Kemuliaan Akhlak Nabi Muhammad SAW Yang Patut Dicontohi

February 05, 2012


Assalamualaikum w.b.t

Salam Maulidur Rasul 1433 Hijrah. Aku tertarik pada satu kisah teladan Nabi teragung kita, Nabi Muhammad SAW. Memang banyak kisah teladan yang dapat dicontohi oleh baginda. Tapi aku mahu berkongsi kisah teladan yang satu ini. Mungkin ada yang pernah membaca atau terdengar di mana-mana tentang kisah teladan ini. Mungkin juga ada yang belum pernah baca. Jadi sama-samalah kita membacanya di bawah:




*********






Alkisah, hiduplah di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta, hari demi hari ia lalui dengan selalu berkata “Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya”. 

Setiap pagi Rasulullah Sallallahu’alaihi wasallam mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah Sallallahu’alaihi wasallam menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah Sallallahu’alaihi wasallam melakukannya hingga menjelang Baginda Sallallahu’alaihi wasallam wafat. Setelah kewafatan Rasulullah Sallallahu’alaihi wasallam tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta tersebut. 

Suatu hari Abu Bakar, Radi-Allahu anhu, as-Siddiq berkunjung ke rumah anaknya Aisyah Radi-Allahu anha. Beliau bertanya kepada anaknya, “anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan”, Aisyah Radi-Allahu anha menjawab pertanyaan ayahandanya, “Wahai ayah engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah saja”. “Apakah itu wahai anakku?”,tanya Abu Bakar Radi-Allahu anhu. Maka Aisyah Radi-Allahu anha menjawap, “Setiap pagi Rasulullah Sallallahu’alaihi wasallam selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi yang buta yang berada di sana”, kata Aisyah Radi-Allahu anha. 

Keesokan harinya, Abu Bakar Radi-Allahu anhu membawakan makanan dan menemui pengemis Yahudi buta tersebut. Pengemis Yahudi buta ini selalu berteriak-teriak dan berkata kepada orang yang mendekatinya. Abu Bakar Radi-Allahu anhu pun hairan, kenapa Nabi Muhammad Sallallahu’alaihi wasallam memberi makan kepada orang yang menghinanya setiap hari.

“Wahai saudaraku..janganlah kalian mendekati Muhammad. Jangan sampai kalian terpedaya dengan tipu dayanya. Dia itu orang gila. Tukang sihir. Suka menyebarkan fitnah dengan agama barunya..!!” Kata-kata ini selalu meluncur dari mulutnya tiada henti setiap hari. Perkataan yang buruk yang merendahkan seorang nabi. 

Sampai sahaja Abu Bakar Radi-Allahu anhu di hadapan pengemis itu lantas memberikan makanan, pengemis itu mengherdik, “Siapa kau..!!” “Aku adalah orang yang setiap hari memberi makan kamu..” 

Abu Bakar Radi-Allahu anhu meyakinkan bahawa beliau adalah orang yang setiap hari memberikan ia makanan. Akan tetapi pengemis Yahudi buta itu tidak percaya kerana orang yang selalu memberinya makanan jauh lebih lembut dan lebih sabar dalam menyuapinya. 

“Bukan..kamu bukan orang yang setiap hari memberiku makan..! Apabila dia kesini, aku tidak pernah kesusahan memegang makananku, aku juga tidak susah untuk memakannya bahkan dia telah meluembutkan makananku sebelum masuk ke mulutku..” 

Dengan linangan air mata kerana terharu mendengar akhlak dari Rasulullah Sallallahu’alaihi wasallam. Rasulullah Sallallahu’alaihi wasallam selalu memberi makan dan menyuapi mulut dari orang yang setiap hari kata dari mulut itu hanyalah ucapan kotor dan hina yang merendahkan dan melecehkan diri-Nya. Ucapan kotor dan umpatan dibalas dengan suapan makanan dengan kasih sayang. Allahu Akhbar! 

Kemudian Abu Bakar Radi-Allahu anhu menjawab “Aku memang bukan orang yang setiap hari memberimu makan. Akan tetapi, Beliau tidak akan datang lagi ke sini untuk memberimu makan..” 

Mendengar hal itu, pengemis itu menangis dan berkata. “Apa salahku sehingga dia sudah tidak mahu menemuiku lagi? Sampaikan permintaan maafku sehingga dia mahu mendatangiku lagi..” 

“Beliau sudah meninggalkan dunia ini dan akulah yang akan menggantikan Beliau. Aku adalah Abu Bakar Radi-Allahu anhu sahabat Muhammad Sallallahu’alaihi wasallam. Nabi Muhammad Sallallahu’alaihi wasallam adalah orang yang setiap hari menyuapimu..” 

Seketika itu juga linangan air mata pengemis Yahudi buta makin deras membasahi pipinya lantas dia menyesal kerana orang yang selama ini diumpat dan dilecehkan harga dirinya adalah orang yang setiap hari dengan sabar menyuapinya. Saat itu juga, pengemis itu mengucapkan dua kalimat Syahadah dan masuk Islam di hadapan Abu Bakar Radi-Allahu anhu. 




*********






Dari cerita ini, jelas sudah betapa tingginya akhlak Nabi Sallallahu’alaihi wasallam. Beliau tidak pernah membenci orang yang mengumpatnya. Bahkan Nabi Sallallahu’alaihi wasallam tidak pernah membenci orang Yahudi atau Nasrani. Jika mahu dibanding dengan kita memang tidak terbanding.

Kita ni pula saling kutuk-mengutuk dan mengumpat saudara seIslam kita hanya disebabkan beberapa perkara remeh berlaku. MasyaAllah. Moga kita masih diberi kesempatan untuk berubah ke arah yang lebih baik. InsyaAllah kita semua mampu jika kita senantiasa berusaha ke arah itu. Mari terus berusaha!


Hami Asraff:

"Rupa paras yang elok tidak menjamin apa-apa jika akhlakmu tidak seelok rupa parasmu. Rupa paras yang cantik bukan jaminan jika agama diketepikan."



You Might Also Like

20 Comments

  1. Seronoknya baca entry awk ni..smga dijadikan iktibar bsma2 =)

    ReplyDelete
  2. Subhanallah...semoga kita berusaha mncontohi akhlak mulia Nabi Muhammad SAW...=)

    ReplyDelete
  3. Subhanallah..Semoga kita sntiasa berusaha mencontohi akhlak mulia Nabi Muhammad SAW dan mngamalkan sunnah rasullullah SAW..

    ReplyDelete
  4. Salam..cerita teladan yang sangat menarik.termenung seketika..tiada siapa dapat menandingi peribadi dan tingkah laku Rasulullah Sollallahu 'alaihi wasallaam..erm maaf nak betolkan.1433H sekarang..:)

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum..
    terima kasih atas perkongsian yang cukup bermakna..
    Salam Maulidur Rasul..
    Selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah S.A.W. :')

    ReplyDelete
  6. tingginya dan mulianya akhlak rasulluah saw....rasa malu dan tak layak nak mintak syafaat dari baginda di padang masyar nanti...

    ReplyDelete
  7. Subhanallah... boleh izinkan saya share kisah abu bakar dan pengemis ni di blog saya Hami?

    ReplyDelete
  8. @nUr fAzLiNa:

    Rasulullah tak pernah melupai umatnya. Tetapi umatnya sering melupai baginda :(

    ReplyDelete
  9. lau kana bainana ya Rasulullah, Allahu yubariku fik..

    jemput ke blog untuk menimba ilmu, insyaAllah

    ReplyDelete
  10. Subhanallah, tersentuh sangat.
    tak pernah baca lagi kisah ni. thanks brkongsi :')

    ReplyDelete
  11. terima kaseh atas perkongsian ini. sgt bermanfaat..:)

    ReplyDelete
  12. even bace berkali2 kisah ni, masih belinang air mate. Subhanallah, tingginya akhlakmu yarasullullah

    ReplyDelete
  13. Subhanallaah... Semoga kita bisa mewariskan akhlak mulia nabi kita... Salam buat saudaraku yang ada di Malaysia dari kami di Indonesia...

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe