Intel Dalam Kenangan

August 09, 2009

Assalamualaikum semua...

Actually dah lama dah terpikir nak tulis pasal ni. Cuma tak berkesempatan... Hemm, i wanna story about my previous work experience..

Tanggal 1 Julai 2007, aku ditawarkan bekerja di sebuah syarikat yang tak asing lagi (ramai orang pernah dengar
company ni) iaitu Intel Technology Sdn. Bhd that located at Bayan Lepas, Penang. My position at there is MTE. MTE is stand for Manufactoring Technical Engineer. (dah dapat title Engineer dah. Ok la tu. Hehe). Or in other word technician la.. Ye la diploma kan..

So, the first day pergi kerja tu tertanya-tanya jugak apa kerja yang harus aku lakukan. Sampai kat sana, ada 8 orang lain including me waiting for someone. Aku pun memulakan sesi perkenalan tak rasmi. Oh diaorang pun pekerja baru gak
like me.


Dalam 15 minit menunggu datang la a chinese guy yang merangkap our boss. Kitaorang di bawa masuk ke production line. Before that, kami dibekalkan dengan smock. Smock ni ialah pakaian yang mesti dipakai kalau nak masuk dalam production line. Mostly semua kilang yang melibatkan production need to wear it.



Ni la smock yang dimaksudkan tu..




We're dividing by two group, 4-4. My 3 friends and i ditempat kat line that are called CPV (Chipset Platform Validation). And the rest at CMT (Chipset Modulater Tester). Tapi sebelum tu kami dibawa round tengok2 apa yang ada dalam production line tu.


Dalam minggu pertama dan kedua kami belum start sepenuhnya our job because we're not training yet. Kalau tak training, kami tak boleh pegang mesin lagi.


Dipendekkan cerita, aku pun memulakan tugas yang baru bagi aku. Aku kena menjaga sebuah mesin
that are called handler (ada nama handler ni, tapi tak ingat). Mesin ni ialah mesin testing. Ia akan test chipset2 ni whether it good or not. If good, it will proceed to the next level. If not, it will test again and vise versa.

Semua arahan dari bos aku by emel. So,
everyday first datang kerja kena check emel dulu.
Begitu juga kalau time habis kerja. Kena hantar report to our boss everyday.



Ni la tempat nak check emel & hantar report.

Kerja aku macam tu la everyday. Aku kerja in shift. Kalau masuk pukul 7 pagi sampai 7 malam and vice versa. Kerja 3 hari, cuti 4 hari dan kalau kerja 4 hari cuti 3 hari. That's mean dalam sebulan aku kerja 14 hari je.

Hemmm, macam tu la rutin harian aku sampai tak sedar masa berlalu. Ala setahun kejap je kan? Actually ada la banyak lagi kerja-kerja aku. Tapi aku tak ceritakan secara detail la kat sini. So minggu-minggu terakhir ni kena la tangkap gambar dengan rakan-rakan di tempat kerja kan? Ye la nak buat kenangan...

Aku bersama brader Yus yang baek hati




Bersama Kak Ida



And our senior worker, Mak Wan.

Ramai lagi kawan-kawan kerja yang lain. Tapi tak dapat sertakan di sini. Tapi kat bawah ni la member2 yang masuk sekali dengan aku..


Dari kiri ikut jam : Aziem, Che Wan, Zoul, Faizal, Hilmi, Yasser, Alamin (Mr. Engineer) dan Man.


Sori la tuk kengkawan lain yang tak ada di sini. Kemungkinan gambar mereka tidak sempat aku tangkap. Jangan kecik hati noh.. Hehe..

Tapi banyak jugak la kenangan aku kat sini. Dapat member2 yang okey, new environment and also tau la sedikit sebanyak pasal kerja. Kalau ada rezeki, umur panjang kita ketemu lagi kawan2.. Mereka ni pun masing2 dah bawak haluan sendiri.. Good Luck guys!!

You Might Also Like

4 Comments

  1. Yus tue satu batch ngan saya..masuk tawon 1998..perghhh ada lagi kat mamat tu kat sana rupanya...from intel saya join infineon and currently kat nippon oxygen sdn bhd...cari experiance luar dari manufacturing atmosphere...Kamaruzaman Bin Kamarudin posted...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam. Kenal tak hasrol nizam bahagian packaging

      Delete
  2. 1 Julai 2007 tarikh sy daftr sambung degree kat UTM skudai..4thn gak.. so kamu sambung degree 2008 la ya?? 3thn je kan?? thn depan eh hbs?? sy thn depan habis insya-allah andai umur ini masih panjng =)

    ReplyDelete
  3. Salam. Kenal tak Hasro Nizam

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe