Sesi Monolog Dalaman

Sunday, April 17, 2011

Pemergian Ayahanda Tercinta Buat Selama-lamanya



Tepat pukul 4.27 pagi 17 April 2011 bersamaan 13 Rabiulawwal 1432H, insan yang paling dikasihi mengadap Illahi. Serangan mengejut sakit jantung. Tidak pernah di duga akan ujian hebat ini. Aku terdampar kelemasan. Aku jatuh dan jatuh lagi. Bertimpa-timpa ujian ini. Aku sedar, aku insan terpilih untuk diuji. Doakan aku mampu bangun kembali dengan harapan yang kian pudar.



AB HALIM BIN MD. DIAH (16/12/1949 - 17/4/2011)

Moga ayah aman di sana. Moga roh ayah dicucuri di bawah lembayung rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

Al-fatihah.


103 comments:

cik anum said...

takziah sy ucapkan.

LuthfiMY said...

takziah, semoga terus tabah menghadapi dugaan ini bro.

Ery Farieha said...

Al fatihah utk arwah ayah Hami.
takziah utk family Hami.
semoga semua kuat :)

zida said...

takziah daripada zida. banyakkan sedekah al-fatihah dan doa yang berterusan. sesungguhnya doa anak yang soleh itu adalah bekalan buat mereka yang telah pergi.

Al-Fatihah.

misz myza said...

Al-Fatihah... dan takziah...

adLedash said...

Salam Hami..


al-Faatihah...kita semua akan pergi..masanya di dunia sudah cukup..dan tiba masa untuk pulang semula kepada sang Pencipta...

Blogger Informasi© said...

saya ucapkan takziah pada Hami Asraff atas kehilangan orang tercinta. Banyak2kan bersabar ok?

Al-Fatihah....,,

lylaROCKprincess said...

Salam Takziah...
sentiasa doakan kesejahteraan arwah...
doa seorang anak ni penting...
Insyallah you will bounce back...
I know you can...

don't make the same mistake I made 7 years ago...
sedih lama2 tak guna..
hidup perlu diteruskan..

Asyraf Abdul Rahim @ Acap Abdul Rahim said...

banyakkan bersabar bro. takziah atas pemergian arwah. al-fatihah..

mr_right said...

semoga tabah menghadapi semua ini ye..
mr right doakan roh dicucuri rahmat dan dtempatkan d tempat2 orang yang beriman
amen(:

Mohd Hafiz Safwan said...

dapat sms aku tak?

pengembara kecil said...

assalamualaikum...
salam takziah..
moga sedara Hami dan ahli keluarga yang lain kuat dan tabah..Insyaallah, ALLAH tak pernah melupakan janjiNYA untuk menyayangi hambaNYA yang sabar atas setiap ujian...

moga roh ayahanda sedara ditempatkan di kalangan hamba-hambaNYA yang soleh..

teruskan berkhidmat ya sedara Hami,...jangan lupa, tanggungjawab sebagai anak soleh tak pernah berkesudahan.. moga dilimpahi barakah.. Insyaallah.. amin..

Cahaya Kehidupan said...

inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.

salam takziah dari cahaya.semoga roh arwah ayah kamu dicucuri rahmat Allah dan ditempatkan dengan orang-orang yang beriman.al-fatihah.

*Allah beri ujian tanda Allah sayangkan kamu.believe it,kerana Allah akan beri ujian sesuai dengan batas kemampuan setiap hambaNYA

yui92 said...

innalillahiwainnailaihiraajiuun

syahirul said...

Sebutlah إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ... Al-Fatihah, moga arwah ditempatkan bersama orang2 yg beriman..

atiQah raDzal! said...

mendoakan kamu tabah hami. al fatihah kepada ayahanda.

Kasih Zulaikha said...

salam..memang sangat sedih bila kehilangan orang tersayang..moga tabah dan terus diberi kekuatan

NuR DaLiLa HaZiraH said...

Takziah untuk abg hami sekeluarga..
Bykkan bersbr dlm setiap ujian yg Allah turunkn..Allah tahu yg abg hami mampu untuk hadapi semua dugaan ini.. Didoakn semoga arwah ayahanda abg hami ditempatkn di dlm kalangan org2 yg beriman..Semoga abg hami kuat semangat..

adwafarahin said...

innalillah..semoga di tempatkan di kalangan org yg beriman
amin.

su said...

Al Fatihah....hadapinya dgn tabah ye...

AnahSamsudin said...

takziah buat saudara dan keluarga.setiap yang hidup pasti menemui mati.InsyaAllah rohnya ditempatkan bersama2 mereka yang soleh.Amin. al-fatihah.

Blog Usang said...

Takziah buat semua ahli keluarga abg.hami asraff..Al-fatihah buat arwah, semoga ditempatkan bersama orang2 beriman..

MaizaC'Joe said...

Assalamualaikum

Semoga roh Allahyarham ayahanda tercinta Hami Asraff tenang di sana InsyaAllah.. Takziah atas pemergian orang tersayang. Al-Fatihah.. Di doa' kan moga Hami Asraff dan keluarga tabah menghadapi ujian ini kerna hanya DIA tahu hambanya mampu untuk menghadapi semua ini. Maiza mengerti akan perasaan ini, kuatkan lah semangat untuk terus melangkah lagi InsyaAllah..

niesa said...

Telah Allah ciptakan kemanisan sebelum di beri kesusahan. Bersyukur di atas kesakitan ini kerana itulah cinta dariNya. Bangunlah dengan kekuatan iman. InsyaAllah, Allah sentiasa bersamamu.Amin. Hadapi dengan senyuman. Semoga arwah Ab Halim bin Md Diah sentiasa berada di kalangan para solihin. Amin Ya Rabbal A'lamin.

ASSOYFINGER67 said...

Salam buat kamu...Alhamdulillah ..betapa bangganya arwah ayahanda kamu dengan penerimaan takdir olehmu sebagai muslim yang matang dan berilmu..AL FATIHAH ku sedekahkan buat beliau..semuga arwah dalam golongan orang2 yang beriman...aminn!

Zeeqa ~ Ajie said...

Salam takziah, Hami.
Semoga tabah menghadapi ujian dariNya.

Kech Hidayah said...

Al-Fatihah untuk arwah ayah Hami..takziah untuk Hami dan keluarga..

zool said...

Al Fatihah.. semoga roh bapa ditempatkan dalam golongan yang beriman. AMIN

Cik Aish said...

takziah..
semoga arwah ditempatkan bersama kalangan orang beriman..
al fatihah.

farizamm said...

salam takziah dari saya. semoga roh arwah dicucuri rahmat. Insyaallah.

khairul farhan said...

Innalillah. Semoga roh beliau ditempatkan di kalangan orang beriman

hans said...

banyak2 bersabar bang
al-fatihah

Skype Crew said...

bnykkan bersabar bro..smoga roh arwah ayah sdra ditempatkan bersama-sama org yg beriman.

Al-Fatihah...

habsahharun said...

semoga arwah ditempatkan bersama orang yang beriman..
al-fatihah..

f_aRa_aINa989 said...

Salam hami. Takziah. Banyakkan bersabar hami..

"Apabila mati seseorang manusia maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga punca : sedekah yang berkekalan , atau Ilmu yang dimanfa'atkan oleh orang , anak yang soleh yang mendoakannya. " (diriwayat oleh Muslim).

"Sesungguhnya pahala amalan dan kebajikan yang dicapai oleh seseorang mu'min selepas matinya ialah ilmu pengetahuan yang disebarinya atau anak soleh yang ditinggalnya atau naskah Quran yang dipusakakannya atau masjid yang dibinakannya atau rumah tumpangan perantau yang dirikan atau sungai yang dialirkannya atau derma yang dikeluarkan dari hartanya dalam masa sihatnya dan dalam masa hidupnya akan diperolehi pahalanya selepas matinya"
(diriwayat oleh Ibnu Majah)

Al-Fatihah untuk Arwah AB HALIM BIN MD. DIAH.

Penyair SenjA said...

salam takziah....

Eyrique Ettiqaz. said...

La tahzan,EE pon dah merasai ape yg Hami rasa lagi la masuk tu tgh kecewa sgt2 sbb x dpt banggakan abah...Tgk dia derita 3 minggu kat ICU..penyakit yg pelik drpd org lain..semua tgk menangis,seluruh bdn hancur disebabkan allergik pd ubat..Syukur alhamdulillah abah EE diajar mengucap oleh EE dan abg serta meninggal pd mlm jumaat.

Hidup perlu diteruskan walaupun susah utk kita melupakan.mula2 mmg perit,lama2 akan terubat duka tu.bykkan berdoa utk arwah..Yg penting jadi anak soleh sbb hanya amalnnya,doa anak2 yg soleh serta sedekah amal jariah yg membantunya..
Jadiakn momen bersamanya sbg sepanjang jalan kenangan bersamanya...Kalau terlampau bersedih,kehidupan x dpt diteruskan,lagipon Hami nak habiskan...Jgn ulangi kesilapan EE yg terlampau bersedih sampai apa pon EE x mampu lakukan dan jadi org yg sangat berbeza drpd EE sebelumnya...Terlalu memndam perasaan dan terlalu pendiam...

Jalani hidup ini dgn tenang...

ahfadz said...

Salam takziah kpd hami sekeluarga, semoga roh arwah ditempatkan di tempat orang yang beriman. Saya mendoakan agar hami sekeluarga tabah dan sabar di atas ujian yang menimpa. Teruskan perjuangan untuk terus hidup yang lebih mencabar...
Wasalam...

farahnabila said...

Alfatihah~


semoga tabah .

khalifahCinta said...

Setiap yang datang pasti akan kembali..
Semoga roh arwah tenang disana..
Al Fatihah..

sharamli said...

al-fatihah

Miss Mazliyana said...

takziah hami...harap hg kuat hadapi semua dugaan.

AtieAbid said...

takziah dari saya.
Al-fatihah untuk arwah.moga asraff tabah hadapi dugaan sebagaimana yg asraff sendiri ckap, asraff adalah insan terpilih utk diuji.

alFaratisyah said...

saat jemari bergerak melakarkan kata di sini, saya adalah org yg ke-37 yg mengucapkan...

Salam takziah

Dan pastinya akan ada lebih ramai lagi...yg membuktikan ramai yg mendoakan anda dan keluarga, insyaAllah.

Buat insan yg bernama Hami Asraff:

Semoga terus kuat. Allah tidak menimpakan hamba-Nya dgn ujian yg tak mampu dipikulnya. Jadi, yakinlah anda mampu utk menghadapi saat-saat sukar ini.

Kedengarannya mudah, namun pastinya anda merasakan upayanya payah. Berdoalah kpd DIA, Pemilik Segala Kekuatan agar dikurniakan walau secebis kekuatan dari-Nya.


"Minit, detik dan waktu telah tertulis dlm kitab besar-Nya Loh Mahfuz."

Hakikatnya, perpisahan ini bukanlah bererti tidak akan ada lagi pertemuan...tetapi Subhanallah...ayahanda Hami sedang menyiapkan diri lebih awal utk pertemuan yg lebih kekal dgn Hami & ahli keluarga yg lain, bertemu di syurga-Nya insyaAllah.

Lastly, doa anak yg soleh akan sentiasa menjadi saham buat ayahanda Hami. Teruskan berdoa...

La Tahzan, Allah bersamamu...

~kami pembaca blog Hami akan sentiasa mendoakan kesejahteraan Hami dan keluarga, insyaAllah.

p/s: Al-fatihah. Semoga roh arwah ditempatkan di kalangan hamba-Nya yg soleh..ameen.

♥CIK SHA♥ said...

takziah..semoga kamu tabah..Allah lebih menyayangi arwah ayah kamu..doakan kesejahteraan arwah di sana selalu..insyaAllah..arwah sentiasa dekat di hati kamu walaupun beliau sudah tiada di sisi..


saya dah 12 tahun menghadapi peristiwa yang sedang kamu alami ini..lebih sedih sebab masa tu masih kecil dan bersekolah..apa2 pun,tabahkan hati kamu..yang hidup pasti akan mati..redha kan pemergian arwah ayah kamu..

Cik Jari said...

al~Fatihah

Anonymous said...

takziah diucapkan,anda insan yang terpilih untuk menerima ujian ini...
Itu tandanya Allah menyayangimu..
Al fatihah..

Anonymous said...

takziah diucapkan,anda insan yang terpilih untuk menerima ujian ini...
Itu tandanya Allah menyayangimu..
Al fatihah..

Anonymous said...

takziah diucapkan,anda insan yang terpilih untuk menerima ujian ini...
Itu tandanya Allah menyayangimu..
Al fatihah..

Ryehanna said...

innalillahiwainnailaihiraajiuun...

moga bersabar hendaknye...

yer, Allah takkan uji hambaNya dgn ape yg tak terpikul oleh mereka... so I hope u'll keep ur chin up and be strong...

Cik Esah said...

SALAM.
takziah.wsemoga beliau ditempatkan di dalam golongan orang yang beriman.
dan tahniah kerana anda telah diuji.itu menunjukkan anda seorang yang kuat kerana Allah takkan uji hambaNya melebihi daripada apa yang hambaNya mampu.

ASaDa RyutaRo said...

takziah saya ucapkkan..

semoga ayahanda hami ditempatkan bersama hamba Allah yang beriman dan mendapat Rahmat-Nya. al-fatihah..

kita yang hidup kena teruskan hidup demi mencari keredhaan Allah SWT.

norfaridahanum said...

innalillah.takziah dr saya untuk hami."Tidak Allah uji seseorang melainkan yang sesuai dengan kemampuannya". semoga tabah. al-fatihah

Azrul Hisham said...

takziah bro...

semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang2 soleh...

@juera said...

Al-fatihah buat arwah ayah..smg tbh mngharungi ujian ini =)

ENCIK TIKUS said...

innalillah.. sekalung takziah diberikan kepada bro sekeluarga dan semoga tabah menghadapi hari seterusnya =)

[sutera kasih] said...

salam takziah...semoga lebih tabah..al-fatihah..

nazihah amin said...

Innalillahi wa inna ilaihi rojiun.

DariNya kita datang.KepadaNya jua kita kembali.

Sabar dan redha.

Al-Fatihah.

cikwaneee said...

takziah. bersabarlah duhai hati. sabar dan redha.

~Dr.CiNta~ said...

sabarlah akhi~

a.N.I.s said...

alfatihah.

takziah saya ucapkan. semoga arwah ditempatkan dikalangan hamba-hambaNya yang beriman. InsyaAllah.

semoga tabah menghadapi ujian ini. ya, sememangnya mudah menuturkan bicara memujuk tetapi bahu yang memikul lebih mengerti beban rasa yang tergalas.

'Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya' [Al-Baqarah:286]

Cik TTK said...

Takziah saya ucapkan..semoga tabah menghadapi dugaan ini. Ingat untuk bangun lagi sebab Allah s.w.t tak akan menguji kita diluar batas kemampuan kita.

Al- fatihah~~

Aziani Zolman said...

Salam Takziah. Sesungguhnya kepada-Nya kita datang dan kepada-Nya jua kita kembali. Al-fatihah untuk arwah ayah kamu.
Sekadar perkongsian, seseorang yang sudah kembali ke rahimatullah akan meninggalkan tiga perkara dan salah satunya adalah meninggalkan anak yang soleh. Maka, jadilah anak yang soleh untuk mendoakan kesejahteraan ayah hami yang telah kembali ke rahimatullah. Insya-Allah, Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan inayah-Nya.
Apa-apa pun, jangan berhenti berdoa untuk ibu bapa kita.

My Life My World said...

Al-Fatihah untuk Arwah Ayah Hami ... Semoga damai dan tenang di sana. Salam Takziah untuk Hami dan Keluarga. Apa apa pun dik, hidup perlu diteruskan.

airazulaikha said...

takziah diucapkan... sabarlah menghadapi dugaan dr allah swt..
allah swt lebih menyayangi beliau. semoga rohnya dicucuri rahmat.. amin..

GreenAppleKu.com said...

Takziah dari saya buat Hami sekeluarga. Terimalah ujian ini dgn hati yg redha kerana ianya telah di tentukan, setiap dari kita akan kembali ke rahmatullah. Sedekahkan Yassin setiap kali anda merindui dirinya.

SHM said...

salam takziah...semoga tabah menghadapi dugaan hidup..

SHM said...

salam takziah...semoga tabah menghadapi dugaan hidup..

Eda said...

salam takziah..semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan umatNYA yang soleh..

be strong ok..

airina said...

Salam takziah. Moga terus tabah menghadapi ujian dari-Nya

amin said...

Salam takziah

Bella Ayub said...

takziah..
semoga roh nya bersama insan soleh dan solehah.. amin

Carrot susu said...

takziah.al-fatihah~

sebelas said...

salam takziah twins.

semoga roh ditempatkan dikalangan insan yang soleh.

amin

Anonymous said...

takziah buat hami..
Berlapang dadalah sbb ayah hami pergi bertemu Pencipta kita semua.. moga dia bahagia di sana

KIta sbg anak, meh kita jadi anak yang akan memudahkan perjalanan mak ayah kita kesyurga. jangan kita jadi anak yang akan menghalang mereka. naudzubillah..

amirah said...

salam takziah hami asraff dan keluarga

LittleGurl said...

dear hami,
salam takziah LG ucapkan buat hami & keluarga. memang benar, hanya insan yg terpilih akan menerima ujian seumpama ini. percayalah, arwah pergi meninggalkan kita, bukan kerana dia tak sayangkan kita, tapi ALLAH S.W.T lebih sayangkan dia. kita sama sama doakan semoga arwah ditempatkan bersama orang2 beriman. we are always here, to give u support. Al-Fatihah.

MR. MIND said...

takziah, banyakkan bersabar...

HAJAR hasan said...

takziah. semoga saudara dan keluarga terus tabah dalam menjalani hidupa. sama-sama kita doakan arwah ditempatkan dalam golongan yang beriman. insyaALLAH.

Dr Mohd Hafiz bin Dato' Osman said...

Salam Takziah dari saya

ainhany said...

salam dik hami,

reza dan sabarlah dengan pemergian tercnta..kita sayang tapi ALLAH lagi sayangya...

AL FATIHAH buat aruah ayah dan terus titipkan doa seusai solatmu..Muga Ayah bahagia punya kita yang sering mndoakannya.....Amin

jaga diri ye dik

ainhany said...

salam dik hami,

reza dan sabarlah dengan pemergian tercnta..kita sayang tapi ALLAH lagi sayangya...

AL FATIHAH buat aruah ayah dan terus titipkan doa seusai solatmu..Muga Ayah bahagia punya kita yang sering mndoakannya.....Amin

jaga diri ye dik

Naqib Mohamad said...

takziah...

nur aisya humaira said...

salam takziah & alfatihah bt arwah..

alia said...

takziah uth Hami..semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman..insyaALLAH..

Al-Fatihah

Hahazirah said...

takziah, semoga hami tabah mengharungi musibah yg menimpa. hri ni sy jgk kehilangan seorg rkn sekolah yg sgt berharga. kmi smua bgitu sedih ats kepergiannya krna arwah seorng yg sgt baik hati. mgkin Allah lbih menyayanginya. Smoga arwah ditemptkan di klgn org2 yg beriman, amin. Al-fatiha. :'(

Hahazirah said...

takziah, semoga hami tabah mengharungi musibah yg menimpa. hri ni sy jgk kehilangan seorg rkn sekolah yg sgt berharga. kmi smua bgitu sedih ats kepergiannya krna arwah seorng yg sgt baik hati. mgkin Allah lbih menyayanginya. Smoga arwah ditemptkan di klgn org2 yg beriman, amin. Al-fatiha. :'(

Fakhrul1409 said...

huhuhu...sedih ble dgr berita cmni kn..tp apa kn daya..ssungguhnya kematian tu lah yg dapat kurgkn dosa mereka drpd mereka idup kt dunia ni..klu idup lagi, msti ada je dosa kte lakukn..hjuhuhu...redho je apa yg berlaku..Al-fatihah..hami asyraff, sabar yer..kuatkn smngt..terusknlah kehidupan kte ngn amalan baik..moga2 dia tenang kt alam sne..

Fazz Azny said...

slm takziah...moge hami asyraf n kluarga sabr terima ujian ALLAH..

syanabel said...

Innalillah..takziah dari saya

najihah iman said...

takziah dari sy.
alfatihah~

cikthin said...

salam takziah. La tahzan. Semoga bertabah

topo said...

takziah bro.. semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.. amin

nunu said...

alfatihah..salam takziah..kamu terpilih utk diuji..Allah sentiasa bersama kamu..
bertabahlah~

Anonymous said...

Takziah untuk hami dan keluarga. Al-fatihah untuk arwah ayah hami. Memang perit, tapi dah sampai masa Allah ambil balik haknya. Kita hanya diberi pinjam sahaja. Moga tabah menghadapi dugaan dari Allah.

~nurzunairah~

SyuQ said...

takziah
semoga roh arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...

Ros Illiyyuun said...

Assalamualaikum,

Takziah, semoga Almarhum ditempatkan di kalangan mereka yang beriman dan beramal soleh. Ameen.

"silent reader"

Miza Yusof said...

salam takziah miza ucapkan.
semoga roh beliau ditempatkan dikalangan mereka-mereka yang beriman. amin.

nyanyisunyi said...

Muga tabah menerima satu kehilangan..

missalya hamed said...

salam takziah..
harap u terus sabar n tabah ..
gud luck in your life!

Anonymous said...

salam...takziah saya ucapkan untk mr blogger...saya baru terbaca blog ni...pada tarikh 17/04 saya berada di kg...

setiap yg terjadi ada hikmahnya..tabah & sabarla menghadapi ujian..saya faham apa yg mr blogger rasa...
sekian wassalam..

Khaliza Yunus said...

Hami..
Takziah atas kehilangan..
Semoga tabah..
Janji Allah, setiap manusia pasti akan diuji..
Janji Allah jua, barangsiap yang bersabar atas ujian tersebut akn diberi ganjaran yang sangat besar..
Semoga hami sabar dan tabah atas ujian ini..
Al-Fatihah buat ayah hami..

fatinamaLinasHukri said...

Alfatihah. Semoga ditempatkan dikalangan orang orang yang soleh. Amin -.-