri. Masih jahil tentang pelbagai perkara. Dan sekiranya apa yang aku kata ni langsung tak masuk akal, silalah tegur aku. Perbetulkan aku. Sama-sama kita mencari kebenaran ya.

Bila ditanya apakah amalan pertama yang akan dihisab di akhirat kelak? SOLAT jawapannya. Rata-rata orang tahu jawapannya. Dah tertulis di dalam Al-Quran dengan mendirikan solat dapat menghindari daripada sifat keji dan mungkar. Dan bukankah solat itu tiang agama?

Minta maaf sekiranya entri ini agak sensitif. Sensitifkah? Tapi rasa terpanggil untuk kita sama-sama membuat penilaian tentang apa yang berlaku dan kita langsung tak sedar. Kristian dan Yahudi laknatullah mencuba pelbagai cara untuk menjatuhkan kita. Mereka terus ketawa mempersendakan kita. Adakah kita terus terusan bersikap lupa, leka dan alpa? Astaghfirullahalazim. Menasihati diri aku yang jahil lagi khilaf ini terlebih dahulu.

Pesan Nabi " SAMPAIKAN WALAUPUN SATU AYAT "

Wassalam ~


You Might Also Like

39 Comments

  1. salam..entri nie shrusye m'bke mata byk pihak, pd hri ini kte di hidangkan dgn plbgai bntk hburan yg kbykn ye byk melalaikan kte..kdg2 tnpe kte sdri ini adlh helah musuh umat islam utk mnghncurkn umat islam itu sndri..tp itulh klmahan umat islam hri ini mudh diprdyakan dgn hburan..smge dpt mbri sdkit sbyk peringatan kpd kte sume trmsuklh sy yg sllu di lalaikn dgn pkre2 bgni..amin..

    ReplyDelete
  2. salam , entri yg jujur and bernas . ape pn , wallahualam . itu urusan mereka dgn Allah , kita blh menzahirkn pndpt tp sekadar kita-kita je yg bce pn tak ke mne gk kn ? :)

    ReplyDelete
  3. entri ini sgt mnyedarkn ak.btol2 buat ak trpkir sjenak.kita semua tahu yg solat itu tiang agama.mungkin ini urusan mereka dgn Pencipta.kita prlu brsangka baek trhadap mereka.jika mereka btol2 trpesong tugas kita skrang brdoa kpd-Nya agar mereka mndapat petunjuk dlm khidupan seharian.
    wallahualam.

    ReplyDelete
  4. tak tahu perlu komen apa.. tapi rasa terpanggil utk mencoretkan seusatu..

    yang mana baik, kita ambilakn sebagai panduan.. yang tak elok tu buat sepadan...

    apapon kita hanya manusia yang tidak berhak menilai amalan. ana setuju dgn nanabee. itu urusan mereka dgn tuhan...

    tapi tak salah mengemukakan isu nih. ianya melambangkan kesensitifan kita sebagai makhluk Allah yang tugasnya sememangnya saling igt mengingati.. mabruka'laik..!

    nice post.. keep on blogging ya..!

    ReplyDelete
  5. betul bro..
    sgt setuj...
    mustahil...tp sy cube nk pikir positif tp tak le jugak

    lbih2 ;agi time red carpet???how...???

    sy sbnrnya tk brminta sgt dgn ajl ke apa ke n mmg tak layan..

    ntah..mual sana sini asik hiburan jer

    ReplyDelete
  6. Bgus HaMi~ dalam soal ibadat solat nie..kalau x amik berat jangan harap la berjaya dunia+akhirat..

    harap dengan entry ni akan menyedarkan sesape jer muslimin & muslimat yang menjengah blog ::hami asraff:::

    Tahniah Hami

    Barakallahu

    ReplyDelete
  7. salam

    ada benda yg wajib, dan ada benda yg menjadi sunat. Solat adalah wajib tapi masih ramai yg tak menunaikannyer. Aurat adalah wajib, tp masih rmai jgk yg x menutupnya..

