Siapa Akan Dapat Rumah Itu Setelah Aku Tiada?

March 21, 2017





Tengah sibuk bershooting list dapat sebuah panggilan telefon. 

"Salam Hami. Bila nak jumpa? Nak dengaq pasai Hibah Takaful ni." Amin (bukan nama sebenar) gelojoh orangnya. 😜 

Tapi kegelojohannya sentiasa boleh diterima dek akal. 

"Waalaikumusalam. Sabaq sat. Hang kan nak jumpa minggu depan." 

"Tu la aku pun busy gila lani. Takpa macam ni, hang cer explain kat sini dulu apa yang patut. At least aku dapat some ideas about Hibah Takaful tu." 

Sahabat gua memang busy. Tapi dalam keadaan busy, sikapnya perlu dipuji. Tak sabaq oi dia nak get awareness. 

"Okay kalau hang kata gitu okaylah. Macam ni. Aku bagi satu konsep mudah untuk hang. Hang kan ada rumah kan? Rumah hang duduk sekarang atas nama hang kan?" 

"Ya atas nama aku." 

"Soalan aku, kalau hang ditakdirkan meninggal dunia kelak, hang rasa siapa akan dapat rumah hang?" 

"Mestilah dapat kepada isteri aku. Sebab aku dah wasiat kepada dia." 

"Eh siapa cakap? Isteri hang hanya akan dapat 1/8 sahaja dari aset hang. Lagipun hang masih ada parent. So parent hang tetap ada potion terhadap rumah tu. Sebab semua harta atau aset akan dibahagikan secara faraid. Hang rasa macam mana hang nak agih semua tu?"

"Yaka macam tu? Tak tau pun. Even aku dah wasiat tetap jatuh kepada sistem faraid?" 

"Inilah yang aku nak bagitau. Ya tetap jatuh kepada sistem faraid. Memang kita boleh letak wasiat kepada si polan si polan. Tapi kena ingat nama yang hang wasiat tu adalah pelaksana. Dia yang akan uruskan untuk dibahagikan semua aset tu kepada faraid." 

"Weh biaq betoi. Aku baru tau ni." 

"Ya jangan risau. Ramai orang tak tau. Sebab tu aku nak cerita pasal Hibah Takaful ni. Hibah the only way untuk salurkan pampasan 100% kepada pewaris. Kalau RM1 Juta, nilaian RM1 Juta tu la terus diberi kepada pewaris tanpa orang lain boleh contest."

"Thanks weh. Ya Allah, aku baru dapat ilmu baru. Tak sabaq nak jumpa next week." 



--------------------------------------------------------------------------------------------


Ilmu itu perlu dicari. Jangan hanya menagih ilmu tanpa usaha apa-apa. Tidak tahu, boleh bertanya pada yang tahu. InsyaAllah kita sama-sama boleh bantu. BerHibah Takafullah anda selagi ada ruang dan waktu.


TEMUI SAYA DI SINI:

Hami Asraff Bin Ab. Halim 
Executive Wealth Planner
Prudential BSN Takaful
+6019-4522171 (WhatsApp/SMS/Call) 
Email: hamiasraff (at) gmail (dot) com 
WeChat: hami_asraff


You Might Also Like

0 Comments

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe