Kita Manusia Yang Berdosa

by - August 22, 2010


Tiap kali cuba melangkah,
Tiap kali juga kita rebah,
Rebah di persada yang bernama DUNIA.

Keinsafan yang datang ibarat dedaun kering,
yang ditiup sang bayu dinihari,
Datang dan pergi sekilas cuma,
Sekerdip pandangan mata.

Meronta, tak usah,
Keliru, pasti.
Sakit, perlu.

Selagi punya akal yang sihat,
Selagi itu kejahilan tidak beralas,
Selagi nafsu dijadikan tuan,
Selagi itu diri ditindas.

Mencari cahaya dihujung destinasi,
Kerana apa?
Kerana Kita Manusia Yang Berdosa.




Keinsafan begitu menjalar di hati apabila melihat video ini. Tetapi berapa lama mampu bertahan? KEIMANAN juga jawapannya.

Hami Asraff : Untuk mereka yang sudi Tukar Link dengan blogku ini, sila klik link bawah header saya, Tukar Link. Terima kasih.


You May Also Like

25 comments

  1. salam,
    nicely written..
    menyentuh jiwa yg penuh noda..
    Alhamdulillah, terima kasih ats peringatnnya..

    ReplyDelete
  2. nice entry beb. uitm cuti bila? cuti lambat tak azab ke?

    donha = hbz. (new blog!) kah2

    ReplyDelete
  3. bila tgk rasa ninsaf lepas tu buat balik.. mgkn keimanan itu yg sentiasa berkurangan dan payah utk bertambah..

    ReplyDelete
  4. NAk berubah menjadi lebih baik..tepuk dada tanya iman.. =)

    pendapat anda?
    dosa 24 jam di facebook, sedarkah kita?

    ReplyDelete
  5. semoga kita sempat bertaubat!

    selamat berpose,bro!

    ReplyDelete
  6. sangat bersetuju dengan sajak tu
    keinsafan datang dan pergi macam angin lalu
    sekejap pergi, sekejap lagi datang kembali

    ReplyDelete
  7. Allahuakhbar!

    keinfasan itu pasti dtg jika kita sering mengingati mati, insya'Allah..

    ReplyDelete
  8. huhu.."Keinsafan begitu menjalar di hati apabila melihat video ini. Tetapi berapa lama mampu bertahan?"..saye rase takut tp takut yang tatau bape lame bley bertahan..T____T

    ReplyDelete
  9. betul.. bila tgk azab kubur. mmg sgt menginsafkan.. sesungguhnya mati itu yg paling dekat dgn manusia..

    ReplyDelete
  10. sgt menarik.. sedikit memberi keinsafan pada diri :D

    my recent post:
    JOM MASUK U =)

    ReplyDelete
  11. akhirnya, dpt jugak tgk video ni lagi sekali.. dulu, masa kat matrik, nmpak video ni kt satu ceramah, terkedu skejap.. tq sbb tuan empunya blog share pasal ni..

    ReplyDelete
  12. like like!
    kadang insaf kadang tak!

    ReplyDelete
  13. mmg kite xbole lari dari dosa..besa atau kecik

    ReplyDelete
  14. Salam.
    Masya'allah..hidup mati kita ditentukan olehNYA..bila-bila masa kita akan kembali kepadaNYA..Orang-orang yang paling bijak adalah mereka yang sentiasa mengingati mati..Muhasabah diri..

    ReplyDelete
  15. bagus entry awak bro.... itulah sebahagian petunjuk dari Allah jika orang melakukan dosa... insaflah

    ReplyDelete
  16. thanks...menyedarkan diri ini yang terlalu byk kekhilafan..

    keep up the good work..

    ReplyDelete
  17. nice..genius ppeople is always remember about death...

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)