Sejarah Header Blog Aku Dan Pengeditan Gambar

July 22, 2010


Assalamualaikum w.b.t

Err, 8 entri sehari tu sajalah kata. Penyedap rasa gitu. Kalau free memang la aku boleh tulis. Jika unfree bagaimana? Awal-awal semester kurang kebizian lagi. Bolehlah setakat nak mencoret sesuatu di sini.

Ada orang bertanya, maka aku menjawablah.

"Macam mana awak buat header blog awak ni?" @#$^&*! (pujian yang tak dapat disiarkan)

Okeylah bagi tidak menghampakan hampa dan yang bertanya, maka nak jawab la ni. Ada sejarahnya. Sejarah yang secara tak sengaja dicipta. Eh musti hampa ingat aku berposing begitu adalah rancangan yang telah disengajakan aku bukan? Ala mengaku sajalah. Tak marah.

Err, tidak sama sekali. Semuanya berlaku sepintas lalu. Sepontan. Serius. Lorh buat hapa aku nak muhong. Aku pun tak sedaq bilalah aku letak jari jemari di dahi yang kununnya dok pikiaq. Dan tak sangka pulak possingan aku agak 120 darjah menghala ke barat gitu.

Time tangkap gambaq aku tu, aku dengan rakan-rakan tak sebaya pergi bersiar-siar di Bukit Cerakah. Dekat saja dengan rumah sewa. Kejadian berlaku di sebuah tasik. Waktu senja sedang menginjak naik. Tiada kena mengena dengan faktor cuaca.

Yang pastinya secara tak sengaja yang ditangkap oleh rakan tak sebaya yang menggunakan henponku yang dilengkapi 2 Megapixel kameranya. Silalah percaya. Sebagai bukti, inilah rupa paras wajah henponku yang telah dielobrate ciri-cirinya tadi.


Anggun bukan?

Saja membiarkan ia berpossing sedemikian. Memang banyak berjasa sang putih ni padaku. Dulu sang hitam. Baru je salin kulit beberapa bulan yang lalu. Dan perkhidmatan sang putih begitu sangat agak perlu dalam sesi penangkapan apa jua jenis makhluk yang melintasi di hadapan. Pasti akan disnap tanpa rasa bersalah.

Berbalik kepada header.

Yang sebenar-benarnya gambar itu telah ditouch-up dengan jayanya oleh Photoscape. Satu-satunya perisian edit gambar yang aku reti guna yang sungguh senang. Hanya perlu menggerakkan mouse anda sahaja. Gerak dan godeklah apa sahaja yang ada. InsyaAllah hasilnya pasti memuaskan pihak anda. Pihak lain belum terjamin.

Ada makhluk lain di sebelah kiri aku tu sebenarnya sebelum dicrop. Beliau redha dirinya dicrop. Setelah dicrop, maka sesi hentaman penggunaan dilakukan dengan begitu cemerlang. Betul, memang aku hentam saja sepanjang penghasilan header tu. Maksud aku hentam ialah aku main sental je letak itu, letak ini, masukkan kaler sikit, bloomlah, film effect lagi dan sebagainya. Maka jadilah seperti header di atas.

Ada orang kata teknik sentuhan DSLR. Err, gua hanya mampu merenung kelibat DSLR dari jauh. Sungguh. Ya aku mampu. Mampu bermimpi buat masa ini. Memang begitu mempersonaku melihat kilauan DSLR tu. Tapi biarlah orang lain yang memerlukan pakai dulu. Aicehh ~ Kalau sapa-sapa nak bagi hadiah besday ke, aku terima seadanya. Terima kasih. Ucap siap-siap.

Tapi aku memang suka edit sesedap rasa. Sental semampu boleh. Kat bawah ni gambaq-gambaq yang ditangkap oleh kamera henpon sang putihku yang telah diedit oleh Photoscape.










Sebahagian sahaja. Selebihnya tengoklah kat Facebook aku. Yang pastinya memang aku suka edit gambaq dari yang dah sediakala elok sehingga jadi buruk. Yang penting apa adik-adik?

HENTAM JE!

Okey dah bijak tu. Kira okey la. Selamat membuat sesi hentaman. Sayonara.

Wassalam.

Post Script : Hentaman kekadang membawa hasil yang memuaskan diri sendiri. Puaskan diri sendiri dulu. Orang lain belakang kira.


You Might Also Like

42 Comments

  1. i'm a fan of photoscape too..
    paling senang rasanya software tu berbanding photoshop...

    hahaha..btw..nice header

    ReplyDelete
  2. nice one :) dslr insyaAllah kamu mampu suatu hari nanti. nothing is impossible :)

    ReplyDelete
  3. tu dia.. malam2 buta dok wat entri lagi..

    ReplyDelete
  4. wahh..sangat menarik header anda.. saya pon buat pakai photoscape saja.. senangkan..

    ReplyDelete
  5. ye setuju! photoscape satu2nya perisian utk pengeditan gmbr yg sy reti guna

    bg sy photoscape sgt magic huhuu..

    ReplyDelete
  6. macam best nye photoscape tu. dia tak sesusah photoshop ker?

    nak kena try ni. :)

    thumbs up. thanks for sharing.

    ReplyDelete
  7. sama lah.. sumi pun pakai photoscap ja nk esit2 gambar nih.. senang dan mudah.. ^__^

    ReplyDelete
  8. photoscape. aku kenal software ni masa dia baru beberapa minggu keluarkan versi stabil. haha.

    tapi sekarang aku dah tinggalkan. sebab mungkin kurang sesuai dengan aku. tapi ramai orang guna. mudah kata mereka :D

    ReplyDelete
  9. salam..

    tu la..hanya mampu bermimpi memiliki dslr hekhek..

    sy memang suke amik gambo gune fon je..senang..mls nak angkur camera digital ke mana..maklumlee versi lama kan...org punye canggih2 lagi haha..

    then suke edit gune potosop jee...

    ReplyDelete
  10. hehhe~

    dah abang artis comel~

    snap camne pun nampak comel~

    kih3~

    ReplyDelete
  11. Dropping by~i mimpi nak DSLR pun tak berani~ haha..

    ReplyDelete
  12. macam mana pun gambar hami berposing, tetap hensemmm! hehe.

    saya tak penah guna photoscape walaupun ramai org cakap itu yg paling mudah..

    lagi terbiasa dgn adobe photoshop

    ReplyDelete
  13. waaaa....bagus bagus bro...teruskan idea kreatif tu ye...

    KAU DAN AKU

    ReplyDelete
  14. jari jemari sengaja letak di dahikah?haha..

    ak gune photoscape gak. nk blaja edit gune photoshop smpai skang xblaja2. :)

    ReplyDelete
  15. header ni kiranya first impression le... saya punya sempoi aja

    Jom Makan @Deen’s Restaurant

    ReplyDelete
  16. photoscae mmg senang nk guna!:)

    ReplyDelete
  17. dulu guna photoscape gak..tp skang dah pandai skit2 photoshop...huhuhu
    dua2 best

    ReplyDelete
  18. setuju photoscape plg senang nk guna..adobe?? saya x reti..hehe..
    tp, mmg gambar headertu gempak!!
    hehehe..

    ReplyDelete
  19. i guna photoscape je . tak pandai guna adobe huuu

    ReplyDelete
  20. salam. :)

    aiyark! apasal semua orang cakap photoscape senang ni? apasal saya guna macam susah? (--")
    takpe,nak try lagi lah!

    ~saya lebih gemar PICNIK!

    OH! btw, first time tengok header tu,terus teringat Backstreet Boys. Ha ha :D

    ReplyDelete
  21. selama ni banyak kali gak dengar orang sebut2 sal photoscape ni.
    tapi xpernah pulak nak cuba.
    hehehe.
    biasa edit pakai picasa/photoshop aje.
    hahahaha.
    lagipun gejala edit2 ni sy dah kurangkan.
    hehehe.
    tanpa edit pun kadang tu gambar boleh nampak cantik.
    xkesahlah kalau guna hp pun.
    kena pandai maen angle ajelah.
    (:

    ReplyDelete
  22. Hehe.. Sy suka guna adobe photoshop lagi. best. tapi, ramai kwn sy yg guna photoscape

    ReplyDelete
  23. photoscape senang nak gune..mmg mesra pengguna la..tapi yg tak best nye, xleh edit gmba jadik besar..nti file nye kcik2 aje..dlu pena gak edit gne photoscape then letak kat blog..gambar jadik pecah2..hehe..

    saya suke edit gne photoshop :)

    ReplyDelete
  24. suke yg ketiga tuh!
    semart!
    :)

    ReplyDelete
  25. sya pun suka edit pix guna photoscape.senang..

    ReplyDelete
  26. oh..ada lagu dewa-hadapi denga senyuman kat situ..hehe

    ReplyDelete
  27. hee! saya pun guna photoscape.perisian yang sangat mudah dan hasil yang memang memuaskan hati sendiri. :)

    ReplyDelete
  28. gamba smart ;)
    photoscape best ;D

    ReplyDelete
  29. klulah x keberatan,amik la mak ni jadik anak murid mu utk memberi tunjuk hajar dlm perisian photoscape tu..mak cuma pandai copkan watermark guna menda tu je.. yg laun, wa pu che taw!

    ReplyDelete
  30. aku igt tak ramai guna photoscape macam aku. hehe

    ReplyDelete
  31. perkara pertama msuk blog ni mesti tgk header tu..mcm ada aura penarik gitu..mula2 dulu ingtkn guna DSLR gak..al kisahnye yer;)
    nice job btw..

    ps: edit utk kite leh ke?? ngeeehehehe

    ReplyDelete
  32. assalammualaikum..
    nice :)

    ReplyDelete
  33. oh guna photoscape?? macam menarik jer...heee~ thanks share !!

    ReplyDelete
  34. nk guna photoshop pun xreti apa lagi photoscape...hehe

    ReplyDelete
  35. salam

    dah berbulan x singgah..
    keep it up dude,,

    (T_T)bru lps bersin(demam)
    hik3...

    ReplyDelete
  36. wahhhhh HA diselubungi sejarah hehe =)

    p/s: gud luck

    ReplyDelete
  37. hi..suke lah tengok gambar awak..cantik..

    ReplyDelete
  38. aku suker edit gambar jugak :)

    paling suka gambar kau yg depan masjid tuh , auuww

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe