Friday, December 18, 2009

setiap yang bermula...


assalamualaikum w.b.t


sila klik di sini


lama betol aku tidak mengembara ke laman sosial friendster. kelmarin baru bukak. waa berwajah baru beliau. ni la satu-satunya laman sosial yang aku ada pun. ya la semua dah beralih ke facebook yang menjadi kegilaan ramai ( aku juga turut tidak ketinggalan suatu ketika dahulu ).

ceh ramai yang kata apa barang fs, fb baru layan. adoi~ betul-betul tak hapdate kat aku ni. biar la, janji haku hepy ( lalala ~ ) eh wey hari ni dah 1 Muharram pun. bersamaan 1431 H. adoi~ pantasnya masa berlalu meninggalkan kita. diriku masih lena diulit mimpi. mereka di luar sudah pantas meninggalinku ( mix indonesia ). alpa + lupa terus membelenggu jiwa. amalan masih belum sempurna, masih belum cukup, masih banyak yang perlu diperbaiki. sempatkah?



teringat sebuah lagu yang meruntun hati dan sanubariku lagi. kat bawah ni lagu tersebut. hayati bait-bait lirik yang dituju khas untuk kita semua

Bila Waktu Tlah Berakhir - Opick








bagaimana kau merasa bangga

akan dunia yg sementara

bagaimanakah bila semua hilang dan pergi

meninggalkan dirimu

bagaimanakah bila saatnya

waktu terhenti tak kau sadari

masikah ada jalan bagimu untuk kembali

mengulangkan masa lalu

dunia dipenuhi dengan hiasan

semua dan segala yg ada akan

kembali padaNya

bila waktu tlah memenggil

teman sejati hanyalah amal

bila waktu telah terhenti

teman sejati tingallah sepi



sama-samalah kita menilai dan bermuhasabah diri kita kerana kita sekarang di saat genting. agama kita tidak menjadi tunjang dalam segala hal. bukan kita kena tinggal urusan dunia, tapi kejarlah akhirat. itulah yang diperlukan.



DOA AKHIR TAHUN HIJRAH





Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.


Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan
aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"


DOA AWAL TAHUN



Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.


Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan
dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan".

4 comments:

nurul said...

slamt taun baru hijrah..

hami asraff said...

lor ingt nurul mana la td. hg ka mala. hehe ~ apa pun slmt menyambut maal hijrah. moga diri turut berhijrah ke lebih baik. insyaAllah ~

momoko-chan87 said...

good article..xtrlmbt sgt kn nk ucap salam ma'al hijrah..hehe

hami asraff said...

momoko-chan87 : owh masih blom terlmbat.. jom2 kita berhijrah :)