Sejarah Header Blog Aku Dan Pengeditan Gambar

by - July 22, 2010


Assalamualaikum w.b.t

Err, 8 entri sehari tu sajalah kata. Penyedap rasa gitu. Kalau free memang la aku boleh tulis. Jika unfree bagaimana? Awal-awal semester kurang kebizian lagi. Bolehlah setakat nak mencoret sesuatu di sini.

Ada orang bertanya, maka aku menjawablah.

"Macam mana awak buat header blog awak ni?" @#$^&*! (pujian yang tak dapat disiarkan)

Okeylah bagi tidak menghampakan hampa dan yang bertanya, maka nak jawab la ni. Ada sejarahnya. Sejarah yang secara tak sengaja dicipta. Eh musti hampa ingat aku berposing begitu adalah rancangan yang telah disengajakan aku bukan? Ala mengaku sajalah. Tak marah.

Err, tidak sama sekali. Semuanya berlaku sepintas lalu. Sepontan. Serius. Lorh buat hapa aku nak muhong. Aku pun tak sedaq bilalah aku letak jari jemari di dahi yang kununnya dok pikiaq. Dan tak sangka pulak possingan aku agak 120 darjah menghala ke barat gitu.

Time tangkap gambaq aku tu, aku dengan rakan-rakan tak sebaya pergi bersiar-siar di Bukit Cerakah. Dekat saja dengan rumah sewa. Kejadian berlaku di sebuah tasik. Waktu senja sedang menginjak naik. Tiada kena mengena dengan faktor cuaca.

Yang pastinya secara tak sengaja yang ditangkap oleh rakan tak sebaya yang menggunakan henponku yang dilengkapi 2 Megapixel kameranya. Silalah percaya. Sebagai bukti, inilah rupa paras wajah henponku yang telah dielobrate ciri-cirinya tadi.


Anggun bukan?

Saja membiarkan ia berpossing sedemikian. Memang banyak berjasa sang putih ni padaku. Dulu sang hitam. Baru je salin kulit beberapa bulan yang lalu. Dan perkhidmatan sang putih begitu sangat agak perlu dalam sesi penangkapan apa jua jenis makhluk yang melintasi di hadapan. Pasti akan disnap tanpa rasa bersalah.

Berbalik kepada header.

Yang sebenar-benarnya gambar itu telah ditouch-up dengan jayanya oleh Photoscape. Satu-satunya perisian edit gambar yang aku reti guna yang sungguh senang. Hanya perlu menggerakkan mouse anda sahaja. Gerak dan godeklah apa sahaja yang ada. InsyaAllah hasilnya pasti memuaskan pihak anda. Pihak lain belum terjamin.

Ada makhluk lain di sebelah kiri aku tu sebenarnya sebelum dicrop. Beliau redha dirinya dicrop. Setelah dicrop, maka sesi hentaman penggunaan dilakukan dengan begitu cemerlang. Betul, memang aku hentam saja sepanjang penghasilan header tu. Maksud aku hentam ialah aku main sental je letak itu, letak ini, masukkan kaler sikit, bloomlah, film effect lagi dan sebagainya. Maka jadilah seperti header di atas.

Ada orang kata teknik sentuhan DSLR. Err, gua hanya mampu merenung kelibat DSLR dari jauh. Sungguh. Ya aku mampu. Mampu bermimpi buat masa ini. Memang begitu mempersonaku melihat kilauan DSLR tu. Tapi biarlah orang lain yang memerlukan pakai dulu. Aicehh ~ Kalau sapa-sapa nak bagi hadiah besday ke, aku terima seadanya. Terima kasih. Ucap siap-siap.

Tapi aku memang suka edit sesedap rasa. Sental semampu boleh. Kat bawah ni gambaq-gambaq yang ditangkap oleh kamera henpon sang putihku yang telah diedit oleh Photoscape.










Sebahagian sahaja. Selebihnya tengoklah kat Facebook aku. Yang pastinya memang aku suka edit gambaq dari yang dah sediakala elok sehingga jadi buruk. Yang penting apa adik-adik?

HENTAM JE!

Okey dah bijak tu. Kira okey la. Selamat membuat sesi hentaman. Sayonara.

Wassalam.

Post Script : Hentaman kekadang membawa hasil yang memuaskan diri sendiri. Puaskan diri sendiri dulu. Orang lain belakang kira.


You May Also Like

43 comments