Friday, March 26, 2010

Cerita Yang Penuh Dengan Unsur Nasihat Dan Pengajaran


Assalamualaikum w.b.t

Minta maaf. Eh awat dok tak dok minta maaf ni? Err, yer la dah dekat seminggu aku tak update blogku ini. Yang selalu dok update kat my Twitter saja. Kemaafan dihulur kepada mereka yang menanti akan kehadiran entri terbaru aku. Bagi mereka yang tidak menunggu, maka statement di atas sangat memalukan! (-_-")

Kalau hampa semua ada perasan dekat Post Script aku on the previous entry, aku ada mengkhabari bahawa aku ingin mengulas [bajet sempoi] mengenai sebuah filem yang bagi aku best. Tapi filem ni dah berkurun kot. Aku saja yang baru tengok. Sadiskan gua!

Cerita bermula.

Hari itu yang kebetulan juga hari Sabtu, gua menapakkan diri ke rumah member gua. Mat Areep namanya [huih Mat Areep akhirnya nama hang masuk dalam entri aku]. Beliau tanya aku.

"Wey hang dah tengok KCB?"

"KCB? Apadia tu? Kampung Cik Bedah ke?" [kunun buat lawak]

"Ceh, dok buat lawak pulak! Ketika Cinta Bertasbih la." [ceh beliau dapat detect aku buat lawak]

"Tak tengok lagi. Best ka wey? Kalau best nah transfer ke external hardiskku yang berkapasiti 14 Tera Giga Bite ni!" [kataku dengan penuh keriakkan = tipu saja berkapasiti itu]

"Mesti la best!" [eh ingatkan dah habis perbualan ni]

Okey perbualan tamat.

Aku ni pantang sikit kalau orang kata 'BEST'. Mesti nak tengok cepat-cepat. Kalau orang kata 'BOLEH LA', lambat sikit la kot.



Dipendekkan cerita aku dah habis menonton filem ini. 1 dan 2. Percaya atau tidak dan anda harus percaya, dalam masa 2 hari 4 kali aku tengok cerita ini. Hoho ~ Begitu jarang aku berbuat sedemikian untuk jangka masa yang singkat. Ishh pasti ada keistimewaannya sampai begitu sekali terjadi.

Okey, mari teruskan pembacaan.

Pertama

Filem ini begitu mengangkat aspek Ketuhanan yang tinggi. Sebelum ni orang kata filem Ayat-Ayat Cinta best. Tapi aku tak pernah tengok pun. Permulaan yang agak mendatar untuk filem yang bercorak sebegini. Tapi nasihat aku, teruskan menonton sampai ke penghujung. InsyaAllah banyak sangat nilai-nilai murni yang akan anda temui.

Kedua

Berkisar pencarian jodoh yang begitu dianjurkan oleh agama suci kita, Islam. Ini baru betul. Etika dan tatasusila dijaga sebaiknya. Bukti? Akan aku cerita di bawah nanti. Walaupun ada scene yang tak perlu menutup aurat, contohnya di dalam rumah. Yer la dalam rumah siapa nak tengok kan? Tetapi dalam filem ini begitu menekankan aspek itu. Langsung tidak menunjukkan aurat. Lainlah pelakon yang memang dah tak tutup aurat dalam filem ni.

Ketiga

Pemilihan perlakon. Ini yang paling aku puji. Aku ada bertanyakan seorang rakan blogger yang sedang belajar di Universiti Al-Azhar, Mesir. Beliau ialah saudara Pamiesz. Dan ini blognya Hikayat Si Janggut Perang. Bagus ustaz ni. [wey aku dah promote blog hang ni. hehe ~] Katanya, pelakon di dalam filem ini kebanyakkannya di uji bakat. Bukanlah mengambil pelakon handalan sedia ada. No wonderlah Bahasa Arab yang dipertuturkan very influence. Maksudnya permilihan berdasarkan yang terbaik. Maka mereka yang terpilih itulah yang terbaik. Tambah-tambah watak Abdullah Khairul Azzam dan Anna Althafunnisa

Keempat

Ayat-ayat dan runut bunyi dalam filem ini sangat 'matching'. Betul-betul memberi satu intonasi dan penceritaan yang mempersona. Aku sangat tertarik akan satu babak dalam filem ini di mana Eliana Parmesthi Alam ingin memberi 'french kiss' kepada Abdullah Khairul Azam, tetapi ditolak dengan mengemukakan hujahan ini :
Setiap orang pasti punya prinsip dalam hidupnya. Biasanyakan berdasarkan yang diyakini kebenarannya. Prinsip hidup saya berdasarkan Al-Quran dan hadis. Dalam agama kita, masalah kesucian itu sangat diutamakan. Itu terbukti kenapa pelajaran pertama dalam buku-buku fikh ialah qro [ini aku tak pasti sebutannya] tentang bersuci agar penganutnya selalu menjaga kesucian lahir mahupun batin. Di antara kesucian-kesucian yang dijaga adalah kesucian antara pria dan wanita. Kalau saya melakukan ciuman dengan wanita yang tidak halal bagi saya berertikan saya telah menoda kesucian saya sendiri dan juga menodai kesucian wanita itu juga. Itu adalah musibah bagi saya. Mungkin orang akan berkata saya ini kolot, kampungan, budak jamani bahkan primitif sekali pun saya tidak peduli. Saya bahagia dengan apa yang saya yakini kebenarannya.

