cerita yang dah orang lain cerita

December 23, 2009

Assalamualaikum w.b.t


Mungkin aku dah terlambat untuk melakukan entri ini. Rasanya ramai sudah blogger di luar sana telah meng'comment' pasal cerita ini. Adei ~ terlambat lagi aku ini. Biar janji aku akan menyempurnakan jua tugas yang tak berbayar ni. Okey, fine! Straight to the point. Dulu dalam entri aku pernah mengemukakan pasal sebuah ceritera iaitu pasal 'Benda Ini'. Tapi first 'Benda Ini' aku tak bagitau. Ok sikalang aku bagitau.

Drama Nur Kasih. Ceh sudah ramai la dah tulis pasal cerita yang paling dapat sambutan ni. Rasa-rasanya dah tak ada orang nak baca aku tulis ni. Aduyai ~ Tak pa, aku cuba tabahkan hati jua menulis tentangnya. Ni dari perspektif dan pandangan oblik aku la. Tiada dipengaruhi oleh anasir-anasir luar untuk menyarankan aku berbuat ini.

Okey, first thing first aku syabas untuk Khabir Bhatia dan Mira Mustaffa ( isteri beliau dan orang yang bertanggungjawab sebagai penulis skrip ). Gabungan pasangan suami isteri ini memang menjadi. Menghasilkan sesuatu yang ada 'commercial value'.

Tak dinafikan orang kita memang meminati cerita yang macam ni. Eh yang macam mana? Ala macam dalam cerita ni. Standard la kalau tanya la pada sesiapa pun, nak macam mana bakal suami dan isteri? Hemm... ( kunun berfikir la, padahal dah ada jawapan ). Okey okey first sekali saya ni nak suami/isteri yang beriman. See.. Jawapan nombot satu lagi tu. Pastu nak yang bertanggungjawab, boleh dibimbing dan membimbing and etc. ( Eh ada juga jawapannya lain. Ini hanya satu contoh ).

So berbalik pada ceritera tadi. Bermula dengan suam-suam jari cerita ni dan terus mendapat tempat di hati peminat. Salah satu caranya ialah diriku ini tak habis-habis mempromote cerita ini kepada rakan-rakan seangkatan tentera yang lain. No wonder girl la. Cehh berapa percent sangat la yang terpengaruh kerna diriku ini bukannya shapa-shapa. Adei ~

Terbaca la kat surat khabar kosmo mengatakan pada episod terakhir cerita ini 4.1 juta penonton Malaysia menonton 'Nur Amina' ni :-) Wah satu pencapaian yang memberansangkan! Susah tu nak buat. Tapi dah terbukti pun. Aku jua turut tidak ketinggalan dalam memenuhi rangking 4.1 juta itu. ( Kena minta komisen kat Khabir Bhatia ni )

Ada jua cakap-cakap, ' ala jangan terpengaruh, itu dusta belaka! plastik! hipokrit! plastisin! Pelakon sama je.' ( begitu semangat pengkritik bebas ini melaungkan ketidakpuasan hatinya ). Maka aku menjawab. Aku jawab kat sini la. Aku bukan terpengaruh dengan Tiz Zaqyah, tapi Nur Amina ( nombot 1 tu aku letak ), aku bukan terpengaruh dengan Fizz Fairuz, tapi Aidil, aku bukan terpengaruh dengan Ayu Raudah, tapi Aliya. Yang lain sambung sendiri la ya. Engkorang pun tahu sambung.

Memang la cek oi, nama pun pelakon. Mereka akan cuba melakonkan watak yang diberi dengan sebaik mungkin. Itu sahaja tugas pelakon. Cuba ambil sikap 'positive thinking' in every situation ( chewahh ). Positifnya ialah banyak sangat nilai-nilai murni yang diterapkan dalam cerita ni. With the strong islamic background. Kata-kata puitis yang disajikan. Jalan cerita yang menarik. Ishh banyak lagi kalau nak dicerita. Angle of gambar yang cantik-cantik. Lighting yang gelap tak gelap ( tak tahu nak describe ) and so on. Rasanya ramai dah sedia maklum pun.

Jarang drama or filem kita mengangkat aspek ketuhanan sebagai tunjang cerita. Tapi negara jiran dah lama menghasilkan produksi islamic. Tak mengapalah, janji kita dah ada kemajuan ke arah itu. Maka dengan ini aku akan beri 5 bintang untuk drama ini walaupun aku tidak tahu ukuran bintang itu berdasar zodiak apakah dan walaupun Khabir Bhatia tidak mengenali diriku. Diharap jua para pelakon seperti itu jua di luar drama. Sama-sama kita berdoa.

Itu sahajalah cerita yang tak best dariku. Moga banyak lagi produksi yang lebih mantap menghasilkan karya-karya berkualiti macam ni. Syabas untuk semua! ( Tetiba. ) Wassalam~

p/s : nak kena minta autograf Khabir Bhatia ni. Kalau tak ada, Rashid Sibir pun boleh la. Huhu~

You Might Also Like

20 Comments

  1. salam...org pertama comment..nur kasih blh di katakan drama yg meletop la,jalan cerita yg menarik.syabas to khabir bhatia:)

    ReplyDelete
  2. huh!! budak kelas aku pon beriya2 promote citer nih!!! besh gle!!

    btw, aku tak dpt tgk lagi episod terakhir tuh..sadis ek? aghaggaga

    ReplyDelete
  3. betul...ku sanggup tengok kat internet, sebb kat rumah sewa tak de tv..

    ReplyDelete
  4. sue : wsalam. waa org pertama comment. tp sygnya sy tiada apa2 ganjaran utk itu. huhu~ ya tahniah utk khabir bhatia again! :-)

    ReplyDelete
  5. aizul : weh copat2 pi donlod kat tv3.. xpown ko pegi boli dvdnya kat pasaran sikalang! ( tolon promote lg )

    ReplyDelete
  6. 'AQILAH : aku pon begitu jua 'AQILAH semasa aku bermautatin di rumah sewa. dah selesai download sume. :-)

    ReplyDelete
  7. rasa2, ader ke 'nur amina' zaman nih..??

    ReplyDelete
  8. Daud Mili : InsyaAllah ada lagi. cuma mungkin susah nak jumpai. tp siapa tahu kan? :-)

    ReplyDelete
  9. minat jugak Nur Kasih ni..
    alangkah indahnya dapat suami macam Aidil..

    hehehe

    ReplyDelete
  10. [z@ck] : hehe~ huih baguih2.. cinta2 tinggi tuh! cari ja aidil mana2. jnji nama aidil. tp jgn aidil zafuan sudey.. marah rita rudaini.. hihi~

    ReplyDelete
  11. hahaha...by the way,dpt la jgk ganjaran nyer,sbb wat n3 psl ni,so org dtg and comment,penyumbang traffic.hehehe.

    ReplyDelete
  12. hehe sama la sy lg terlewat nak tgk,ni bru je start tgk ;)

    ReplyDelete
  13. don't forget to watch aliff firdaus... 1 lg naskhah yg bagus...

    ReplyDelete
  14. not really into the ending part la..cliche sesangat..

    ReplyDelete
  15. sue : yeke sue? kalo mcm tu kamu pun kena klik juga la ye :-)

    ReplyDelete
  16. izzahfarhana : hehe ~ no problemo la. jnji dpt juga layan kan?

    ReplyDelete
  17. zackque : oh tdk berkesempatan lg tgk cite tu.

    ReplyDelete
  18. AkU : maybe. tapi biasa la, heppy ending! :)

    ReplyDelete
  19. kalu dier uat ending yg amat tragis..memang best ler..lol..kijam skit d situ yer..

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe