Terkejut Juga Dengan Blogger Ini Tulis Pasal Diriku

by - May 06, 2010






Assalamualaikum w.b.t

Okey fine! Aku memang tak boleh tidur. Update di Twitterku yang mengatakan aku sudah hendak tidur itu hanyalah tipuan semata telinga hidung dan mulut sahaja. Ya akulah Mr. Insomnia a.k.a Kelawar Man. Eh bangga pulak menjadi Mr. Insomnia. Err, tak tak! Hakikat yang cuba dibentangkan.

Dah tak boleh tidur ni, apa lagi. Sesi penjelajahan blog dijalankanlah. Sehingga terjumpa sebuah blog sang gadis. Sang gadis yang membuatku tersipu-sipu malu seperti kucin' (without g) garfield. Garfield ialah kucin' okey. Kucin' oren yang besar. Itulah garfield. Eh eh eh, bukan nak cerita pasal kucin' oren garfield yang besar tu. Tapi nak cerita pasal ni.

Teruskan pembacaan.

Entri sang gadis yang membuatkanku terasa seperti di awang-awangan. Juga terasa menggula di dalam hati (pinjam ayat seseorang ni). Kelakar yang bersulamkan ke'blushing'an. Okey memang ku blushing. Blushing tu muka merah kan? Eh pipilah merah. Okey pipiku merah! (setelah dicubit). Ala, macam la hampa nampak merah ke tak.

Apa entri itu? Sehinggakan kamu ter'blushing'?

Hemm, nak link ke nak copy balik ayat dia ek? (pikiaq sat)

Okey aku buat dua-dua. Fair & Lovely!

Ni petikan dari entri Sang Gadis :

Berapa ramai blogger kacak (lelaki lah, ada ke perempuan kacak?) yang bila kamu masuk blog dia, jantung berdetak laju. Rasa nak gugur? Rasa bagai direntap? Iman kelip-kelap? Duhh.

Jangan ingat orang lelaki saja suka cuci mata. Orang perempuan pun sama tau. Cuma kami gadis-gadis pemalu di dunia nyata, akan sangat sedikit teruja dengan blogger-blogger sedap mata memandang ni.

Entri ini akan saya ceritakan blogger kacak yang bikin kecoh rumah saya. Rumah sewa, bukan rumah mak ayah. nak mampos gedik-gedik depan mak ayah.

Rumah saya ada tiga orang blogger amatur. Masih amatur, belum blogger tegar. Apa saja pasal blog, kami kongsikan bertiga. Tiga saja. habis nak buat macam mana yang lain buta internet. Blog pun taktau. Window 7 dengan Office 2007 pun taktau apa beza.

Seorang blogger kacak ni, saya mula tahu blog dia bila seorang housemate saya, Gadis M cerita pasal entri dia berkenaan tempat duduk lelaki perempuan diasingkan dalam bas. Saya teruja. Islamiknya dia. Buka laptop & cari blog dia.

Perghh, header saja sudah mengancam jiwa. Bila baca entri-entri dia, fuh..! penulisannya sama kacak dengan orangnya. Sejak itu blogger lelaki ini jadi fenomena antara kami bertiga. Mungkin juga ribuan follower gadis-gadis blog HA.

(cakap dengan kuat dari bilik sendiri)

Gadis F : weiiiii!!! HA masuk blog akuuu!

Cukup kuat untuk didengar oleh saya dan Gadis M. Lalu kami berdua menerpa ke bilik Gadis F. semata-mata nak tengok apa blogger HA tulis di shoutout box Gadis F.

(sambil menekur kepala)

Gadis M : ergghh, kenapa HA tak masuk blog aku ni……..(suara sayu)

Sejak itu sepertinya Gadis M dan Gadis F bersaing menanti-nanti blogger HA menjejak kasih di blog masing-masing. Seakan sudah menjadi satu hiburan pula mendengar nama HA diomel-omelkan di rumah saya.

Gadis M : waa, HA masuk blog aku!

Gadis F : eleh, dia pun masuk blog kite jugak!

Oppss, kami gatalkah? Terpulang pada tafsiran pembaca. Kami meminati HA disebabkan gaya penulisannya. Santai berdakwah. Tegurannya tak terasa pedas, tapi terkesan di hati. Kacak? Wahh itu bonus.

Akhir semester, saya pula yang menekur kepala,

“wei…kenapa HA tak pernah masuk blog aku pun!”


Hahaha. HA aka Hami Asyraff.



Dan inilah blog Sang Gadis itu --> [link]

Eh rileks rileks! Jangan rasa bersalah. Janganlah anggap daku ingin memalukan kamu pulak. Oh tidak.

First terima kasih. Sebab menjadikan blogku yang hampes ini sebagai gurauan dan percakapan saudari-saudari sekalian. Mengerti dan fahamilah, ku tidak seperti yang kalian bualkan. Tiada apa yang hendak kalian terujakan dengan diriku yang sebatang kara ini. Err, cuba menambah bagi sedap.

Tapi yang ni serius. Daku tulis blog hanya untuk suka-suka sahaja. Tak habis cakap lagi. Pada dulu-dululah. Tapi lama-kelamaan terpanggil untuk mencoretkan sesuatu untuk manfaat bersama. Itu yang ku cuba titikberatkan dalam setiap penghasilan entriku. Tahu ada yang tak beri manfaat pun. Sebab tu ku akan terus mencuba.

Tiada apa pada paras rupa. Mungkin pada pandangan kita, manusia sarwajagat itu antara terpenting. Tapi di sisi Allah Taala, bukan itu ukurannya. Hanya iman dan takwa jugalah penyemai dan menjadi asas segala.

Buat Sang Gadis M dan F, ku friendlylah. Jangan bimbang. Paling aktif di Twitter. Addlah ku di situ. Yang lainku dah tak gemar sangat dah. YM boleh juga nak add kalau sudi.

Ni YMku : hami_asraff@yahoo.com

Akhir kata, nilailah blogku ini dari hasil karyaku. Hasil penaipan ku yang tak seberapa. Ya, rupa paras yang cantik itu anugerah. Yang sebaliknya pun juga anugerah. Bersyukur itu yang menjadi keutamaan. Maka, nilailah blogku ini dari penghasilan tulisanku, bukanlah yang lain ya.

Wassalam.




Post Script 1 : Perjuangan belum selesai. Doakanku ya kalian!

Post Script 2 : Dah lama tak buat entri untuk sesama berfikir mencari kebenaran. Tunggu untuk next entry ya. InsyaAllah :)



Share/Bookmark

You May Also Like

47 comments