Menangis si Eliana Parmesthi Alam itu. Aku pun kurang pasti sebutan mereka sebab tiada subtitle untuk Ketika Cinta Bertasbih 1. Tapi aku masih faham lagi walaupun aku bukan penggemar setia Sinetron.
Hanya empat ulasan saja kot yang aku boleh huraikan. Selebihnya anda perlu menonton sendiri. Aku yakin dah ramai orang tengok filem ni. Aku ni je kot yang baru tengok. Ketinggalan sungguh!

Ada orang cakap kat aku sebelum tengok filem ini, pastikan baca bukunya dulu sebab dalam filem tak sedetail karya Novel Habiburrahman El Shizary ni. Tak pa tak pa, nanti aku pi cari novel ni. Pasti! Entah entah dah habis dah.
"Eh apa barang wey tengok cerita ni, jiwang gila!"
"Err, sebelum kata sebegitu, silalah tengok dahulu ye!"
Bukanlah dengan aku mengulas filem ini, aku cuba mengangkat filem luar. Oh tidak! Filem-filem kita pun hebat dan ada kualiti dalam kelas tersendiri. Cuma Filem berbentuk ketuhanan agak kurang. Tapi alhamdulillah sekarang ni sudah ada banyak karya-karya sebegini diketengahkan. Syabas untuk itu!
Untuk mereka yang masih belum tengok lagi, bolehlah download di bawah. Kualiti DVDrip [Mediafire] Rasanya boleh kot. Try la dulu.
Ketika Cinta Bertasbih 1
Ketika Cinta Bertasbih 2
Apabila anda sudah download, ketiga-tiga Part tu, pastikan anda ada WinRAR untuk extract ketiga-tiga Part tu. Rasanya ini semua orang tahu kot. Kalau tak tahu tanya yang tahu okey?
Aku terjumpa pula E-Novel untuk Ketika Cinta Bertasbih ni. Untuk sesiapa yang nak download juga boleh klik link di bawah :
Tak pasti pulak lengkap ke tak. Sebab waktu entri ini ditaip aku pun sedang download juga.
Itu saja kot aku nak cerita. Aku copy paste sikitlah sinopsis cerita ini di bawah. Orang selalu letak sinopsis di atas, yang aku ni letak kat bawah. Hehe ~


Abdullah Khairul Azzam – 28 tahun- pemuda tampan dan cerdas dari sebuah desa di Jawa Tengah. Dari kecil, Azzam sudah terlihat sebagai anak yang sangat baik budi pekertinya. Atas usahanya yang gigih dia berhasil memperoleh bea siswa untuk belajar di Al Azhar Mesir selepas menamatkan Aliyah di desanya. Baru setahun di Kairo dan menjadi mahasiswa berprestasi peraih predikat Jayyid Jiddan (Lulus dengan Sempurna), ayahnya meninggal dunia. Sebagai anak tertua Azzam mau tidak mau harus bertanggung jawab atas kehidupan keluarganya, dikarenakan adiknya masih kecil-kecil. Sementara itu, dia sendiri harus menyelesaikan studinya di Negara orang. Akhirnya dia mulai membagi waktu untuk belajar dan mencari nafkah. Ia mulai membuat tempe dan bakso yang ia pasarkan di lingkungan KBRI dia Kairo. Berkat keahlian dan keuletannya dalam memasak, Azzam menjadi populer dan dekat dengan kalangan staf KBRI di Cairo. Tapi hal itu berimbas pada kuliah Azzam, sudah 9 tahun berlalu, ia belum juga menyelesaikan kuliahnya.

Itu saja rasanya nak cerita. Eh sat sat, sebenaqnya umoq Abdullah Khairul Azzam tu baru 20 tahun dan nama sebenar beliau [sedang google]. Oh tak jumpa. Haha ~ Tapi memang nampak berkaliber betoi lakonan dia walaupun pertama kali berlakon. [betoi ka kali pertama? aku rasa la]
Selamat menonton! Tetapi sekali lagi pesan aku, tengok dan hayati mesej-mesej yang ingin disampaikan dalam filem ini. Sekian.
Wassalam ~
Post Script : Minta maaf untuk pemenang-pemenang Contest. Hadiah anda insyaAllah minggu hadapan akan aku usahakan. Minggu ini masih sibuk dengan tugasan-tugasan.

Monday, March 22, 2010

Janganlah Bersedih. Gembira Lagi Best!




Assalamualaikum w.b.t

Masih ada kesempatan. Masih punya keinginan. Masih punya semangat. Itu yang acapkali diuar-uar walaupun banyak agenda sedang menanti. Banyak perkara perlu digagahi. Banyak benda harus ditangani.

Hari ini seseorang ada menghantar mesej di kotak inbox Facebookku. Ni mesejnya :

salam saudara..saya ada baca blog saudara..very nice dan banyak ilmu yg saya dapt dr blog saudara..btw..saya nk tya ckit..apakah tips ye kalau hati kita x tenang dan hati sedih je...dan mcm mana nak lupakan peristiwa yang membuatkan sy sedih..even sy cbukkan diri pun still igt lg..berdoa pun msih lg igt... Madihah Mustafa

Err, terima kasih. Thank you. Xiexie. Sebenarnya sebelum ini ada juga yang menghantar mesej & emel yang mempunyai masalah yang sama. 3 orang. Sila jangan anggap aku nak bangga atau apa-apa. Tak terlintas pun. Cuma terasa dihargai dan terfikir, "Lor, ada juga nak tanya pendapat aku yang hampes ni, bajet aku ni bagus kot? Haha ~" Gua bermonolog dalam hati.

Sebelum tu nak habaq siap-siap noh. Aku bukan pakar motivasi. Aku bukan kaunselor. Tapi aku seorang yang sukakan motivasi dan akan jadikan kaunselor sebagai kawanku. InsyaAllah. Apa yang aku nak ceritera cinta kat bawah ni hanya pandangan biasa dan pendapat spontan aku semata-mata.

Oh kesedihan itu memang sering terjadi. Kenapa? Sebab kamu sering berduka. Ceh, tak payah dok habaq la. Semua orang tau. Banyak faktor sebenarnya. Tapi satu saja yang aku nampak. Kesedihan ini semuanya berpunca dari MASALAH. Itulah tunjangnya. Dan MASALAH itulah yang menyebabkan kita terus terhimpit dan tersepit.

Bercakap pasal MASALAH, semua orang tahu mamat/minah yang bernama 'MASALAH' ini macam tak boleh tengok kita dok senang. Ada saja nak ganggu. Nak kacau kita. Sebab itulah kadang kala terjadinya MASALAH PROBLEM! (Err, gua sangat merepek perenggan ini. Sila abaikan dan teruskan pembacaan)

Okey pergi terus kepada tips-tips yang aku nak kongsi di sini. Eh kejap! Aku pun sebenarnya bukannya ada tips pun. Sungguh! Tapi atas permintaan aku cuba la ye.

Pada entri aku terdahulu, aku pernah siarkan mengenai Kisah Bunga & Rama-Rama. Mungkin ada yang pernah terbaca kisah ini. Secara jujurnya, kisah inilah yang menjadi pedoman dan ikhtibar kepadaku selama ini. Kalau terasa diriku sedih mengenangkan nasibku, aku baca kisah ini. Kalau aku terasa diri ini serba kekurangan berbanding yang lain, aku baca kisah ini. Cubalah, kalau anda belum baca. Tapi pesan aku, baca dan hayati!

Setiap orang akan diuji. Cuma bentuk pengujian itu berbeda. Kita hanya nampak kesedihan daripada permasalahan sahaja dianggap ujian. Oh tidak sebenarnya! Kegembiraan, kemewahan, kelazatan nikmat hidup dan seumpamanya juga ujian dari Allah SWT.

Telah dijanjikan oleh Allah, bebanan seseorang itu adalah mengikut kesanggupannya. Pasti ada kemudahan. Pesan Hassan Al Banna, "Jangan kita fikir apa yang kita kecapi, tetapi fikir sejauh mana sumbangan kita".

Maksudnya sebegitulah. Kalau kamu rasa itu sangat teruk bagi kamu, percayalah ujian kesedihan yang ditimpa oleh kamu itu kamu mampu harungi. Cuma mungkin belum temui jalan penyelesaiannya. Maka, kamu kena cari yang itu. Bagaimana? Kamu yang kena menjawab persoalan itu.

Bacalah Al-Quran. Aku pernah beli buku ini. Entri terdahulu. Kliklah di situ untuk melihat. Di situ sumber kekuatan dan ketenangan. Amalkan setiap hari membaca. Kalau rasa banyak, baca satu muka sehari dah cukup (kalau lebih, lagi bagus). Tapi kena disiplin dan amalkan. Seeloknya selepas solat subuh dan maghrib. Cuba! Selagi anda tak cuba memang tak tahu. InsyaAllah anda akan temui ketenangan.

Banyak lagi rasanya tips-tips. Tapi cubalah yang ni dahulu. Tak usah nak 'sumbat' banyak-banyak. Tetapi usahanya tak seperti yang diharapkan. Seperti semua orang tahu, perbuatan yang disukai oleh Rasulullah SAW ialah perbuatan yang sedikit tetapi diamalkan secara berterusan. So no matter how, you have to try!

Aku tinggalkan anda dengan beberapa kata-kata hikmah. Sesungguhnya aku memang suka kata-kata hikmah dan aku ada membuat koleksi untuk kata-kata hikmah sebegini :

"Masa lampau bukan untuk ditangisi. Juga bukan untuk mendabik dada, kerana ia hanya sejarah yang boleh dikenang dan diteladani. Harga sebuah kesilapan akan lebih mahal jika dijadikan pengajaran."

"Don't cry because it is over, smile because it happened, so that you won't be hurt anymore."

Dipetik dari buku JANGAN BERSEDIH (LA TAHZAN) :

Anda sebenarnya telah meraup kenikmatan yang tiada terhitung dan kesempurnaan tubuh badan, tetapi sayangnya anda tidak menyedarinya. Bahkan, anda hidup dalam ketidakpastian dan terperangkap dalam kesedihan, padahal anda masih memiliki roti yang segar untuk disantap, air yang segar untuk diteguk, dapat tidur nyenyak, dan kesihatan anda yang stabil.

Anda seringkali memikirkan sesuatu yang telah hilang, sehingga anda lupa mensyukuri apa yang ada di hadapan anda. Anda merasa sedih kerana kekurangan material, padahal anda masih memiliki kunci kebahagian, memiliki setompok kebaikan, kenikmatan, dan masih banyak yang lainnya. Oleh kerana itu, renungkanlah dan bersyukurlah!

Ada member pernah tanya aku, "Wey, aku tengok hang ni ceria ja. Gelak selalu, macam tak dak masalah ja". Balasku, "Yaka? Inilah diri gua!" Hahaha ~ Siapa tak dak masalah beb! Kadangkala tak perlu tunjukkan yang anda bermasalah. Kadangkala tertonjol juga. Student macam aku ni lagi punya masalah. But, you have to know how to handle it!

Dulu aku ada share dengan pembaca apa yang ada dekat meja stadiku. Nak tau sekali lagi, kliklah pada tajuk ini. Coretan Sabtu. Tak suruh anda ikut apa yang aku cakapkan. Tapi itu yang aku letak kat meja stadiku. Yang selalu aku pandang time nak stadi. Bukankah apabila selalu pandang boleh dijadikan amalan? Cubalah kalau anda tak percaya.

Itu saja aku rasa. Minta maaf sekiranya tidak dapat membantu anda. Cuma ingin berkongsi sedikit rasa dan ilmu pinjaman Illahi ini. Banyak lagi agenda perlu diselenggara. Aku memang tak boleh update seperti selalu. Memang tersangat bizi body this 3 weeks. Tetapi insyaAllah akan usahakan. Semoga anda ceria selalu! Tak yah dok teriak-teriak. Buat abih ayaq mata ja. Hoho ~ Cau sin ci!



Wassalam ~

Post Script : InsyaAllah entri seterusnya aku ingin mengulas mengenai sebuah filem yang best! (bagi aku la). Tapi tak tahu bila lagi. Just wait and read ya! :)


Friday, March 19, 2010

Pemenang-Pemenang Contest Aku. Tahniah!

Assalamualaikum w.b.t

Minta maaf. Baru sekarang dapat update. Alasan sudah dikemukan sebelum ini kenapa aku tak boleh selalu update. Di saat entri ini ditaip pun, masih banyak benda menanti. Sakit kepala.

Okey, aku perlu melunaskan janji. Usaha telah dipateri. Hanya ganjaran saja yang masih belum diterimai. Sebenarnya, sebelum ini aku ingat nak buat sistem memilih pemenang secara undian. Tapi rasanya tidak adil bagi sesetengah blogger.

Apa pun, ucapan terima kasih didahului untuk mereka yang telah join Contest Tak Seberapa Ini. Telah ku katakan, Contest anjuran aku ini lebih kepada perkongsian pengalaman yang memungkinkan dapat diambil ikhtibar dan pengajaran dari penceritaan anda. InsyaAllah.

Keputusan pemilihan 100% di tangan aku. Keputusan muktamad. Okey aku umumkan terus siapa blogger yang menjadi pilihan aku :




1. http://thechapterbegin.blogspot.com


2. http://swingingtothe7thsky.blogspot.com


3. http://zahari84.blogspot.com



Tiga penceritaan blogger di atas menarik perhatianku. Tahniah di ucapkan! Tetapi setelah difikirkan balik, ada lagi contender yang bagus penceritaan mereka. Dengan ini aku rasa, aku tambah tiga lagi blogger. Hadiah sagu hati. Dan mereka ialah :


4. http://nurhanisahsafian.blogspot.com


6. http://haida-hida.blogspot.com


7. http://hanspunyablog.blogspot.com


Kepada mereka yang tak menang, bukanlah bermaksud penceritaan anda tidak bagus. Tidak sama sekali! Mungkin tidak menepati tema dan penceritaan yang kurang menarik (bagi aku). Diharap kalian tidak berkecil hati. Terima kasih sebab sudi join. Sangat hargai.

Dan kepada yang menang, sekalung TAHNIAH diucapkan. Hadiahnya aku bagitau dah sebelum sebelum ini. Aku bagitau sekali lagi. Pemenang bakal membawa pulang satu set :


(sila klik untuk ke laman web ini)

Jenis wangian aku yang tentukan. Dan pemenang sagu hati akan menerima set wangian PURE MEDI. Wangian ini setnya lebih kecil.

Para pemenang di kehendaki mengemelkan ALAMAT anda berserta NO TELEFON untuk tujuan penghantaran. Tetapi bagi mereka yang berada di sekita Shah Alam tak perlulah. Aku boleh hantar sendiri. Bolehlah mengemel ke :

hami_asraff@yahoo.com

Dan aku tak janji bila hadiah ini akan sampai ke tangan anda memandangkan aku sedang mengalami minggu-minggu yang sangat sibuk. Tapi akan di usahakan.

Itu saja aku rasa. Tahniah sekali lagi diucapkan. InsyaAllah kalau anda Contest lagi, aku cuba usulkan. Sekian.


Wassalam ~

Tuesday, March 16, 2010

Tak Usah Letak Gambar Yang Bukan-Bukan. Buat Tambah Dosa Saja



Assalamualaikum w.b.t

Entri yang bakal aku tulis kali ni sebenarnya sudah lama terfikir. Cuma belum diberi kesempatan dan kesediaan untuk dicoretkan di sini. Dengan ini aku bagi WARNING terlebih dahulu. Entri kali ini memang panjang. Aku tak memaksa anda untuk membaca. Tetapi bacalah demi mencari sebuah kebenaran. Sama-sama kita mencarinya. InsyaAllah. Juga ianya atas permintaan sesetengah pihak.

Kalau baca tajuk entri pun anda mungkin sudah dapat tangkap apa yang bakal aku paparkan di sini. Okey mari aku kupas satu persatu. Terlebih dahulu, ingin aku beritahu entri kali ini mungkin dari kesinambungan entri terdahulu yang bertajuk 'Menjadi Isukah?' .Kalau sesiapa yang masih belum bacanya, bolehlah klik di tajuk entri tersebut. Memang entri tersebut agak mendapat sambutan. Alhamdulillah. Aku pelajari sesuatu. Aku dapat ilmu baru.

Okey sebelum tu aku nak cerita sikitlah mengenai entri 'Menjadi Isukah?' aku tu. Sampai sekarang kalau aku baca memang kelakar. Famili aku pun ketawa terbahak-bahak. Juga sahabat handai yang telah membaca entri berkenaan. Sebab? Sebab aku langsung tak rasa bersalah pun. Dan yang paling penting aku tak buat sesuatu yang melanggar syariat pun. Malas aku nak terang lebih lanjut. Bagi sesiapa yang belum baca lagi, bolehlah klik di sini.

Sekarang, aku nak anda buka minda, tenangkan fikiran, dan baca dengan teliti apa yang bakal aku ketengahkan. Entri ini bersifat kertebukaan dan perbincangan. Perbincangan dalam mencari sebuah kepastian. Dan tunjang perbincangan hanya satu. Mencari keredhaanNya semata-mata. InsyaAllah. Aku akan cuba sedaya-upaya.

Perkara ini memang menyentuh perihal blogger. Aku blogwalking seperti biasa. Perkara biasa, menyusuri blog demi blog dan meninggalkan komen. Maka, terjumpalah bermacam ragam, gaya dan aksi para blogger. Isu, maklumat dan informasi yang diketengahkan oleh para blogger memang sangat bernas. Kreatif dan inovatif. Itu yang diperlukan oleh kita semua. Khususnya orang Melayu. Syabas untuk itu!

Dan aku ingin menyentuh perihal GAMBAR-GAMBAR yang diletakkan dalam blog masing-masing. Gambar memang satu elemen yang penting untuk sesebuah blog. Tujuan? Memperlihatkan serta memperindahkan sesebuah blog itu. Tetapi sayangnya, kekadang 'keindahan' itu 'dicemari' oleh gambar-gambar yang kurang menyenangkan dan sangat menyakitkan mata yang memandang. Aku dapat kenal pasti TIGA jenis gambar yang tidak sepatutnya diletakkan dalam sesebuah blog. Dan aku cuba senaraikan di bawah dan juga penjelasannya.

1. MELETAKKAN GAMBAR TIDAK MENUTUP AURAT

Oh baca tajuk saja dah mampu merungkai segala. Aku masih dan sangat tidak faham dengan segelintir blogger yang masih kurang 'arif' mengenai perihal ini. Tidak kira lelaki mahupun perempuan. Tetapi selalunya golongan hawa yang jelas kelihatan. Apa keseronokan dan manfaat yang cuba didapati pun aku masih samar bayangan.

Wahai kaum Adam dan Hawa (khususnya), tahu tak blog ialah satu medium untuk tatapan semua? Bukan sahaja Malaysia, malahan satu dunia. Kamu tahu setiap mata yang memandang aurat anda, anda akan 'dicas' sebagai DOSA. Tahu tak? Sila jangan kata tak tahu. Dan aku pun tak payah sebut pasal hukum hakam agama ni, semua orang tahu rasanya.
Yang paling best dan kelakar bila ada entri pasal menunjukkan aurat, ada pulak hamba Allah yang begitu bijak memberi pandangan.

"Wah, cantiknya rambut awak! Ini mesti pakai syampoo Rejoice. Guna jari pun boleh."
Kalau aku la, aku nak komen sebegini kot.

"Wah, cantiknya rambut awak! Guna tangan pun boleh. Guna tangan untuk penampar muka kamu yang gebu tu supaya kamu tahu mana haram mana halal."

Ops! Itu hanya contoh. Cuba memberi kefahaman kepada anda. Maksudnya? Anda sedang membuat sesuatu yang ditegah agama. Dah termaktub dengan tidak menutup aurat ialah satu dosa! No excuse, tiada talian hayat! Peraturan yang ditetapkan oleh manusia berani pulak kamu ikut. Ini peraturan dari Allah boleh pulak buat-buat lupa dan alpa. Oho ~ Kelakaran sedang berlaku di situ!

Islam mengharamkan perempuan memakai pakaian yang membentuk dan nipis sehingga menampakkan kulitnya. Termasuk pakaian yang dapat mempertajamkan bahagian-bahagian tubuh yang boleh membawa fitnah seperti buah dada, paha dan bahagian-bahagian yang lain.

"Dan janganlah kaum wanita itu menampakkan perhiasan mereka kecuali yang biasa terdedah (muka dan tapak tangan)" (An-Nur: 31)

Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda:
"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah aku lihat keduanya itu. (1) Kaum yang membawa cambuk sperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam). (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambut sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga dan tidak akan mencium bau syurga, pada hal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)

Firman Allah di atas sangat jelas. Siapa berani bangkang? Sila tampilkan diri anda. Dan nyatakan hujah-hujah bernas anda yang membolehkan anda mempamerkan gambar-gambar seksis anda itu.

2. MELETAKKAN GAMBAR YANG KONONNYA KEKASIH AWAL DAN AKHIR

Ini satu lagi aku perasan pada sesetengah blogger. Sindrom apakah yang terkena pun aku tak tahulah. Punya la bangga, letak gambar boyfren dan girlfren kesayangan. Penuh kiri kanan pulak tu. Aduyai ~

"Eh hang tu jeles, tak dak boyfren/girlfren, sebab tu hang kata kat kami!"

Kalau ini jawapan hampa, mai sini aku nak gelak kuat-kuat. Cik mek molek dan cik abang oi, segelumit kuman pun langsung tidak terlintas dalam hati mahupun minda ini. Sebab aku langsung tak nampak apakah kebaikan atau manfaat dari anda letak gambar-gambar yang kononnya kekasih awal dan akhir itu.

"Eh tapi kenapa kami tak boleh letak?" Jawab jawab!

Sebelum aku jawab, aku nak tanya balik. "Motif kamu letak?"

"Aku nak perkenalkan boypren/girlpren tercintaku ini ke seantero dunia. Hang apa tau!"

"Oh boypren/girlpren. Kiranya belum ada apa-apa ikatan lagi la ye. Ingatkan dah kahwin. Bukan apa aksi kamu dalam gambar itu aku konpius la. Ingatkan kamu dah berjaya diijabkabulkan."
(Gambar berpelukan sambil mendedahkan aurat)

"So kamu yakin dia ni bakal suami/isteri anda yang dapat membimbing anda ke jalan yang diredhai?"

"Mestilah. Aku cinta dia sangat dalam dong! Mestilah dia bakal jadi raja/permaisuri hidupku!"

"Okey, semoga anda berjaya diijab kabul!"

Sebulan kemudian. Dapat kad jemputan kahwin. Oh kawin jugak dia ni. Sahih kahwin dengan kekasih awal dan akhirnya tu. Confirmlah!

"Aku kahwin dengan pilihan mak akulah"

"Lor yeke? Tahniah la ek!" (dalam hati ni dok tergelak-gelak dah)

"Mana si jantung pisang hang dulu?"

"Dia pun dah kahwin dah. Dengan sapa entah!"

Hoho ~ Kekasih awal dan akhirku dikebas orang. Bercinta bagai nak rak almari semua. Last-last kahwin dengan orang lain. Jodoh itu bukankah di tangan Tuhan? Itulah jawapan yang sering kita dengari.
Sekarang kembali pada tajuk perbincangan. Tak usahlah letak gambar-gambar kekasih awal dan akhir anda tu. Memang langsung tak beri manfaat. Sebab yang paling jelas dan nyata anda belum ada apa-apa ikatan yang dihalalkan oleh syarak dan itu bukanlah kekasih halal anda.

"Eh eh baik sikit ye, saya dah bertunang tau!"

Hoho ~ Ni satu lagi yang tak faham. Tunang tu apakah? Adakah anda diberi 'lesen' untuk membuat sesuatu itu dengan sesuka hati? Selagi tiada ungkapan 'ijab kabul' selagi itulah anda ditegah syarak. Matlamat Tidak Menghalalkan Cara. Anda kena ingat yang itu!

3. MELETAKKAN GAMBAR ARTIS PUJAAN

Ini pun satu hal. Aduyai ~ Peminat fanatik la katakan.

"Eh saya suka lah beliau. Suara dia mengancam gitu!"

"Dia ni kalau berlakon, perghh superb gua cakap lu!"

Kenapalah perlu mengagongkan mereka? Mereka juga seperti kita. Bezanya cuma mereka ialah 'Public Figure'. Selalu dapat dilihat di kaca telivisyen, majalah dan surat khabar atas bakat lakonan, nyanyian lawak dan sebagainya.

Tak salah untuk berhibur. Islam tak pernah larang pun. Tapi perlu kena caranya. Macam anda letak gambar mereka di blog anda, mereka tahu? Mereka kenal anda? Manfaat?
Anda jawab sendiri. Ini tak boleh kupas lebih-lebih. Takut menyentuh sensitif masyarakat negara ini walaupun perkara itu adalah betul.







***********************************************




Kalau anda nak letak juga, letaklah, terpulanglah pada anda! Mungkin anda mempunyai alasan yang kukuh untuk berbuat sedemikian. Mungkin anda nampak manfaat yang barangkali aku tak nampak. Mungkin juga dengan meletakkan gambar-gambar sedemikian, hidup anda lebih ceria dan bahagia. Siapa tahu kan? Siapa aku untuk menghalang anda.

"Ah, biarlah aku nak letak 40 keping gambar pun. Kamu peduli apa? Blog aku, aku punya pasallah!"

Ini bukan jawapan untuk sang pemikir yang mencari kebenaran. Dan bukan jawapan seorang yang matang dalam melaksanakan sesebuah agenda.

"Memang aku tak matang lagi pun!"

Dan ini bukan jawapan seorang yang akan mencuba mencari aras kematangan itu.

"Lantak la wey, mak ayah aku tak cakap apa pun. Yang kamu peduli apasal?"

Kalau ini jawapan anda, anda fikirlah sendiri!
Tetapi sebagai anggota masyarakat, marilah kita terus mengamalkan sikap suka menegur dan menasihati sesama kita. Bukankah ini yang perlu? Tak usah turut kata hati dan hawa nafsu yang boleh membunuh setiap jiwa tu. Ya faham, kita hanya manusia biasa. Tak terlepas dengan semua itu.

Tapi bukankah amalan yang disukai oleh Rasulullah SAW ialah amalan yang sedikit tetapi diamalkan secara berterusan? Buatlah sedikit demi sedikit. Cuba baiki diri dari yang tak baik ke yang baik. Yang baik ke yang lebih baik. InsyaAllah sama-samalah kita mengorak langkah ke arah itu.

Apa yang ditulis di atas hanyalah pendapat aku semata-mata. Melalui pemerhatian, pembacaan, dan pembelajaran. Apa yang dibincangkan bukanlah seratus peratus betul dan menasihati diriku terlebih dahulu. Bukanlah memberitahu anda ilmuku penuh di dada. Tidak sama sekali. Juga masih memperbaiki diri. Dan sekiranya apa yang dikupas langsung tak masuk dek akal ada, aku mohon tegur dan perbetulkanlah aku.

Apa yang dapat aku simpulkan di sini ialah, dengan letak gambar yang bukan-bukan semua tu hanya perkara LAGHA. Atau pun sia-sia. Maksudnya sia-sia itu yang langsung tak beri manfaat. Daripada anda letak gambar-gambar sedemikian apakata letaklah gambar mak ayah anda lagi bagus. Tak pun letaklah gambar para Ulama. Dengan melihat para Ulama insyaAllah perolehi pahala.

Itu sahaja untuk kali ini. Sekian. Wassalam ~
Post Script --> InsyaAllah akan diumumkan pemenang Contest dalam masa terdekat ini.



Sunday, March 14, 2010

Mereka Ialah Peserta-Peserta Contest Yang Aku Anjurkan

Assalamualikum w.b.t

Huih, baru hari ini, saat ini, tika dan waktu ini aku diberi kesempatan untuk mengemaskini 'Hami Asraff' ini. Oh kesian beliau. Aku dah mention dan selalu update kat Twitter aku (bagi yang perasaan) sebab munasabab aku tak menjejaki jari jemari di sini. Aku bagitau sekali lagi.

  1. Minggu yang sibuk dengan ujian dunia untuk aku. Test yang berlambak-lambak. Dan disusuli dengan lambakan kekerjaan yang tidak pernah padam. Ada juga projek yang menanti. (Standard charted la student!)
  2. Oho ~ Ini memang sangat menensionkan diriku mahupun segenap rumah dan turut tidak ketinggalan pelanggan P1 Wimax. Recently 'beliau' selalu sangat meragam. Hari minggu jangan haraplah anda boleh buka internet dengan jayanya. *kami akan membuat perhitungan dengan Encik Wimax*

Okey, kembali kepada agenda entri. Tanpa ayat yang berbelit-belit dengan ini tarikh tutup CONTEST aku telah di TUTUPKAN! *priitttt* (sila jauhkan jari jemari anda dari papan kekunci komputer)

Hari tu tak nak join. Hari ni baru dok kalut. Ceh, macam ada yang nak join pulak. Adei ~ Oh contest aku ini memang kurang dapat sambutan. Tapi alhamdulillah, ada juga yang sudi join.

Eh gua nak bagi hadiah free la. Hampa tak mau sudah! Ala cuma perlu membanting idea yang kurang dari 15 minit sahaja untuk menulis contest gua ni. Tapi tiada paksaan pun. Contest gua ni lebih kepada perkongsian bermanfaat bersama. InsyaAllah.

Ehem, ehem, dengan ini gua akan mengumumkan contender-contender yang berjaya melayakkan ke pusingan separuh akhir. Err, memang ada 2 pusingan je kot. Hanya 11 contender sahaja. Hoho ~ Kalau contest blog orang lain musti ramai. Gua tak kisah. Dan 2 orang sahaja wakil dari kaum adam. Gua tak kisah. Ni dia depa :

  1. http://mengenalidiri.blogspot.com
  2. http://mis-oggy.blogspot.com
  3. http://haida-hida.blogspot.com
  4. http://hanspunyablog.blogspot.com
  5. http://nurhanisahsafian.blogspot.com
  6. http://nurulexplicit88.blogspot.com
  7. http://swingingtothe7thsky.blogspot.com
  8. http://zahari84.blogspot.com
  9. http://nyamanselepashujan.blogspot.com
  10. http://b-9i8com.blogspot.com
  11. http://thechapterbegin.blogspot.com
Ni 11 orang itu. InsyaAllah para juri akan mengadili seadil-adilnya. (sebenarnya tipu je para juri. Aku sorang je juri. Shhh.. Jangan bagitau orang!) dan aku akan mengumumkan pemenangnya bila-bila masa sahaja. Wah wah cuba menimbulkan kesaspenan di situ.

Dah dah yang tu sahaja aku nak habaq. Aku akan bagitau dari semasa ke semasa perihal ini kepada contender. Para contnder boleh je nak tanya dengan mengadd YM aku : hami_asraff@yahoo.com. Yang lain yang sudi nak add pun dialu-alukan!

Wokey, gua causinci dulu. Banyak agenda perlu diagendakan.

Wassalam ~

Post Script --> InsyaAllah kalau ada kelapangan dan diizinNya entri seterusnya aku sekali lagi akan membawa pembaca berfikir tentang sebuah kebenaran dan aku akan cuba tampilkan teguran sinis seperti entri ini. Wait and see ya! :)


Tuesday, March 9, 2010

Kesakitan Itu Sangat Menyakitkan Untuk Sesiapa Yang Pernah Alami

Assalamualaikum w.b.t

Bersua kembali. Oh memang aku punya kelapangan. Kelapangan yang seketika ini untuk mengemaskini blogku. Minggu kesibukan masih belum berlalu pergi. Menunggu waktu dan tika untuk 'menangkapku' dan membawaku pergi. Oh berpuitis seketika.

Ada benda nak dicerita. Ada benda nak dikongsi. Ada benda nakku taipkan di sini. Perkara ini berlaku kepadaku beberapa minggu yang lalu. Tetapi saat-saat getir masih segar dalam kotak fikiran. Apakah? Mari membongkarnya di bawah.

(sila tune mood pembacaan anda kepada mood suspen)

Cerita bermula. Pagi itu, hari Isnin. Ya aku pasti hari Isnin. Aku memulakan hari aku seperti biasa. Bersiap-siap pergi kelas seperti sediakala. Menyarung baju dan seluar ala-ala formal. Memang hari Isnin dinamakan Hari Koprat untuk UiTM. Bersedia mengorak langkah dengan ceria dan jayanya.

Akan tetapi dengan tiba-tiba, "arghhh, benda ni datang lagi". Waduh, macam mana aku nak menempis? Benda ini sangat menyakitkan. Kesannya untuk keseluruhan tubuh badan sekaligus telah meng'sploit'kan mood yang ceria dan jayanya tadi. "Macam mana ni?" Getus hatiku. Aku ingatkan dah okey. Tapi makin 'merebak' dan terus 'membesar'.

Pagi tu dalam kelas Mandarin, aku tak berupaya untuk memberi sepenuh tumpuan. Oh nasib baiklah kelas Mandarin ni pembelajarannya lebih kepada santai. Fokus kian hilang. Kesakitan kian bertambah. Otak kian ligat berfikir. Aku kena lakukan! Pasti untuk kali ni. Ya aku kena cuba!

Habis saja kelas Mandarin, aku terus mencapai 'Honda'ku dan terus menyusuri tempat itu. Aku tak tahu sama ada tindakan aku yang entah ke berapa kali ini akan berjaya walaupun kegusaran terbit di benak hati. Ya kali ini aku nekad. Aku kena lakukan juga!

Melangkah dengan kurang keyakinan. Memang sebelum-sebelum ni aku dengar dari mulut orang benda ini sangat menyakitkan. Sangat! "Weh sakit weh, tak berani aku". Kata seorang sahabat padaku. "Err, bab-bab ni aku lemah. Aku surrender. Hari tu aku dah buat. Oh sakit!". Sahabat lain pula menambah.

Walaupun kata-kata mereka masih segar bugar dalam kotak fikiran, aku rasa aku perlu juga. "Ah, pedulikan! InsyaAllah tak dak apa-apa kot", cuba memujuk hatiku yang rawan. Padahal agak gusar lagi ketika kakiku melangkah ke kamar 'pembaringan'.

Di luar kamar. Menunggu giliran. 1 jam juga menunggu. Kecuakan mula menguasai segenap inci fizikal. Psikologi juga tidak mahu mengalah. "Rileks beb! Ala, benda ni biasa je. Cool cool!" Masih dan masih terus berfikiran positif pada setiap gratisan fikiran yang memintas.

"Ting!, 3 0 4 2 ". Suara seorang wanita mengeluarkan bunyi dari pemacu pembesar suara yang juga dihasilkan oleh 7-Segment Displayed yang dilengkaji oleh Microcontroller di dalamnya untuk tujuan pemprosesan input keluaran. Menandakan tiba giliran aku.

Aku berjalan dengan berpura-pura cool. "Tak dak apa-apa ni, biasa je". "Habislah, sakit weh!". Err, sudah sudah! Aku nak masuk ni. Dalam kamar 'pembaringan'. Terpandang 2 makhluk yang sudah menanti akan kehadiran aku. Tampak mereka seperti tak sabar saja untuk 'mengerjakan' aku. Oh Tuhan, selamatkan daku!

Seperti yang diarahkan, aku melakukan seperti yang diarahkan. Aku berbaring di 'katil pembaringan'. Dan 2 makhluk tadi mengarahkan aku 'buka'. Err, aku cuba 'buka'. 2 makhluk tadi bersembang antara satu sama lain setelah melihat 'keadaan' aku. Kadangkala aku tak dapat tangkap akan istilah yang mereka guna pakai.




Memang ketika aku 'buka' memang sangat sakit. Tapi nak buat macam mana. Aku kena tahan. "Tahan, biar papa pegang!" *iklan. Waktu ini, aku 'dikerja' dengan rakusnya. Puas aku meronta. Mereka seperti langsung tidak memberi aku peluang melepaskan diri. Aku pasrah dan redha.

"Memang sangat sakit. Tapi anda kena harungi juga." Kata salah seorang daripada mereka padaku. Aku hanya mampu 'harungi juga'. Hoho ~ Sadis di situ. Membaca apa sahaja yang terlintas dan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. 'Upacara' berlangsung agak lama sebab mereka cakap 'agak dalam' benda ni. Sadis lagi.

Oh itu sahaja nak cerita. Sekian! (Pangg!!!, Dengan tiba-tiba penampar sulung singgah di mukaku)

Eh rileks rileks! Nak tahu juga ke apa yang sebenarnya terjadi? Tak payah tau la ye! (sedang bermain emosi dan kesaspenan pembaca). Bila-bila aku sambung balik ye. Hehehe ~ (gelakan kesinisan jahat menghantui diri). Okey scroll down sampai bawah kalau nak tau.






--------------------------------------------------------------------------------------








--------------------------------------------------------------------





------------------------------------------------------







---------------------------------------------------





---------------------------------------------






-----------------------------------





------------------------





----------------





-----------


---------------------------------





----------------------------------------------------------------





--------------------------------------------------------------------------





--------------------------------------------------------------------



-----------------------------------------------



---------------------------------------





--------------------------------------------------------------------------





----------------------------------------------------------


-----------------------------------------------------------------------------------------



Apa yang aku alami ialah sakit gigi. Okey dilulang dan font di besarkan

SAKIT GIGI

No wonder girllah orang cakap sakit gigi ialah sakit paling sakit kedua selepas sakit untuk bersalin. Alhamdulillah sekarang ni aku 'pulih' selepas membuat 'pembedahan' di 'kamar pembaringan'.

Memang gigi graham bell aku dah berlubang. Malah sangat besar. Memang perlu cabut. Tapi 2 makhluk = dentist cakap boleh ditampal lagi. Proses penyucian itulah yang sangat menyakitkan. Serius beb! Kalau hampa besa sakit tau la lagu mana.

Itu saja aku rasa nak setori. Sori kalau tidak best. Hehe ~ Okey sebelum tu nak remind lagi pasal CONTEST. Ada lagi 2 hari tu nak join. Klik CONTEST ni dan sekiranya tak faham klik PENJELASAN.



Wassalam ~

Post Script --> Gosoklah gigi 3 kali or 4 kali sehari :)