Cerita Abi Dan Nura Hana

August 17, 2021


Nura Hana tarik tangan aku menuju dapur. Tunjuk balang kudap kudap kegemaran, cornflakes. 

Seperti biasa, perlukan jajan sebelum layan Cocomelon. Oh no, sekarang rancangan kegemaran dia Blippi. Ala yang ada sorang mamat ni terloncat loncat buat tutorial di taman permainan kanak-kanak tu. View berjuta-juta. Menarik juga. Orang tua pun boleh layan. 

Baru adjust tempat duduk untuk WFH, tak sampai seminit, tetiba dah dengar macam, 

“Prishhhhh….” (Sesungguhnya aku tak tau nak bagi sound effect terhadap bunyi ini). 

Hampa pun dah boleh agak kan apa yang terjadi? Satu balang penuh conflakes bertaburan di lantai, sofa, di sekitar rumah. 

Allah. All is well. All is well. All is well. 

Tepuk dada, pegang hati. Istighfar. Walaupun sebelum kejadian conflakes bertaburan ni, dia dah tumpahkan susu bergelimpangan memenuhi karpet. Bau masam tak payah cakap. 

Jadi, aku ada 2 pilihan. Marah atau ambil vakum dan vakum saja. Aku pilih pilihan kedua. Tapi mulut ni mengomel juga. 

“Nura Hana, cannot like this. Kalau Nura sepahkan lagi, Abi tak nak bagi dah. Jom clean up!” 

Nura Hana makin pandai. Dia tau kalau buat salah, akan sengih sengih dengan harapan kesengihan itu mampu melembutkan hati Abinya. Tapi memang mujarab pun. So aku vakum sambil nyanyi bersama dia “clean up clean up” dia pun kutip letak dalam bekas dengan muka terpaling innocent. 

Tuan-tuan dan Puan-puan, Benarlah hidup ini adalah pilihan. Aku bisa memilih untuk memarahi, atau aku bisa memilih untuk meneladani. Untuk aku yang baru baru belajar menjadi parent ni apa la sangat nak dibandingkan dengan yang lain. Yang lagi macam-macam onak berduri ditempuhi. 

Teringat pesan sahabat; “Hang tau dak anak-anak kita ni, sat ja besaq. Sampai umuq tertentu, dia dah tak mau dengan kita. Maksudnya bukan benci, nanti dia dah remaja dia pun akan jalani hidup dia, mungkin kurang sikit dengan kita. Jadi moment-moment ni paling best weh. Hang kena layan saja.

” Ya sudah pun terbit ayat begini; 

“Rindunyaaa Nura Hana time babyyyy.”

 Lalu aku teruskan kerja kerja yang bersisa sambil menyaksikan Nura Hana menaburkan bedak di angkasa raya. Banyak sungguh kerja dia.


Hami Asraff:

"Tentang rindu. Hanya mampu merasa, kadang tidak mampu dizahirkan bagaimana."

You Might Also Like

1 Comments

  1. Hai la anak...pandai dia tolong kutipkan sekali...takpe melayan kerenah anak satu terapi minda untuk orang yang terpilih...

    ReplyDelete

Setiap komen anda akan diapprove dengan senyuman :)

Subscribe