Sesi Monolog Dalaman

Thursday, November 19, 2009

Relevankah?

Assalamualaikum W.B.T
Selamat hari Khamis diucapkan! :-) Dah 2 minggu aku menglepakkan diri di rumah. Macam biasalah kegiatan yang dilakukan. Bangun tidur, makan, tengok tv, mentelaah (kunun), keluar jalan2. Macam sekarang ni pun aku dekat cyber cafe. Dah gian kot nak update blog. Hehe~ :-D
Ada 1 cerita yang menarik perhatian aku untuk dikongsi di sini. Ceritanya bermula malam tadi aku tertonton sebuah rancangan lawak kat TV3 iaitu Bang Bang Boom! Ala rancangan yang prank orang tuh. Tak apa la, aku layan macam biasa. Sampai kat yang pekena artis. Artis yang terlibat malam tadi ialah Juara Gadis Melayu Musim Ke2. Dikategori artiskah? Selebriti la kot.
Bukan nak cerita pasal dia kena prank ke apa. Tak pernah tengok pun rancangan ni. Tup2 dah ada pemenang. Fiqa kot nama pemenangnya ( minta maaf kalau silap ). Alhamdulillah, dari raut wajah memang gadis Melayu yang muslimah. Tapi yang menjadi kemusykilan di saraf mindaku ialah finalis gadis Melayu yang lain. Tak payah sebut kot. Nak sebut jugak? Hemm, dari segi penutupan aurat.
Tak tahulah macam mana kriteria TV9 untuk mencari gadis-gadis Melayu ni. Adakah hanya berbekal ilmu dunia, hebat dalam berkata-kata, berjaya menyelesaikan tugas-tugas yang diberikan? Cukupkah hanya itu untuk diangkat sebagai gadis Melayu hingga mengetepikan hukum yang ditetapkan syariat. Tepuk dada tanya hati, tanya iman.
Sebenarnya banyak lagi nak komen, tapi abangku sudah menunggu di luar sana. Tak ada niat untuk menyentuh sensitiviti sesiapa. Hanya pandangan dari insan yang jahil. Kalau ada salah dan silap minta maaf. Moga diberi tunjuk ajar. Wassalam~







11 comments:

d_LA said...

betul..betul..betul..kite setuju..cam x bape kene jer, care dorang pilih peserta2 gadis melayu 2 kan???
melayu ker kalo berpakaian seksi???kalo dah melayu sah2 la Islam kan?
Kadang2 juri pun x brape melayu..Ntahle, kite x layan pun rancangan tu, wat tambah dosa jer, dok ngutuk2..bek kite layan shin chan

nurkasih said...

"dari kanak-kanak sampai remaja
dari remaja sampai dewasa
dari dewasa sampai ke tua"
dari tua jadi nyanyuk
bila dah nyanyuk kembali ke tanah.
*xnyanyuk pun Kubur tetap memanggil apabila sampai ajalnya.

gadis melayu?
hurmm...i juz can say its so weird.
bila ku lihat selalu tertnya2 dgn perasaan yg x puas hati "ish2,inikah personaliti gadis melayu" kenapa mereka terpilih??
apa motifnya? nak didik mereka jadi gadis melayu sebenar ke? astaghfirullah...xnak bnyk cakap ag. xdapt ubah apa2...yg saya tahu im feel so disappointed gadis melayu kali ini. x bsesuaian langsung.
gadis melayu x bertudung ke??????
faktor paling penting tuuuuuu......
gadis melayu boleh menari d khalayak ramai ke?
ntah lah......
bercanggah dengan konsep gadis melayu yg sebenar..
wallahhua'alam.

nurkasih said...

sabda Rasulullah s.a.w "waniya yg bpakaian tetapi sebenarnya telanjang untuk mencari perhatian lelaki, yang melenggok-lenggokkn tubuhnya, yang kepalanya seperti punuk unta, mereka itu tidak akan masuk syurga" {Muslim}

sabda Rasulullah s.a.w. "pelahankan suaramu dlm bzikir dan bdoa, kerana kamu tidk memohon kepada Tuhan yg tuli dan ghaib"{Muslim}

nurkasih said...

*wanita
wallahua'lam......

adLedash said...

my pendapat, ape motif rancangan tu sebenarnya?? populariti? nonsense je.

pencarian gadis melayu yang penuh hipokrasi. menanam budaya yang bukan menjadi ajaran Islam.

nway, skg dh x boleh kait melayu dengan Islam. realitinya kite semua dh tawu.

lainlah kalau rancangan Pencarian Gadis Muslimah.

hoho~ tetibe bebel kat sini. huuu!

p/s: x tgk pun rancangan tu. sebab dah tawu standed motifnya. yang x dela motif sgt.

FAIZZUDIN ZAKARIA said...

hami....cuti ko makn tido jer yer....hami takde contack ker masa kat intel...bagi la kau kalau de kosong.

hami asraff said...

d_LA : sokong juga kenyataan anda. melayu hny sekadar pd nama. ciri2 kemelayuan tu dah jauh tersasar dr landasan.

melayu tak semestinya Islam. tp mmg sinonim la melayu is islam. apa yang bleh kata nilai diri sendiri utk memartabatkan diri kita sbg melayu yg sejati

hami asraff said...

nurkasih : itulah realitinya dunia kita hari ni. expecially dunia hiburan. mereka hny memikirkan keuntungan semata-mata dgn hrpn dpt menarik perhatian seisi penonton tetapi mengabaikan yg sepatutnya disyariatkan oleh agama.

thanks 4 ur gud opinion :-)

hami asraff said...

adLedash : hemm, motif utk mencari populariti pun ada kemungkinan benar untuk program sebegini.

heran juga la camna la juri2 semua pilih gadis2 melayu ni. memang tak ada solution at all pasal ni kalo pihak penganjur lgsung tak sedar akan hakikat kebenaran. wallahualam~

hami asraff said...

faiz : intel suma isi online. hg try la surf.

~CiNtA~ said...

bgus la entri hg,,
nt perbnykknlah entri psl pompuan yg msh terkial2 lg nk 2tup aurat,,
sy sbg pompuan pon heran,,,
apo la yg pyh sgt nk 2tup aurat nih,,
sdgkn abg sy yg rockers pon nk cr ustazah sbg istri dy,,
dy kata pompuan seksi ni cuma kwn
suka2 jah,,x elok pon perangai dyorg
gedikkk,,huhu
ni abg sy punyer opinion la..
ok,,~chow~