Sesi Monolog Dalaman

Thursday, March 1, 2012

Kasih Sayang Haiwan



Assalamualaikum w.b.t

Sebenarnya entri ini adalah untuk kelmarin (Rabu, 29 Februari 2012) yang sangat berpatutan dengan Wordless Wednesday. Orang Kedah panggil kelmarin itu adalah semalam. Jika kelmarin orang Kedah panggil kelmarin dulu. Tak tau la siapa yang reka term-term ni. Turun temurun. Zaman berzaman.

Aku terjumpa gambar di bawah ni setelah menyusuri arus Google image. Sekali tengok, terus tersenyum. Jom senyum sama-sama.


"Saya akan tetap menyayangi awak walaupun awak seekor kucin'. Ini janji saya"


Haha serius cute.

Tapi tertanya juga. Adakah pelukan sang kucin' itu terdorong dengan 'kasih sayang mereka' sendiri ataupun ada orang yang letak tangan kucin' tu supaya peluk kucin' satu lagi? 

Berfikir.

Apa pun haiwan juga punya kasih sayang sesama mereka. Kita manusia ni kadangkala hilang kewarasan. Kasih sayang sesama manusia kadang-kadang tidak ada. Kejam itu senantiasa. Entah kenapa aku sendiri tak tahu. Sifat kebinatangan kadangkala ada pada diri manusia. Jika ada sifat begitu pada diri masing-masing, cubalah rasa malu sikit dengan kucin' di atas ni. Malu sikit pun jadilah.

Eh kejap. Aku cakap tangan kucin' ye kat atas tadi? Maksud aku yang depan tu kaki la. Okey causinsi.

Wassalam.

Hami Asraff:

"Aku menulis apa sahaja. Aku memang suka menulis."


19 comments:

Colourful life said...

=) comeil kucing tu.. suka sya baca

Chikebum Buzz said...

itu yg pelik... binatang pn tau nk berkasih syg...manusia plk makin ramai perangai cm binatang... (-.-) #kesal

NY said...

Rasanya gambar kucing peluk tu bukan sebab orang yang letakkan tapi tu adalah tindakan depa sendiri.kucing memang suka bergurau sesama depa..kalau hami bela kucing mesti tau macam mana perangai kucing... :)
Syaangnya manusia sekarang makin ramai yang hilang perasaan kasih sayang

Syazwan Che Deraman said...

kekadang tu, kasih sayang binatang lagi tinggi dari kasih sayang manusia.

boleh kata macam tu tak?

Cik Nur said...

kiutkan..!

rasanya kucing ni perasaan syg diorg pada sahabat diorg mmg kuat la..

sbb kucing dua2 betina, tido sma2..mkn sama2...mmg baiklah..

tapi bila mati seekor, yg sekor lagi mencari, xlalu mkn...monyok je..

mmg sedih bila tgk...

Syafiq Ahadin said...

tersangatlah comel depa bepeluk!!!!!

khairunnisa.1989 said...

comel gler kucing2 tu..okay kucin..hehe orang kedah memang panggil kucing tu kucin..huhu

Wadi AR said...

hamii :) sy sebenarnya silent readers encik. tenkiu. terkejot gak

ghost writer said...

sayang,manusia tidak selalu menganjurkan kasih sayang dengan apa yang diperlihatkan oleh hewan. lagi malang, kalau hanya yang kelakuan buruk itu yang menjadi anjuran sifat.

luqman zakaria said...

huhu :P cute seyh! neway..betul tuh..malu la cikit ngan kucin~ ubah sikap kejam tuh...nasihat utk diri sendri gak sebenarnye T__T..hehhe...

salam kenal,
arepnakbebel

miranadia said...

kucing tu comel. tapi saya tak suka kucing. alergik mungkin....

manusia kadang2 lupa yg perangai mereka macam binatang.

doakan yg baik2 saje

...miSS fAi... said...

ahhahahh... kadang2 manusia nie boleh menjadi lebih kejam daripada binatang...

hrmm... ade buat satu enty pasal blog nie... kalu berminat nak tahu, sila click ye.. http://simplelife22.blogspot.com/2012/03/assalamualaikum-dan-selamat-pagi-dunia.html

Mr.Clive said...

alololoorhhh comel nyer...hehehe

Cikgu Ma said...

ni kucing tengah geli-geli...hehe

gadisurban said...

comel sangat...jom singgah blog saya...hehe..

RULZA said...

kalau bela kucing mesti tau camana mereka menyayangi antara satu sama lain..

pernah di rumah mak saya dulu ada 3 ekor kucing yang cukup akrab..nama dia mimi, bobby dan comot..

satu cerita keakraban mereka.
pernah satu kali mimie hendak bersalin, bobby lah ke hulur ke hilir bgtau kat orang di rumah yang mimie sakit. Kemudian mimie akan peluk bobby dan mimie supaya bobby dan mimie tak kemana-mana dan bobby dan mimie terus akur...

kasih sayang haiwan..mimie yang dah pun mati tu, adalah kucing yang tak reti bersalin dantak reti jaga anak.tapi dia adalah kucing yang sangat cantik..terlampau sedih acap kali anak-anak dia mati beberapa kali bersalin dia meroyan..

haiwan makin nampak kasihnya..manusia pula yang semakin kejam..:(

laskar pelangi said...

alahai.comelnya meowwww tu.rindu plak kucing kat rumah~~

Telor Power said...

cool habes

budak mentah said...

serius comel sangat kucing tu ! tambah lagi dengan aksi berpelukan camtu. kalau anak-anak kucing yang tidur berpelukan lagi comel kan kan.

cerita tentang kucing ney, teringat akan kucing saya kat umah(skang ney saya kt hostel). manje sgt.

to hami asraff.. nice entry : 'kasih sayang haiwan'