    saya ada jgk berbincang dgn sahabat smlm pasal isu solat ni.. berapa ramai agaknyer yg meninggalkan solat sbb concert tu. saya menunggu depan tv nak tgk halaqah tajuk "cinta kini ku lafazkan" tp rupa2nya ramai yg menunggu AJL jadi saya terpaksa mengalah..

    alangkah baiknyer jika org yg hadis majlis ilmu tu seramai org yg pergi AJL.. alangkah baiknye.

    ye, islam tak pernah menghalang utk berhibur, tp berhibur tu hendak lah menepati syarat islam.. yg selalu nampak, wanita2 berjonget dpn org ramai, x ramai yg menutup aurat dan... hmm.. berfaedah atau tidak tu, fikir2kan lah sendiri..

    salah satu tanda akhir zaman ialah apabila wanita menari depan org ramai..

    wallahualan

    salam ukhwah dari saya ^^

    ReplyDelete
  8. Entri yang Sangat Menarik.... Semoga kita semua dilindungi Allah...

    ReplyDelete
  9. pernah gk aku terpikir psl nih. tapi susah la menilai sumer org gini. btol ckp bro, pk positif jer..

    ReplyDelete
  10. setuju...jgn abaikan solat...pesanan ini tuk diri sy juga...terima kasih....jom beramal....insyaALLAH

    ReplyDelete
  11. nice entry.

    terasa untuk berfikir panjang tentang perkara ini. wahh, ayat...

    apa2pun thanks sbb mengingatkan. kadang2 terlupa juga.

    p/s : tak pergi stadium.

    p/s/s : apa tajuk lagu yang ada kat blog bro ni eh? sedap dan syahdu la. rasa mcm aman je. huu ;]]

    p/s/s/s : have a good day ;]

    ReplyDelete
  12. wallahualam..

    cuba berfikiran positif. Kalau tak solat, pandai2lah jawab dgn yang atas sana tu.

    =P

    ReplyDelete
  13. oke. positif. positif. ish. tak boleh la. tak mampu menipu diri sendiri. haha. itu semua antara mereka dan Allah la kan. yg solat pn, tak khusyuk, satu hal lg dak? semoga amal ibadat kita diterima olehNYA. amin.

    ReplyDelete
  14. salam ziarah..
    setuju2 dengan sume yang ditulis di n3 tu..

    ReplyDelete
  15. saya tak berminat langsung dengan anugerah ape2 pon...dah tau dah benda pertama yang saya akan fikir sama seperti apa yang awak fikir...so daripada saya tengok rancangan2 mcm ni, akan mendatangkan dosa untuk saya sendiri..paling menyampah bila tengok anak2 muda terkinja2 terlompat2 macam dah kurang akhlak..dunia2..apa nak jadik lah skrg neh...

    p/s: anyway, terima kasih sebab lagu ni dalam blog awk, coz saya start donlot lagu neh beberapa hari lepas pon coz dgr dr blog hami asraff neh..:)

    ReplyDelete
  16. almk...xsmpt nk komen r...k'ja byk ri ni...hu3...buka blog dr pg td...

    pape pn,may Allah bless us....;p

    ReplyDelete
  17. woh!
    persoalan timbul mendadak.
    kenapa pengkomen ramai dari kalangan wanita?

    agak-agak boleh kena lempang tak aku tanya macam ini?

    HAHAHA.
    anyway.gud job dude!go girl!eh salah.go man.go!go!

    salam sayang.
    jangan sangka buruk.sayang sesama makluk nama dia.hehe.;p

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum,

    ini adalah jawapan daripada wakil media...

    aku bekerja dalam bidang ni hampir setahun di salah sebuah tv tempatan dan aku melihat serta nampak suatu benda yang orang lain tak nampak, pergaulan bebas, tinggal solat (perkara biasa dah tu) dan yang paling teruk TAK PUASA DAN MAKAN DEPAN PEKERJA LAIN.

    aku tak tau samada ni adalah budaya di mana2 tv pon, tapi, inilah realiti masyarakat hari ni. depan tv bukan main nmpk elok lagi cover2, tujuan konon2 nak mendidik masyarakat, tapi diri sendiri tak terdidik.

    satu persoalan yang timbul adalah adakah bidang ini menjurus kepada masalah ini?

    Tidak juga. sebab tak semua org mcm tu. biasalah, kalau ada yang bersungguh tu, mana2 waktu pon ada tempat nk buat ibadah. Cuma samada antara nak dgn taknak je,

    pengaruh dalam bidang ni terlalu bahaya.so,pesan aku, jgn melibatkan diri dalam bidang ini. atau kalau boleh, jauhilah, sebab bidang ini terlalu banyak lagha nya, dan maksiat.

    sama2la kita ingat mengingati.

    amal makruf, nahi mungkar,

    sekian, wassalam.

    ReplyDelete
  19. nice entry!

    apa yg dicoretkan disini.. memang telah pun terlintas di kotak fikiran ini semalam... tapi siapalah lah kite utk hakimi mereka...

    yg penting, ambil lah isu ini sbg satu teladan buat kite semua & semoga kite semua dilindungi olehNYA.. insyallah..

    ReplyDelete
  20. telah terbuka mata. teringat zaman dulu, dan terasa bersalah.

    ReplyDelete
  21. entry yg bagus untuk diketengahkan..
    dah lame terfikit bende nih.. bila masing2 sibuk membanjiri kawasan stadium.. yg menjaga solat,alhamdulillah.. yg tak? fikir la sndiri..hidup kita ni tak lama..bile2 boleh dipanggil dan dihisab

    ReplyDelete
  22. entry ni sensitif.. sungguh!!
    tp hakikat.. hidup manusia x bOleh lari dari kenyataan..

    klu red karpet, kul 7.30mlm dh kena masuk sbb live kan.. peminat2 nak tgOk artis pujaan diOrg.. time tu la azan maghrib pun wt2 x dgr..
    spt kamu ckp td, pkir pOsitif: myb pas red karpet tu, diOrg p la sOlat kan.. klu yang dtg jauh tu, diOrag jamak dgn qasar je la kOt..
    sO x effect la kt make up diOrg kan..

    ~ relevan?? dtg utk mencOnteng..

    ReplyDelete
  23. nk komen gak... hehehehehehe...

    +ve thinking 1... artis2 peempuan pd mlm tersebut semuanya dtg "bln"... so solat tidak menjadi isu... but still mereka menjual aurat utk tatapan umum dan menghiburkan peminat2... tanpa peminat siapalah mereka...(statement klise artis)...

    +ve thinking 2... penyanyi lelaki semua solat maghrib berjemaah diimamkan faizal tahir yg pernah menjadi penyanyi nasyid kumpulan MIRWANA... isya' they all settlekan lps tu...

    -ve thinking 1... klu they all solat, kenapa ada aksi cium-mencium antara mentor dan protege yg bukan mahram??? kenapa perlu memakai pakaian yg terdedah...

    klu saya comment byk2, nampak saya mcm bagus... tapi saya pun insan yg lemah... saya antara penyokong industri hiburan malaysia...ada rasa keciwa bila misha x menang... alyah pun best... tp bukan rezeki they all mlm tu... pemenangnya semua ada kaitan dgn tv3 except for yuna... hehehehehehehe...

    ReplyDelete
  24. salam..
    lama tak berkunjung,arini br de kesempatan..sebenarnya kan,benda ni sy pernah terfikir la,tp always pikir positif like u.tp cam tak logic lak,solat dlu pastu make up and ambik air solat..hehehe..renung2kan lah..mmg btul pun,kita di sogok oleh terlampau byk hiburan..yes..sy akui itu smua.good utk entry ni

    ReplyDelete
  25. nice entry bro!

    manusia itu tdak sempurna.
    manusia itu tidak ada yang lengkap.
    manusia itu tidak cukup sikap sebenarnya.

    pelik tapi benar.
    isu ini sudah lama diketengahkan.
    setiap kali acara besar dilakukan.
    bukan ajl sahaja.
    tapi maseh banyak yang buat pejam mata,
    buat tuli telinga.
    macam tak tahu kewajipan sebagai islam itu apa.

    kalau ada antara meraka yang sedar, alhmdulillah.
    kalau ada yg maseh belum, nauzubillah.

    diri saya pun bukan cukup sempurna.
    tapi jauh dalam hati maseh tahu apa itu tanggung jawab kepada Tuhan.

    sama macam bro, bukan mahu tunjuk lagak.
    bukan mahu tunjuk kita memang selangkapnya.
    tapi untuk sama2 renungkan.

    solat itu yang utama.
    sama2 kita beringat.
    :)

    ReplyDelete
  26. entri yg sgt prlu difikir2kn.mintak izin post entri ni di blog.

    ReplyDelete
  27. beznyer lagu blog nie..
    sy sikong entri nie..
    klu da kol 6 terpakse terpacak kt stadium n mekup tebal2 mmg sah lar dieorang xsolat kn...

    salam ziarah....

    ReplyDelete
  28. Salam..
    Thanks for the entry.
    rasa bersyukur sbb masih ada yg mngetengahkan isu2 macam nih..

    Kita cuma manusia..
    hidup utk saling mngingati dan mmberi tunjuk ajar..

    setiap manusia dberi akal utk berfikir..
    Jalannya dah terbentang..
    Hnya kite yg perlu memilih
    yg benar atau yg sesat..

    Wassalam..:)

    ReplyDelete
  29. nice 1!
    suka cara anda membicarakan isu ini dengan sepositif mungkin. aku pon pergi AJL gak sebenarnyer. lepas post pasal AJL kat blog aku,ade orang kondem aku kata "ramai2 pergi ajl tuh tak semayang maghrib la tuh". well, mungkin betul la ape yang dia cakap tuh. tapi kita xleh nak serkap jarang camtuh jer. surau da ade disediakan di setiap aras. ada 2 lagi kat tiap-tiap aras. so, akhlak manusia yang pergi ajl tuh la sama ada nak solat atau tak. sama jugak cam perlawanan bola sepak gak. ramai stat datang lepas asar. tapi ada gak yang xsolat maghrib sambil tunggu match start.

    aku tau mungkin ramai tak kan setuju dengan aku tentang point aku nih. tapi manusia memang suka jatuhkan hukum kat orang lain. bila ada orang pergi kelab malam, mesti akan dianggap orang tuh menari-nari cam xde akhlak, minum arak la, buat maksiat la dan lain-lain lagi. yeah, jujur citer, aku pernah pegi kelab kat bangsar. untuk album launch. kat situ baru aku tau, apa yang manusia judge kan nih, xsama seperti apa yang aku nampak. bukan aku nak suruh orang pergi kelab ke aper, just jangan senang2 nak judge orang lain. ade jer orang celebrate bufday kat kelab. kalau nak kata, orang menari-nari cam gila dalam kelab tuh, tuh semua adegan dalam muvi jer barangkali. realiti berbeza dengan muvi. minum arak bila masuk kelab? yer, memang betol ada dijual arak dalam kelab. but then, even kat pasaraya pon ada. 7 eleven pon ada jual. giant, tesco, carrefour pon ada jual. again, manusia suka judge orang lain. :)

    btw, aku suka cara anda menginterpret isu-isu nih. nice!

    ReplyDelete
  30. bidang hiburan cmni mmg melalaikn la..hmm..

    ReplyDelete
  31. banyak sangat komen, maka aku katalah. 'no komen'..haha

    ReplyDelete
  32. kita dah tahu jawapannya. betul kata orang atas. penulisan kamu, boleh jadi peringatan antara kita. tapi mereka2?

    doakan je. tanggungjawab kita, doa. doakan saudara2 kita yang terlupa dan mungkin tak tahu. mungkin juga hanyut.

    teruskan doa.

    ReplyDelete
  33. Baru jap td dengaq UStaD bg tahu betapa besaqnYa TanggUNgJAwaB seBagai HAMBA ALLAH dalam menUnaikan SOLAT...

    sesuNGGuhnya SOLAt tu per.pertama akan di hiSab di Sana...dan ALLaH dh janJIkan kepada Yang MElaKsaNaKannya @ yg Tidak..... iNsaF seJenak....
    betapa kerdILnya diri Ni......

    ReplyDelete
  34. salam....

    "klu yang dtg jauh tu, diOrag jamak dgn qasar je la kOt."

    aku x setuju kot dgn statement n anggapan ni....
    kita leh wat solat qasar kalo kita bermusafir dijalan ALLAH....

    mana leh musafir tngok konsert jamak kan atau qasar kan solat...

    apatah lagi bermusafir utk membuat maksiat.....

    satu lagi tok blogger aidi-safuan...
    sorry bro.....aku totally xsetuju ngn ang...o, dah terang2 kelab tu jual arak.....jgn la masuk bro....wpun tak mnum arak....kita ni x mmpu nk cegah semua maksiat...so, jgn p kat tmpat bnyak maksiat....dh tntu yg kat dlm kelab tu bukan perempuan yg ada 'kain cukup'...

    tak dinafikan 7e atau mana2 pasaraya memang ada jual arak....atleas depa asingkan department halal and non halal...

    ok, ade gk yg kata, wpun department tue diasingkan, still keuntungn bercampur....
    so, pas ni p la kedai runcit pak mat ke....
    huhu

    bro, aku x da niat nak menyalahkan ang...cuma aku kurang setuju ngn alasan ang....
    masih bnyak lagi tmat kita leh setuju utk elak maksiat...

    jgn la buat birthday party kat kelab.....wpun x mnum ark or pape je yg berdosa, tp akn buat org pikir -ve...p la wt kat restoran ke...
    huhu...

    maaf dipinta...moga2 kite semua mendapat hidayah Nya.....

    ReplyDelete
  35. aku setuju sgt ngan pendapat ko..aku ade di sane....
    aku saksikan segala galanya...
    jelas lg nyata...
    aku memang suka hiburan...
    tujuan aku ke sana tuk memantapkan skill photography aku..terutamanya event malam...
    tp.....
    so kepada sesape yg pg sane mlm tu...korang kene perpegang teguh ngan pendirian korang tu...
    sape kate klo solat membuatkan kite nampak mcm outdated...
    hah aku rase dieorng yg tk solat tu terpengauh atau rase malu kot nk solat...bukan tk igt nk solat...

    ReplyDelete
  36. salam..terasa nak tulis sst gak..will be very clear and simple..nway, good entry i would say, sbb ayay tau x ramai yg berani menyentuh isu sensitif spt ini. tp itu bg people yg jenis -"ah, lantak la dorg, tu urusan dorg ngn tuhan, yg penting aku jaga solat aku".. sorry, i wpold call these kond of person as SELFISH..kte kne balik semula kpd sikap tegur menegur sesama kite, xterlibat xsemestinya boleh lepas tgn, bt xtau, ttp mata, pekak kan telinga..remember! we'll be sharing the same dosa kalo kte sengaja bt xtau, konon xnak jaga tepi kain org, tp sbnrnya kain sendiri yg akan terkoyak..nway, untuk nasihat diri sendiri jgak, semoga beroleh faedah bt sume..amin

    p/s: bkn AJL je kan? tgk bola kt stadium, watching movies kt paggung, etc..but once again, xsemua org,certain ppl only..till then, ALLAH KNOWS BEST!

    ReplyDelete
  37. solat itu tiang agama..tapi akhir zaman ini mata dan hati umat islam semakin gelap dek sajian hiburan yang semakin menjadi-jadi..bukan takat hiburan..tapi dr pelbagai aspek termasuklah pakaian..sedar atau tidak mungkin inilah 'dajal' yang sedang dtg kpd umat islam..so entri ni mmg baik utk buka mata kita semua..bkn takat mata tapi mata hati.

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe