Sesi Monolog Dalaman

Thursday, September 9, 2010

Ramadhan Dirindui Bersilih Ganti Dengan Kerahmatan 1 Syawal



Assalamualaikum w.b.t

Sekejap saja rasa. Seperti semalam saja aku ajak member aku Berbuka Puasa Di Masjid Shah Alam pada 1 Ramadhan. Tetapi sekarang aku di depan kaca dekstop dengan jari jemari di papan kekunci menaip entri ini.

Di saat ini jugak kedengaran seperti peperangan saudara sedang meletus di luar sana. Sesudah solat maghrib sahaja. Orang kita cakaplah macam mana sekali pun, mercun memang akan jadi tradisi mereka. Mereka yang suka main mercun tu lah. Aku? Entah setakat ini langsung tak berminat terhadap permainan yang langsung tak nampak manfaat. Mungkin pada sang penggiat mercun begitu banyak manfaat.

Tinggal bab mercun. Mari kita lihat balik sebulan yang lalu. Sebulan yang lalu yang diberikan oleh ALLAH S.W.T untuk seluruh ummat Islam mempertingkat dan memperbaiki amalan. Adakah kita telah menggunakan ke jalan yang sepatutnya? Adakah sudah cukup tampung segala cacat cela dengan setiap amalan yang dilakukan? Adakah?

Aku akui, aku masih belum. Aku mungkin tak mempergunakan masa sebulan yang diberikan untuk tingkatkan takwa kepadaNYA. Manusia ini sering sahaja mengabaikan apa yang diperintahkan olehNYA. Manusia ini masih mencari akan hakikat keredhaan. Mungkin kalian jua.

Tetapi segalanya kini hanyalah tinggal memori. Sejarah yang terpahat dalam lipatan relung masa. Merindui bulan Ramadhan. Bulan yang paling bermakna. Tiada lagi kini. Tahun depan belum pasti. Mungkin Ramadhan yang baru sahaja meninggalkan kita ini adalah Ramadhan terakhir kita. Siapa tahu. ALLAH jua Maha Mengetahui.

Terjumpa sebuah iklan di youtube yang begitu menyentuh hati. Kat bawah ni.


Betul. Iklan yang begitu menyentuh hati. Apa jua dan siapa anda kini, ingatlah kepada insan yang begitu anda kasihi di dunia ini. Kasih mereka tiada tolok bandingnya.

Hemm, okey sekarang mari datang ke mood Hari Raya.

Ucap terima kasih didahului sebab sudi bertandang ke Blog Hami Asraff ini. Sangat hargai kepada yang sudi membaca, memberi komen, 'silent reader' dan sebagainya. Kerana anda blog ini masih bertahan. Masih diteruskan coretan.

Dengan ini aku ingin menyusun 10 jari memohon kemaafan kepada sesiapa sahaja yang akan, sedang dan telah membaca ini. Minta maaf sekiranya penulisan aku ini tidak memuaskan pihak kalian. Minta maaf sekiranya penulisan aku langsung tak beri manfaat kepada kalian. Minta maaf atas segala kekhilafan diri ini.

Semoga 1 Syawal esok hari memberi seribu makna kepada kita semua. Ingatlah mereka yang tidak beruntung daripada kita. Lihatlah diri kita yang masih punyai segala-galanya. Bersyukur juga akhirnya. Alhamdulillah.

Akhir kata, Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin :)



Wassalam.

Hami Asraff :

1. Syaitan sudah dilepaskan. Semoga kita tidak menjadi kawannya. Walaupun sebenarnya ramai yang sudah.
2. Raya jemput mai rumah :)


13 comments:

molmolla said...

selamat hari raya hami! :)
maaf zahir batin..

Hami Asraff هامي أشرف ™ said...

@molmolla:

Selamat Hari Raya Molmolla :)

saya_arief said...

best iklan ni..
:D
camat ari raye..

Encik Tikus said...

selamat hari raya abang hami. hehe ;)

MuNsYi SaMa said...

Mane rumah nk mai ni..hehe

Eid mubarak bro. kullu am wa antum ilallahi aqrab :)

Hami Asraff هامي أشرف ™ said...

@saya_arief:

Iklan raya paling best tahun ni.

Hami Asraff هامي أشرف ™ said...

@Encik Tikus:

Selamat Hari Raya Encik Tikus :)

Hami Asraff هامي أشرف ™ said...

@MuNsYi SaMa:

Mai raya rumah kawe.
Eid mubarak bro. kullu am wa antum ilallahi aqrab :)

محمد فردوس سعد said...

salam eid mubarak..mohon maaf zahir batin :)

محمد فردوس سعد said...

salam eid mubarak..mohon maaf zahir batin :)

mR.sYaH said...

selamat hari raya adilfitri..

nak duit raya...
yg tua kena bg yg muda.. heheh..

Nurliyana Amdan said...

Salam lebaran mr hami asraff.. moga lebaran lebaran kali ini membawa 1001 kenangan..

kullu 'am wa anta bi khair.. =)

ekin said...

salam aidilfitri :)

maaf zahir batin