Posts

Showing posts from July, 2011

Tidak Terungkap Dengan Kata-Kata. Maka, Aku Luahkan Segalanya Di Sini.

Image
Assalamualaikum w.b.t
AMARAN!: Entri ini tidak ditujukan kepada sesiapa pun. Apa yang dirasakan hati dan dialami diri sekarang ni. Kalau ianya ada kena mengena dengan kejadian kehidupan anda, anggaplah ianya kebetulan semata-mata. Dan sekiranya anda terasa, maka memang ditujukan kepada anda. Tiada tajuk spesifik. Aku rangkumkan semua sekali.
Aku mulakan dengan sikap manusia. Ya termasuk diri aku sendiri. Manusia adalah makhluk yang terlalu rumit. Sukar dijangka dan diramal. Boleh berubah bila-bila masa sahaja. Tak kisahlah apa bentuk perubahan sekali pun. Dari baik ke jahat atau sebaliknya. Hanya tunggu masa dan tika sahaja. Manusia mampu mengubah manusia. Keadaan mampu mengubah manusia. Situasi mampu mengubah manusia. Masa mampu mengubah manusia. Anda yang mana satu?
Tak kisah la yang mana satu kan? Yang dikisahnya kadangkala perubahan manusia memang melibatkan manusia lain. Kalau berubah tidak mengganggu kehidupan orang lain, teruskanlah. Tetapi janganlah sesekali mengganggu manusi…

Wordless Wednesday #3 : Bersama Tuan Puteri Kecil :)

Image
On Wednesdays all over the internet, bloggers post a photograph with no words to explain it on their blog. Hence the ‘wordless’ title. The idea is that the photo itself says so much that it doesn’t need any description.



Terima Kasih Meluangkan Masa Mengkhatam Semua Entri Blog Hampesku Ini :)

Image
Assalamualaikum w.b.t
Kepala tengah ting-tong. Ketidakcukupan ketiduran barangkali. Kalau dah dasar Kelawar Man begitulah. Rasa macam mahu tukar profession sebagai Kelawar Man ni. Sedang mencari-cari pengganti yang dirasakan sesuai. Kamu mahu? Sila hubungi saya dengan kadar yang tak seberapa segera.
Ingat lagi entri ini? -Terima Kasih Atas Pengakuan Jujur Anda Walaupun Tanpa Dipinta.Ah, bajet macam ada yang baca. Okeylah aku tahulah blog ni bukan ada sapa nak baca pun. Terima kasih sebab ingatkan. So apa lagi hampa klik link tu cepat. Dan baca cepat-cepat. Baru boleh proceed untuk next story di bawah.
Jalan ceritanya hampir sama. Cuma penghantarnya adalah orang lain. Medium yang digunakan jugak adalah sama. Melalui inbox facebook aku. Di bawah. Lantas bacalah. Mari baca secara beriringan.



assalamualaikum...
ya bro hami...akhirnya selesai sudah saya membaca semua entri di blog bro yang hampeh nie.....(bukan saya kata bro yang kata sendiri dalam blog)....*jangan marah nanti cepat muda*
pe…

ALLAH Berhak Memberi Hidayah Ke Atas Sesiapa Sahaja

Image
Assalamualaikum w.b.t
Biarpun sejahat dan seteruk mana kita di masa silam, kita tetap insan manusia. Insan biasa. Yang tetap kerdil di sisi Sang Pencipta. Yang sentiasa mengharap pengampunan dariNYA. Biarpun pada dulunya kita masih di awang-awangan. Masa diperguna hanya untuk keseronokan semata-mata. Langsung tidak terlintas di benak fikiran kita mampu mendapat Nur Ilahi. Langsung tidak pernah.
Mungkin tak berapa banyak mahu huraikan. Mungkin penceritaan boleh menerusi dari video-video di bawah.
1. Ustaz Azmil Mustapha
Siapa sangka Ustaz Azmil yang lebih sinonim dengan Ali Setan mampu berubah seperti sekarang. MasyaALLAH. Kuasa ALLAH itu nyata. Banyak video-video ceramah beliau di Youtube. Tetapi aku pilih video yang di bawah ni sajalah. Mari dengar tazkirah beliau di bawah.



2. Bob Lokman
Beliau ada buat kejutan pada Program Raja Lawak yang bahawasanya beliau mahu mengundur dari menjadi juri untuk program itu. Pada mulanya ingatkan hanyalah gimik semata-mata. Ternyata tidak. Beliau mah…

Kesedihan Hanya Melumpuhkan Anda. Berhentilah Menangis Dan Terus Melangkah Gagah.

Image
Assalamualaikum w.b.t
Asyik terpospone nak publish entri. Padahal dah habis dah tulis semua. Biasalah. Gejala biasa apabila di rumah. Ada saja perkara tak rasmi mengganggu diri. Tak ganggu sangat pun. Kadang-kadang sengaja menginvolvekan diri dalam acara yang mengganggu diri tu. Tak faham? Bagus. (Dah lama tak merepek)
Manusia biasa. Acapkali diuji dengan segala macam dugaan. Dugaan yang kadangkala langsung tidak mampu berkata apa-apa. Terasa berat ditanggung. Terasa langsung tiada jalan keluar. Terasa seperti tidak dipeduli. Terasa luluh hati. Hiba dan kesedihan yang terlalu menggunung tinggi.
Akhirnya kita kembali kepada fitrah manusia. Kembali pada Yang Maha Esa. Hanya Dia yang memahami segala isi hati. Bertepatan dengan apa yang aku sedang lakukan. Sedang membaca buku yang memberi inspirasi pada diri. BILA ALLAH MENDUGA KITA, karya Syed Alwi Alatas. Aku taip semula satu bahagian di dalam buku ini yang dirasakan harus dikongsi. Nanti aku ulas. Bacalah di bawah dulu.


Apa yang biasanya t…