Posts

Showing posts from February, 2011

Jangan Mengeluh Dengan Apa Yang Ditimpa. Ramai Lagi Lebih Susah Dari Kamu. Bersyukurlah!

Image
Assalamualaikum w.b.t




Hati mana yang tidak diuji? Pasti diuji sekiranya kamu masih insan manusia. Diri mana tidak ditimpa masalah? Diri mana tidak dirundum kesedihan. Semua manusia pernah. Aku jugak manusia yang pernah diletakkan di dalam situasi berkenaan.

Ah, sebenarnya mahu berkongsi sesuatu cerita dengan anda semua. Dipetik oleh buku yang aku sedang baca sekarang ni. 'Bila Allah Menduga Kita'. Ditulis oleh Syed Alwi Alatas.

Aku taip semula. Semoga ada pedoman bersama.

Ini merupakan kisah yang dimuatkan dalam majalah Tarbawi. Penulis kisah ini Nita Rahayu. Menceritakan pengalaman ketika mendapat tugasan penelitian di Bandung pada pertengahan tahun 2008. Bersama tiga orang rakannya, dia ditugaskan untuk mengambil data berhubung dengan penelitian kualiti udara di salah satu jalan di kota yang berudara sejuk itu. Dia merasa kurang selesa dengan tugas itu kerana terpaksa bekerja di luar pejabat dan harus terus dalam keadaan berjaga selama 24 jam. Dia tidak boleh tidur sepanjang mal…

Penyembuhan Di Kala Hening Pagi

Assalamualaikum w.b.t

Sudah pukul 2.51 pagi. Mata masih celik menggagahi. Ah! Insomnia datang lagi. Sungguh tidak jemu menghantui diri. Padahal esok ada kelas pagi -___-"

Dah tak boleh tidoq, mulalah aktiviti merayap dari susur masuk ke susur keluar laman-laman web. Tapi sekarang ni aku suka layan 'KamuTiub'. Sumpah baru berjinak-jinak. Eh I mean, kalau kat 'KamuTiub' tu selalu aku cari lagu-lagu je. Tapi sekarang ni macam banyak pulak benda aku suka ushar.

Ushar punya ushar, aku terjumpa sebuah lagu yang betul-betul buat aku tersentap. Dengan erti kata lain, aku sukalah. Senang cerita.

Aku suka sesebuah lagu base on lyricsnya dulu. Baru diikuti dengan melodi. Tapi kadang-kadang melodi yang sedap mampu mengatasi lirik lagu yang entah apa-apa. Dah dah. Bawah ni lirik lagu berkenaan.



It's so hard to explain
What I'm feeling
But I guess it's ok
Cause I'll keep believing


There's something deep inside
Something that's calling
It's calling you and…

Anda Bukan Orang Yang Bijak Sekiranya Mencarut Di Blog, Twitter, Facebook Dan Sebagainya.

Image
Assalamualaikum w.b.t

Baru dapat idea 2 minit yang lalu. Gara-gara bertweet di Twitter. Sebenarnya dah lama aku perhati gejala begini. Gejala yang suka mencarut a.k.a makin hamun a.k.a mengeluarkan kata-kata kesat dan seumpamanya di laman-laman sosial. Tak kisahlah apa jenis laman sosial pun.

Aku tak faham manusia sebegini. Bila check balik, bukannya budak-budak lagi. Dah tua bangka dah. Tua bangka ni manusia yang sudah boleh fikir baik buruknya. Besaq panjang dah. Marah kat orang sikit, mulalah maki hamun, mencarut sana sini. Menyemak timeline orang. Penuhi dengan kata-kata kesat yang langsung tak ditapis.

Haih, kalau dekat dengan aku memang aku pang dah sekor sekor. Ni aku nak tanya hampa la. Yang suka dok mencarut kat Twitter, Facebook dan Blog ni.

"Apa hampa dapat bila mencarut macam tu?"

"Kami rasa puas!"

"Puaskah? Lagi?"

"Lagi lagi apa? Puas la. Hang ni tak reti bahasa ka? @#$%^&*!@#"

*sekali gua terkena maki hamun daaa...*

Puas macam tu? Sebe…

Kita Suka Buat Perkara Yang Dilarang. Bukan Disebabkan 'Valentine's Day' sahaja.

Assalamualaikum w.b.t

Dah lama sangat aku nak menulis perihal ini. Bukan disebabkan 'Hari Kekasih' yang berlangsung semalam tu. Semalam? Entah. Malas nak ambil tahu. Maka, bertepatanlah dengan apa yang aku nak bicarakan. Bicara mencari satu sudut aras kebenaran. Mari kita sama-sama berfikir sejenak hal ini.

Dari kecik comey lote sehingga dah jadi bapak atau mak budak, kita terlalu banyak disogokkan dengan nilai-nilai bukan murni. Ah, nilai murni tu ada saja. Kita yang tak mahu cari. Atau paling tepat sekali ianya layak dipanggil rencah hidup di dalam dunia yang penuh pancaroba.

Jangan blur lagi. Mari aku beri beberapa contoh untuk mudah difahami.


[1] "Sila jangan pijak rumput di taman permainan ini."

Tetapi kita buat ; "Pijak rumput berkenaan tanpa rasa bersalah."

[2] "Sila jangan bising. Ini adalah perpustakaan yang bukan bapak kamu punya."

Tetapi kita buat ; "Pot pet, pot pet, pot pet, gosip gosip, melodi melodi!"

[3] "Ini jalan sehala ok…

Terharu Apabila Blog Picisan Aku Di Promosi Oleh Seorang Doktor

Image
Assalamualaikum w.b.t



Dari start cuti sampai habis cuti. Tak ter-update jugak. 15 hari tidak di update blog ini. Terus dan terusan meninggalkannya tanpa rasa bersalah. Sebenarnya bersalah juga. Tapi alasan yang meniti di bibir. Kekangan masa. Bukan kekenyangan. Kekenyangan memang sudah terlebih. Perkara standard apabila di rumah. Makan, makan dan makan.


Okey bukan mahu bercakap pasal makan. Cukuplah bercakap perihalnya di Twitter gua. Ah, para Twitterer yang menetweet dengan gua pasti tahu apa yang sedang aku canangkan di sini. Okey cukup!


Kronologinya begini. Ada seseorang tweet yang mention namaku:

"Baru baca tentang belog yang memuji @HamiAsraff dan @BENASHAARI. Tetiba rasa terharu."


Eh dia pulak yang nak rasa terharu. Aku dapat tweet ni masa aku kat luar malam tadi. So taktaulah apa yang berlaku. Blog yang memuji yang bagaimanakah. Takpa, bekpilah dulu.


And then bila balik, ada mesej dari inbox Facebookku:

(Klik/Right click --> Open Link in New Tab untuk tumbesaran gambaraja…