Di Sebalik Sebuah Cerita

February 02, 2010

Assalamualaikum w.b.t

Minggu lepas 2 kali aku sempat tengok wayang. Bukan 1 hari balun 2 teruih. 2 sabtu. Itu pun atas desakan dan hasutan housemate aku. Ceh, tak nak mengaku yang aku ni yang ajak sebenarnya. Eh biarlah siapa ajak siapa pun kan? Okey okey tidak timbul isu di sini.

Aku dan rakan-rakan menengok cerita 'Tooth Fairy' dan 'Adnan Sempit'. Eh mesti korang ingat dah lapuk kan? Orang dah cerita habis dah la. Hang tu ketinggalan. Okey fine! Aku bukan nak cerita preview mengenai filem-filem ni. For sure ramai yang dah cerita. Tapi aku nak cerita nilai murni dan pengajaran yang dapat di ambil dari filem-filem yang aku dan rakan-rakan tengok ni.

Okey aku start dengan 'Tooth Fairy'. Oh cerita ini memang sangat khurafat dan tahyul. Juga boleh diklasifikasikan sebagai mitos. Yeke? Hentam sajalah labu. Tengok dan anggaplah hiburan semata-mata. Tinggal bab pari-pari gigi yang ingin mengutip gigi kanak-kanak tu.



Nilai murni dan pengajaran yang aku dapat dalam cerita ini. Kesungguhan membawa kepada kejayaan. Wah simplenya. Maksudnya macam ni walaupun pelbagai tohmahan, ranjau duri yang mendatang anda tetap cool dan tabah untuk aim your matlamat. Biarlah apa orang nak cakap tentang anda. Teruskan usaha tanpa berputus asa. InsyaALLAH kejayaan menjadi gengaman anda.

Now beralih pulak kepada filem yang tengah hangat sekarang ni aku rasa. 'Adnan Sempit'. Okey bagi gua cerita ini memang lawak nak mampoih ( kalau orang Kedah cakap macam tu la. Menggambarkan kata lawak gila ). Oh siapa yang dah tengok mesti tahu punya la. So bukan nak cerita pasal keklakaran cerita ini.




Nilai murni dan pengajaran yang dapat dalam filem 'Adnan Sempit'. Oh, janganlah kita pandang orang sebelah mata. Even orang itu mat rempit a.k.a mat sempit. Tak semua jahat. Mereka manusia biasa jua. Cuma berminat terhadap motosikal dan bukan tujuan untuk berlumba. Kadang-kadang mereka lebih murni pada orang lain. Baik hati dan hormat orang lain. So don't ever underestimate people! Tak kiralah kamu tu berpangkat besar ke apa. Tapi di sisi ALLAH bukan itu jadi ukurannya. Iman dan takwa juga pengukur segalanya.

Itu sahaja nak cerita. Ambil dan aplikasikan setiap nilai dan sudut positif tak kira di mana anda berada, apa yang dilakukan dan apa jua bentuk persekitaran. Kalau anda bersikap positif, insyaALLAH anda mampu 'menarik' elemen-elemen positif melekat untuk diri anda. Tak percaya? Cubalah try test tengok. Hehe ~

Wassalam ~

p/s --> Member ajak tengok Avatar pulak. Ceh agak ketinggalannya aku. Waduh waduh!


You Might Also Like

37 Comments

  1. beb, aku pun baru nak tgk avatar. tapi tak set tarikh lagi. gile. aku bajet neh minggu terakhir tayangan neh.

    ahh, tgk laa kalo ade mase.

    oh ye, tak payah tgk legion.

    ReplyDelete
  2. Aku pun minat sangat nak tengok wayang, tapi kesempatan pulak takde, dengar kata Avatar best sangat.

    ReplyDelete
  3. avatar best..g r tgk..sgt-sgt byk nilai murni dia..sy dpt tgk gune dvd jer..kat ganu takde cinema..huhu~

    ReplyDelete
  4. mmg gelak besar la tgk adnan sempit tu.i suka.i suka (:

    ReplyDelete
  5. avatar ada ag eh? lama betul. beli dvd ja dah ar. haha. isk. ada permintaan. em. arr. boleh tak,,,tuka lagu lama balik? hahaha. tade kaitan. oke bye.

    ReplyDelete
  6. Aku tak berapa suka tgk wayang...hehe.Tak tau kenapa.

    ReplyDelete
  7. salam, cuba gi tanya ustaz leh gi ke tempat pawagam tu..leh ke masuk bilik gelap tayangan tu..sapa yang ingin mencari kebenaran,silalah bertanya pada para alim ugama..

    ReplyDelete
  8. msh blm tgk adnan sempit
    aduii bile nak tgk ni??

    ReplyDelete
  9. citer tooth fairy tu best..adnan sempit tu, aku rasa ngeri la..x lawak kan? aku tgk kepala putus semua..haihh..scary movi tu..

    ReplyDelete
  10. adnan sempit, tooth fairy dua-dua belum ku tonton. out of date. tsk tsk

    ReplyDelete
  11. aduh x sempat langsung nak tengok movie2 tu...algi ketinggalan la huhuhu

    ReplyDelete
  12. Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) --> Eh okey2. Aku pun dah tengok preview legion. Janganlah pergi tengok. Cerita yang sangat khurafat.

    ReplyDelete
  13. M[i]$Z[a]C[k] --> Eh yaka? Ramai orang komen macam tu. Huhu ~

    ReplyDelete
  14. Yusoff --> Oh saya dengar orang kata macam tu juga. Kalau ada kesempatan pergilah tengok.

    ReplyDelete
  15. DiNa-DiaNa --> Tak pa, janji layan sudah. Hehe ~

    ReplyDelete
  16. .myra. --> Tu la pasal. I pun tergelak gelak besar. Hehe ~

    ReplyDelete
  17. otak ketat --> Entah, orang kata ada lagi. Eh download sudah dari susah2 nak beli dvd. Eh request anda tu akan difikirkan.

    ReplyDelete
  18. ::FAIZ FARISH:: --> Eh yeke? Citarasa masing-masing la tu.

    ReplyDelete
  19. Laman Koleksi Hidayah (LKH)--> Waalaikumussalam. InsyaALLAH saya akan usulkan soalan ini pada yang lebih arif. Terima kasih atas peringatan. (",)

    ReplyDelete
  20. Ery Farieha --> Cepat pergi tengok sekarang! Hehe ~

    ReplyDelete
  21. Solehah --> Err, ngeri? Biasa je. Tu saja la antara adegan lawak yang cuba ditonjolkan. (",)

    ReplyDelete
  22. FaTiN --> Bila ada masa pergilah tengok.

    ReplyDelete
  23. [s][u][e][h][a][n][n] --> Hehe ~ Tak ketinggalan pun. Mungkin kerja lain lebih penting kan? (",)

    ReplyDelete
  24. cuba tengok avatar dari sudut lain sikit. pasti boleh nampak sesuatu

    ReplyDelete
  25. aku pun xtgok lagi avatar...lama giler xtgok wayang...haha

    ReplyDelete
  26. adnan sempit tak tgk lagi tp avatar best..
    memang ada maksud tersirat citer avatar ni
    cuma durasi filem tu panjang la
    tgk la

    ReplyDelete
  27. salam alaik...

    suka dgn ayat sedara "...Tapi di sisi ALLAH bukan itu jadi ukurannya. Iman dan takwa juga pengukur segalanya."

    stuju 100%... mmg Allah nilai kita berdasarkan iman dan takwa... iman dlm kata lain bleh didefinisikan sbg percaya... bila kita percaya yg Allah itu Tuhan kita Tuan punya alam ini... maka kita akan takut dan patuh kpdnya... baru timbul rasa takwa...

    takwa itu pula... mematuhi segala perintah Allah dan menjauhi segala larangan-Nya... yg Allah suka kita buat dan yg Allah tak suka kita dgn seriusnya kita tinggalkan...

    soalnya skrg... setakat mana iman dan takwa kita... itu yg patut kita risau... sbb syaitan sentiasa menggoda kita... maka kita kena pulun abih laa... jaga kita punya iman... dan berusaha dapat takwa... insyaAllah kalo iman dan takwa ada... disertakan dgn ikhlas (elemen penentu yg plg utama)... nescaya Allah akan ukur kita dengan skala yg tinggi di sisi-Nya insyaAllah...

    p/s: sy tak berapa pandai BI... tp izinkan sy nk perbetul sket ayat di atas... "So don't ever UNDERESTIMATE people"... kalo sy salah sy mohon maaf...

    p/s2: entri2 anda agak santai dan menarik... teruskan menulis... :)

    p/s3: alangkah bagusnya kalo semua anak2 muda (melayu muslim terutamanya) dpt mengambil pengajaran yg positif saja (seperti sedara) dari filem2 sebegini... :)

    ReplyDelete
  28. adnan sempit ni
    bile ntah nak tengok

    jom join contest
    weekend@sheffield klik klik
    menang 50 pound di blog joegrimjow
    tak menang pun boleh tolong pomot weekend@sheffield
    ;-)

    ReplyDelete
  29. 'AQILAH --> Err, dari sudut apa tu?

    ReplyDelete
  30. hanismalik --> Hehe ~ Yer la, kau kan busy.

    ReplyDelete
  31. pudding pie --> Tak tahu bila nak tengok ni.

    ReplyDelete
  32. Ahmad Syahril --> Waalaikumussalam w.b.t. Terima kasih sudi memberi komen di sini. Saya hargai. Dan apa yang saya cuba utarakan adalah ilham diri sendiri melalui pembelajaran dan pembacaan serta pemerhatian. Memang kadangkala kita hanya nampak negatif sahaja di depan mata. Padahal benda tu kita sendiri boleh manipulasinya. Mengikut kesesuaian. Terima kasih juga atas teguran. Saya dah perbetulkan. Without 'd' actually. Dan saya seorang yang masih jahil tentang pelbagai perkara. Tegurlah diri ini tika lupa.

    ReplyDelete
  33. joegrimjow --> Ko dok oversea ada ke 'adnan sempit'? Hehe ~ Okey, insyaALLAH nanti aku try jengok dulu. :-)

    ReplyDelete
  34. salam,rasa mcm dh tnggl komen harituh.anyway,it's my first time here.salam ziarah then=)

    owh,x perlu rs ketinggalan.sy 3 3 pun x tgk lagik=( tp nk sgt tgk avatar lps bc statement dr.M..mungkin saudari AQILAH btul,kna melihat dr perspektif yg lain.can't wait!

    ReplyDelete
  35. norfaridahanum --> Sudut berbeza? Hemm, it sound interesting!

    ReplyDelete
  36. thanks for comment~ :). Avatar sangat best..tengok 3D la..baru best.. :D. I like 3D dalam Avatar tu..so canggih!! kadang2 berangan nak buat 3D macam tu :D.

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe